1515

Ripasso Energy avser lansera PWR BLOK 400-F för förbränning av restgaser

Ripasso Energy har nu genomfört initiala tester av PWR BLOK 400-F, en containerbaserad lösning där bolagets stirlingmotorer används för att ta tillvara energi från restgasförbränning. Den initiala responsen från potentiella kunder inom ferrokromindustrin i Sydafrika har varit mycket positiv och bolaget ser en betydande marknadspotential.  

Datum för lansering av PWR BLOK 400-F och det nya affärsområdet – produkter för förbränning av restgas, är satt till den 28 september 2017. Lansering kommer ske genom pressmeddelande, en informativ film producerad av Finwire Media och med information på Ripasso Energys hemsida. 

Inom industrin finns på många ställen biprodukter i form av gaser (restgas) som idag bränns upp, utan att energin tas tillvara. Restgas är vanligen av ojämn kvalité, vilket gör att den är svår att hantera för motorer baserade på intern förbränning. Stirlingmotorn är unik med hög verkningsgrad och extern förbränning, vilket gör den i det närmaste okänslig för vilken typ av gas som bränns och vilken kvalité det är på den aktuella gasen. Med PWR BLOK 400-F har Ripasso Energy utvecklat en produkt där bolagets stirlingmotor monteras i en container som på ett kostnadseffektivt sätt kan placeras i anläggningar där förbränning av restgas sker.

Ripasso Energy har identifierat ferrokromindustrin som en bra första marknad, då den är elintensiv och genererar en stor mängd restgas som idag måste brännas upp. Ripasso Energy har under det tredje kvartalet detta år testat sina stirlingmotorer för förbränning av denna typ av gas med mycket goda resultat.

En tredjedel av världens ferrokromindustri finns i Sydafrika. Ripasso Energy har varit närvarande i Sydafrika i över fem år med sin testanläggning i Upington samt byggt ett omfattande nätverk inom energisektorn. Ripasso Energys ledning har under den senaste tiden träffat flera av de stora aktörerna inom ferrokromindustrin och funnit ett starkt intresse för produkten. Med PWR BLOK 400-F, till det pris Ripasso Energy kan erbjuda, får kunden en återbetalningstid på omkring tre år. Teknologins livslängd beräknas av bolaget till minst 25 år och ger en möjlighet för kunderna att minska den mängd el som köps från nätet med 10 till 15 procent. I Sydafrika produceras 87 procent av all el med fossila bränslen, enligt siffror från Eskom, med stora koldioxidutsläpp som följd. Den minskade elförbrukning som Ripasso Energys teknologi möjliggör skulle innebära en reduktion av koldioxidutsläppen med 3 500 ton per år och PWR BLOK.

Inom enbart Sydafrikas ferrokromindustri finns en marknadspotential om 250 MW, enligt en av bolaget anlitad expert på den sydafrikanska ferrokromindustrin. Den energimängden motsvarar 625 enheter av PWR BLOK 400-F. Ripasso Energys indikativa pris för ett PWR BLOK 400-F är omkring 4,6 MSEK. Med detta pris blir kundens totalkostnad för el under 25 år endast 17 öre per kWh.

Ripasso Energy har i dagsläget inga bindande beställningar avseende PWR BLOK 400-F, men det initiala intresset från representanter inom ferrokromindustrin som Ripasso Energy träffat har varit positivt och Ripasso Energy bedömer sannolikheten för en order i närtid som god. Tiden från en beställning till att Ripasso Energy får intäkter från affären uppskattas till omkring 12 månader.

PWR BLOK 400-F är den första produkten från Ripasso Energy mot marknaden för restgas. Globalt bränns restgas varje år med ett energiinnehåll motsvarande hela Afrikas elkonsumtion (OPEC Bulletin 5/15). På denna marknad ser Ripasso Energy att PWR BLOK 400-F och vidare utveckling av denna produkt har stor potential att ta en ansenlig marknadsandel.

För ytterligare information med anledning av detta pressmeddelande, vänligen kontakta Ripasso Energys Vd och grundare Gunnar Larsson, e-post: ir@ripassoenergy.com. För ytterligare information om bolaget, besök www.ripassoenergy.com. På hemsidan finns också möjlighet att prenumerera på bolagets nyhetsbrev.

Denna information är sådan information som Ripasso Energy är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 september 2017 kl. 06.00 CET. 

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande Ripasso Energy 2017-09-15

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?