1515

Volkswagen-koncernen lanserar "Roadmap E" – fordonsindustrins mest omfattande satsning på eldrift

· Koncernens märken kommer att ta fram 80 nya eldrivna fordon till kunder senast år 2025 · Investeringstakten ökar: över 20 miljarder euro öronmärkta för industrialisering av e-mobilitet · Batteristrategin drivs framåt: anbudsförfrågan på en global ordervolym på över 50 miljarder euro · Koncernchefen Matthias Müller inför IAA 2017: "Vi kommer att leda branschens omvandling."

Wolfsburg / Frankfurt, 12 september 2017: Volkswagen-koncernen lanserar det mest omfattande elektrifieringsinitiativet inom den globala fordonsindustrin med ”Roadmap E”: Volkswagen kommer senast år 2030 att ha en helt elektrifierad modellportfölj. Det innebär att det då kommer att finnas minst en elektrifierad version av var och en av de omkring 300 modellerna från alla märken på alla marknader. Volkswagen-koncernen blir härmed den första stora fordonstillverkare som satt ett datum för elektrifiering av hela modellportföljen.

Koncernen behöver årligen mer än 150 gigawattimmar batterikapacitet till år 2025 enbart för den egna parken av eldrivna fordon. Detta motsvarar minst fyra jättefabriker (så kallade Gigafactories) för battericeller. För att möta denna efterfrågan har bolaget lagt ut en anbudsförfrågan på över 50 miljarder euro – en av de största upphandlingsvolymerna i branschens historia.

– Vi har förstått och vi kommer att leverera. Det här är inte någon vag avsiktsförklaring. Det är ett frivilligt åtagande som från och med idag blir måttstocken för hur vi mäter vår prestation. Omvandlingen i vår bransch går inte att stoppa. Och vi kommer att leda den, sade Matthias Müller, Volkswagen-koncernens VD, vid koncernens pressevent Group Media Night inför Frankfurtsalongen (IAA, 12-24 september).

Volkswagen-koncernen har redan etablerat e-mobilitet som ett huvudfokusområde i framtidsprogrammet "TOGETHER – Strategy 2025" som presenterades i juni 2016. Målet är att bli världsledande inom e-mobilitet senast år 2025. Bolaget räknar med att omkring ett av fyra nya fordon från koncernen – upp till tre miljoner fordon per år – kan vara rent batteridrivna år 2025, beroende på hur marknaden utvecklas.

Vid årets IAA lanserar nu Volkswagen-koncernen nästa steg: "Roadmap E", som kommer att ge en extra boost till produktplaneringen för att påskynda elektrifieringen av koncernens breda fordonsportfölj. Koncernens varumärken kommer att ta fram totalt 80 nya elektrifierade modeller till kunderna senast år 2025, inklusive cirka 50 helt batteridrivna fordon och 30 laddhybrider.

Denna siffra ökar sedan stegvis över de följande åren tills det finns minst en elektrifierad version av var och en av koncernens omkring 300 modeller över alla fordonsklasser över hela världen senast år 2030, i linje med koncernens åtagande.
– "Roadmap E" innebär ett nytt kapitel i koncernens historia, där vi förbereder e-mobilitetens slutgiltiga genombrott. Sedan är det upp till kunderna att bestämma hur snabbt den får utbredd acceptans, förklarade Müller.

Investeringarna i e-mobilitet ökar

"Roadmap E" är också kopplad till en ökning av investeringarna i e-mobilitet. Fram till år 2030 kommer koncernen att öronmärka över 20 miljarder euro för direktinvesteringar i industrialiseringen av e-mobilitet: nya fordon baserade på två helt nya e-plattformar, uppgradering av anläggningar och utbildning av arbetskraft, laddningsinfrastruktur, handel och försäljning och sist men inte minst, inom batteriteknik och produktion.

Volkswagen-koncernen hanterar frågan om batteriteknik med en flerstegsstrategi på medellång och lång sikt – och börjar med en sammanslagning av koncernövergripande utveckling, upphandling och kvalitetssäkring av alla battericeller och moduler i ett "Center of Excellence" i Salzgitter. Märket Volkswagen sätter också upp sin första pilotlinje där, för att samla know-how inom produktion. Senast år 2025 kommer koncernen att behöva över 150 gigawattimmar litiumjonbatteri-kapacitet årligen, enbart för den egna fordonsparken.

För att möta detta enorma behov har en anbudsprocess inletts avseende långsiktiga strategiska partnerskap för Kina, Europa och Nordamerika. Upphandlingsprojektet är ett av de största i bilindustrins historia, med en total ordervolym på över 50 miljarder euro, enbart för koncernens framtida volymfordon baserade på Modular Electrification Toolkit. Detta kommer att uppfylla koncernens behov inför första vågen e-mobilitet.

