1515

Powerbox kraftsystem med batteribackup kortar ledtider vid järnvägsuppgraderingar

Powerbox (https://www.prbx.com/), ett av Europas största strömförsörjningsföretag och sedan mer än fyra decennier en ledare i optimerade strömförsörjningslösningar för krävande applikationer, lanserar andra generationen av sitt Battery Backup Unit System (BBU-S) (https://www.prbx.com/product/bbu-series/). Det är främst avsett för modernisering av järnvägsnät och industriapplikationer som kräver flexibla backup system med långtgående övervakning och styrning. Utformat för slutna utomhusmiljöer är BBU-S uppbyggt med moduler som monteras i ett standard 19” stativ. Systemmässigt har BBU-S aktiv effektfaktorkorrigering på ingången, smart mikrokontrollerstyrd laddning, automatiskt batteritest, distributionsenhet med säkringsskydd på utgången, samt flera olika styr- och övervakningssignaler. Utformad för snabb driftsättning i heterogena järnvägs och industriapplikationer finns BBU-S för AC eller DC inspänning och kan ladda och styra många olika batterikonfigurationer. BBU-S finns från 340W till 1200W. För fjärrövervakning och styrning finns ett flertal optioner LAN gränssnitt, kommunikationsmoduler (GSM, 3G, LTE) och kan konfigureras för att möta olika applikationers specifika behov.

Med sin kombination av switchingtopologi med hög verkningsgrad och avancerad övervakning och styrning är den nya generationen PRBX BBU-S idealisk för banvallsapplikationer som signalsystem, där den ger en avsevärd reducering av både energiförbrukning och kostnad jämfört med konventionell teknologi. BBU-S omfattar ett produktsortiment som enkelt kan modifieras för specifika krav, som adaptiv spänning och effekt avpassad efter avstånd och antal system som ingår i ett nätverk.

Kraftenheterna i BBU-S är utförda med metallhöljen och individuella komponenter skyddade av konformbeläggning.  De levererar en reglerad utspänning. Systemet har också ett batteri backup system med övervakning och styrning, som håller batterierna kontinuerligt driftklara. För att uppfylla det ofta förekommande ”always-on” kravet är systemet utformat för redundanta batteristrängar.

För järnväg och krävande industriapplikationer är det ett vanligt krav att alla delar av ett kritiskt system snabbt ska kunna repareras eller bytas ut. Genom sin uppbyggnad med plug-and-play moduler kan PRBX BBU-S installeras, underhållas, repareras, och eventuellt tas ur drift, med ett absolut minimum av driftavbrott. Ofta bara minuter.

”Moderniseringen av järnvägnät omfattar idag bl.a. integrerad digital styrning och säkerhetsfunktioner som kräver en helt ny generation av signalsystem, som i sin tur ställer nya krav på övervakning och backup för strömförsörjningen. Flertalet, om inte alla, pågående moderniseringsprogram inkluderar ett krav att kunna underhålla och uppgradera befintliga system utan störningar i trafiken. Då behövs ökad flexibilitet i de strömförsörjningslösningar som används längs banvallen” säger Patrick Le Fèvre, Powerbox’s Chief Marketing and Communication Officer. ”För att möta de nya kraven har vi utvecklat vårt nya modulära BBU-S koncept, som enkelt kan utformas och omkonfigureras efter olika behov. Om kravbilden ändras kan befintliga kraft- och övervakningsmoduler enkelt bytas ut i det standardiserade chassit. Utökningar för ökat effektbehov eller nya applikationer som t.ex. överföring med optisk fiber kan driftsättas på mycket kort tid med hjälp av nya kundanpassade konfigurationer.”

Utvecklad med flexibilitet som en ledstjärna är PRBX BBU-S den smarta kraftlösningen för snart sagt varje behov. Den kan konfigureras för olika bus-spänningar som 24, 36 eller 120VDC. AC ingången har ett spänningsfönster från 185 till 253VAC, men kan genom systemets modulära utformning och utbudet av proppbara moduler hantera varje spänning, såväl AC som DC. Som exempel, om systemet matas med en hög likspänning från en mikro-grid, så utrustas det med en ingångsmodul anpassad till mikro-gridens spänning.

BBU-S byggs i två 3U 19” hyllor där den övre innehåller kraftaggregat, laddnings- och styrenhet, och den nedre innehåller batteribrytare, distribution, larmkontakter och  växelriktning.

BBU-S är konstruerad enligt rådande normer och regler inklusive EN60950, UL60950, EN61000-6-2, EN61000-6-4, EN61000-3-2, EN50125-3, EN50124-4, LVD och RoHS.

