Annons

Xsprays emission övertecknad inför planerad notering på First North 28 september

Xspray Pharma AB (publ) (”Xspray” eller ”Bolaget”) avslutade den 11 september 2017 teckningsperioden i erbjudandet till allmänheten i Sverige och till institutionella investerare att teckna aktier i Bolaget inför notering på Nasdaq First North (”Erbjudandet”). Emissionen uppgår till ca 132 MSEK, varav ca 118 MSEK på förhand tecknats av ett antal institutionella investerare och befintliga ägare. Intresset för att teckna aktier har varit stort och det publika Erbjudandet om ca 14 MSEK var övertecknat ca nio gånger. Räknat på hela nyemissionen var överteckningsgraden 184 procent. Första dag för handel med bolagets aktier på Nasdaq First North är planerad till den 28 september 2017.

Xspray har genomfört en nyemission genom att erbjuda allmänheten i Sverige samt institutionella investerare att teckna aktier i Bolaget. Teckningsperioden för Erbjudandet löpte mellan 28 augusti – 11 september 2017 och omfattade totalt 6 000 000 aktier till en teckningskurs om 22 SEK per aktie. Genom Erbjudandet tillförs Bolaget ca 132 MSEK före avdrag för emissionskostnader.

Erbjudandet har rönt stor uppmärksamhet och de inkomna anmälningarna summerar till drygt 243 MSEK fördelat på cirka 3 000 privata och institutionella investerare. Av tecknat belopp härrör 118 MSEK från teckningsåtagare.

”Vi är mycket glada över det stora intresset för Xspray från både allmänheten och institutionella investerare. Emissionen ger oss möjlighet att slutföra utvecklingen av våra första tre cancerläkemedelsprodukter med målsättningen att kunna lansera dessa på den amerikanska marknaden under 2020 - 2023. Vår hybridnanopartikel-formulering (HyNap) ger oss möjlighet att lansera våra produkter exklusivt vid sidan av originalläkemedlet, utan hinder av deras sekundära patent, vilket vi med spänning ser fram emot. Jag är glad över att vi har fått en bred och bra ägarbas med flera institutionella ägare och jag vill hälsa alla nya aktieägare varmt välkomna,” kommenterar Per Andersson, VD i Xspray.

Tilldelning 

Till följd av överteckningen kommer inte alla tecknare att kunna få tilldelning. Styrelsen för Xspray har beslutat om tilldelning av tecknade aktier i enlighet med de tilldelningsprinciper som angavs i det prospekt som offentliggjordes den 25 augusti 2017.

Besked om tilldelning av aktier lämnas genom utskick av avräkningsnota. Betalning skall ske i enlighet med instruktioner på avräkningsnota och senast den dag som där anges. De som inte tilldelats aktier får inget meddelande.

Efter tilldelning kommer bolaget att ha drygt 2 100 ägare.

Första dag för handel 

I samband med emissionen har styrelsen för Xspray ansökt om upptagande till handel med Bolagets aktier på Nasdaq First North. Första dag för handel är planerad till den 28 september 2017.

Kortnamn:     XSPRAY

ISIN-kod:        SE0009973563

Rådgivare   

Redeye AB har agerat finansiella rådgivare och Hannes Snellman Advokatbyrå AB har agerat legal rådgivare i samband med Erbjudandet. Aktieinvest FK har agerat emissionsinstitut.

För mer information, kontakta:

Per Andersson, VD Xspray Pharma AB (publ)

E-post:   per.andersson@xspray.com

Telefon: +46 (0)8 730 37 00

Följande bilagor finns för nedladdning:
PM Xsprays emission övertecknad inför planerad notering på First North den 28 september

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från EurocardAnnons

Slipp utläggskaoset – kom igång enkelt med digitalt system

Utläggen stjäl tid och energi för många företagare. ”Undersökningar visar att digitala verktyg för utläggshantering och korthantering kan minska rapporteringstiden med 60 procent”, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.
Utläggen stjäl tid och energi för många företagare. ”Undersökningar visar att digitala verktyg för utläggshantering och korthantering kan minska rapporteringstiden med 60 procent”, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.