För mer information

Besök www.prbx.com
Kontakta Patrick Le Fèvre, Chief Marketing and Communications Officer
+46 (0)158 703 00
marcom@prbx.com


Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från KnowitAnnons

Tänket från e-handeln bör appliceras inom vården

Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience Stockholm
Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience Stockholm

Trots att pandemin har accelererat den digitala utvecklingen inom vården, släpar branschen fortfarande efter. Då kostnaderna för äldreomsorg och sjukvård förväntas öka så mycket som 270 procent fram till 2040 kommer digitala funktioner – med fokus på kundens upplevelse och behov – emellertid att vara helt avgörande för att vårdsektorn ska klara morgondagen.

Läs mer om e-hälsa med fokus på användare och patientsäkerhet

Ökad digitalisering innebär snabb förbättring, smartare hjälpmedel och mer informerade beslut, men insatserna inom vårdsektorn är höga. Då liv och död står på spel kan tröskeln för att tänka utanför ramarna vara hög, men istället för att prövande uppfinna hjulet på nytt kan vården dra enorm nytta av smarta samarbeten med andra branscher. Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience Stockholm, framhåller e-handeln som särskilt intressant att dra lärdom av i dessa frågor.

– Bor man på landsorten kan det vara svårt att få sin medicin levererad 24/7, eller att ringa en ambulans från mobilen då det är dålig täckning. Samtidigt kan du få en tröja du beställt från nätet hemlevererad i tid, oavsett var du bor. Vårdsektorn bör alltså ta tänket från e-handeln, applicera det på sin egen verksamhet och forma om sin kontext, såväl för att skapa en bättre kundresa från A till Ö, som för att öppna möjligheter till merförsäljning, konstaterar Pernilla.

Hon lyfter fram flera illustrerande exempel på lösningar, såsom digitala väntrum med sms-avisering så att man kan vänta på sin läkartid ute i bilen, eller nya sätt att möta exempelvis kroniskt sjuka och deras behov, vilka skiljer sig från andra patientgruppers.

– Patientmakten kan stärkas på väldigt enkla sätt, oavsett om det rör sig om digitala tjänster som tillhandahåller information till vårdtagaren eller om det handlar om funktioner för att dela med sig av eller delegera aspekter av sin vård – såsom att hämta ut medicin eller boka läkarbesök.

Spännande exempel på digitaliserade vårdlösningar

Många föredrar en smidig process

I sitt nuvarande format kan vårdprocessen vara både lång och krånglig, trots att allt från bokningar och möten till medicinupphämtning och provsvar skulle kunna tillhandahållas digitalt på bara någon timme. Personligt bemötande är förvisso viktigt, men bör vägas mot att patienten får uppleva en sömlös kundprocess.

– De flesta föredrar en enda personlig kontakt och en smidig process, framför en mängd personliga bemötanden och en komplicerad process. Detta är dock inget nytt, utan är utmaningar som ständigt är på agendan inom e-handeln.

AI – för att avlasta hälso- och sjukvård

En viktig faktor för att uppnå ökad tillgänglighet är möjligheten till avancerad automation genom AI. Knowits specialister utvecklar och tar fram algoritmer för att avlasta monotona, tidskrävande och komplexa arbetsuppgifter inom hälso- och sjukvården. Företaget säkerställer samtidigt att algoritmerna har hög datakvalitet och fungerar med lösningar som kan användas exempelvis för röntgen, ultraljud, mammografi och patientövervakning i hemmet.

– Bland annat kunde vi baserat på AI utveckla ett digitalt hjälpmedel för Galderma, ett företag som tar fram hudbehandlingsprodukter mot akne. Då 80 procent av dagens ungdomar kämpar med akne var detta mycket värdefullt, inte minst för att medicinska behandlingar kan kännas tuffa för de som är svårast drabbade. Givetvis säkerställer vi kontroll av egen data, distribution och säkerhet – för att bidra till bättre interaktion och en heltäckande patientvård.

Digitalterapi – om e-hälsa och e-handel

Viktigt med rätt samarbeten

Att etablera rätt samarbeten blir med andra ord en central fråga för att e-hälsan ska matcha samhällets utveckling. Hur löser man exempelvis leveransen av mediciner om det inte finns bemannade apotek? Kan Instabox eller leveranser med Foodora vara svaret? En sådan utveckling förutsätter dock att fler delar med sig av patient- och kunddata, så att aktörerna kan lära känna sina kunder och deras behov – och möta dem.

– Det medför givetvis sina egna utmaningar, exempelvis vad gäller GDPR, men genom innovationssamverkan kan vi finna lösningar på dessa utmaningar. Det här och mycket mer pratar vi om i podden Digitalterapi där vi djupdyker i olika samtalsämnen inom till exempel e-hälsa och e-handel. Vi välkomnar alla som är intresserade av att lyssna, avslutar Pernilla Vinneby, VD på Knowit Experience.

E-hälsa och e-handel – två sidor av samma mynt

Mer från Knowit

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Knowit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?