Många företag fastnar i tidsödande pappersarbete när de ska hantera sina utlägg.

– Lösningen för de allra flesta är att digitalisera hanteringen, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.

Läs mer om smidigare betalningar och effektivare uppföljningar 

Borttappade papperskvitton, oklara reseutlägg och krångliga processer för att godkänna.

Utläggshantering är ett gissel för många företag.

”Fastnar i pappershantering”

– Hur företag hanterar sin utläggsrapportering varierar stort. En del företag tenderar att fastna i en manuell pappershantering och behöver helt enkelt digitalisera för att lätta på arbetsbördan, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.

Enligt en studie som Eurocard gjort tillsammans med Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm kan digitala verktyg för utläggshantering och korthantering minska rapporteringstiden med 60 procent. Därmed frigörs tid och energi som medarbetarna istället kan lägga på företagets kärnverksamhet, vilket förstås är bra för affärerna.

– Det finns redan många välfungerande utläggshanteringssystem på marknaden som kan hjälpa företag att nå just de fördelarna. Många gånger är systemen skräddarsydda för att passa det specifika företaget, säger Gustavo Molano och fortsätter:

– Genom att jobba tillsammans med företagen och dess befintliga system kan vi hjälpa till att skapa unika, sömlösa och integrerade lösningar.

Vinsterna är uppenbara. Vad är det då som hindrar ett företag att ställa om utläggshanteringen till ett automatiserat flöde?

– Många verkar tro att det är svårt och tidskrävande och inte värt mödan. Så de väljer att skjuta på det eller avstå.

Så kommer du igång

Eurocard har tagit fram en lösning, utläggshanteraren, som gör det enkelt för företag att komma igång med att digitalisera sina utlägg: 

– Det är en service som gör det möjligt för företag, som inte har något utläggshanteringssystem, att digitalisera sin process – från betalning till bokföring, förklarar Gustavo Molano.

Det är en webbaserad tjänst där information om företagets alla kortköp samlas och uppdateras i realtid.

– Med utläggshanteraren behöver du ett företagskort från oss och Eurocard Pro-appen. Därefter kan du enkelt börja godkänna transaktioner direkt.

Få koll på utläggen

När du använder Eurocards företagskort för ett utlägg syns betalningen direkt i appen. Du parar ihop kvittot – som du enkelt kan scanna – med rätt transaktion och rapporterar utlägget i appen, där det skickas till den ansvarige för godkännande.

Som chef eller ekonomiansvarig kan du:

• Se vilka utlägg som är rapporterade och som är på väg in.

• Kategorisera och godkänna utlägg; varje köp är redan kopplat till rätt kvitto och du slipper jaga medarbetare för kompletterande uppgifter.

• Enkelt skicka godkända utlägg vidare till företagets ekonomisystem.

Så ersätter ni papperskvitton

Trött på papperskvitton?

Eurocard har också tagit fram ett erbjudande för att hjälpa företag att ersätta papperskvitton med digitala kvitton: Smarta kvitton.

– Bara tänk er, när en anställd gör ett köp skapar handlaren en digital version av kvittot i sitt system. Det digitala kvittot skrivs sedan ut som en analog version, som den anställde sedan måste digitalisera om för att kunna göra sin utläggsrapport. Vilken omväg, säger Gustavo Molano.

Smarta kvitton hjälper företag att ersätta papperskvitton med digitala kvitton. Det gör att den där omvägen istället blir en genväg och det blir lättare för företaget att hävda sig i konkurrensen. En genväg som inte enbart sparar tid och energi, men också pengar.

– Oavsett om företaget är stort eller litet, har ett eget system för utläggshantering eller inte – Eurocards lösningar fungerar för alla företag, säger Gustavo Molano.

Läs mer om smidigare betalningar och effektivare uppföljningar 

Mer från Eurocard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Eurocard och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?