För framtiden satsar Volkswagen redan nu på nästa generation: solid state-batterier. Koncernen planerar att ta denna framtidsteknik till marknaden med samarbetspartners.
– För oss är omvandlingen av transporter och energiövergången oskiljaktiga. Avgörande för framgång är att det skapas omfattande laddningsinfrastruktur snabbt – i städer och efter motorvägar. Mycket mer måste göras, i Europa, och inte minst i bilbranschens fäste Tyskland. Först då kommer kundernas förtroende att öka. Och först då kommer elbilarna ut ur nischen – och kan uppnå relevanta marknadsandelar under de kommande åren. Jag är övertygad om att detta kommer att lyckas om politiker, energibranschen och biltillverkarna samarbetar, betonade Müller.

Konventionella drivlinor blir en bro till e-mobilitet

Tillkännagivandet av det accelererade elektrifieringsinitiativet understryker Volkswagen-koncernens åtagande för en smidig systemövergång, med den moderna förbränningsmotorn som en oumbärlig bro till en utsläppsfri tid.
– Vi kommer nu att kunna erbjuda hela spektret drivlinor – från konventionella till helelektriska – för att möjliggöra hållbar och överkomlig mobilitet för många. Detta är inte ett tecken på godtycklighet, utan en fråga om sunt förnuft, säger Müller.

Oberoende studier visar att Volkswagen-koncernens nuvarande generation förbränningsmotorer är bland de renaste och mest effektiva i branschen. De senaste Euro 6-dieselmotorerna presterar över genomsnittet i den nya WLTP-cykeln under verkliga förhållanden. Och Volkswagen-koncernen fortsätter att investera i ständiga förbättringar av konventionella drivlinor under de kommande åren.

Exempelvis kommer en SCR-katalysator att vara standard i varje ny dieselmotor som tillverkas av koncernen framöver. Alla nya bensinmotorer kommer att utrustas med partikelfilter. Nästa generation motorer från och med 2019 förväntas ge ytterligare signifikanta förbättringar av förbrukning och utsläpp.

Dessutom arbetar koncernen med syntetiska bränslen från förnybara energikällor, som skulle kunna göra förbränningsmotorerna koldioxidneutrala. Koncernen utökar avsevärt utbudet av biogasfordon, och med Audi i spetsen utvecklas också bränslecellstekniken mot marknadsmognad.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release som PDF

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från WW ViktVäktarnaAnnons

Bry dig om anställdas hälsa – även vid hemarbete

Trots regeringens besked om lättade restriktioner är frågan om den traditionella arbetsplatsen någonsin blir densamme. Fördelarna med att jobba hemma – med mindre stress och mer flexibilitet – lockar nog många att behålla ett par dagars hemmajobb i veckan. Som chef gäller det att vara uppmärksam på hur medarbetarna mår, även under de dagarna. 

Ja, fördelarna med att jobba hemma är många. Samtidigt försvårar distansarbetet för chefer att säkerställa att alla mår bra på jobbet. En Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av WW ViktVäktarna visar att två av fem saknar hälsoengagemang från sin chef. Lika många uppger att de vill inspireras till mer fysisk aktivitet och nära var femte önskar att arbetsplatsen uppmuntrar till hälsosam kost och erbjuder hjälp med näringslära.

– I tider av hemarbete är det viktigare än någonsin att arbetsgivare tar ansvar för de anställdas hälsa. Se det som en investering: att uppmuntra till en hälsosam livsstil på och utanför jobbet kan öka effektiviteten, minska sjukfrånvaron, behålla medarbetarna längre och locka nya kompetenser, säger Ulrika Holm friskvårdscoach på WW ViktVäktarna. 

Friskvårdsprogram ger hälsosamma vanor  

WW ViktVäktarnas friskvårdsprogram Wellness at Work ger företag möjlighet att investera i sina medarbetares hälsa genom ett program som pågår under 12 eller 16 veckor. Med hjälp av en friskvårdscoach arbetar medarbetarna för att skapa hållbara vanor.  

– Det behöver inte handla om att gå ner i vikt. Programmet fokuserar på att skapa hållbara vanor inom områdena mat, motion, mindset och sömn – allt du behöver ta hänsyn till för att få en hälsosam livsstil som håller livet ut.  

Deltagarna bjuds in till en Facebookgrupp där de kan dela med sig av tips. De får även tillgång till WW ViktVäktarnas app där de kan registrera sina framsteg och ta del av en massa inspiration. Dessutom samlas gruppen i en workshop varje vecka med fokus på temana mat, motion, mindset och sömn. Programmet kan genomföras på plats eller via videomöten. 

– Många som deltagit vittnar om ökad gemenskap mellan kollegorna under och efter programmets gång eftersom man följer och peppar varandra. Det har varit särskilt uppskattat under pandemin då många arbetat hemma och inte träffats i samma utsträckning som tidigare, avslutar Ulrika Holm. 

Började löpträna efter 30 år lång paus

I våras valde fönstertillverkarföretaget Svenska Fönster att erbjuda sina medarbetare ett tolvveckorsprogram med Wellness at Work. Snart hade 17 deltagande kollegor lärt sig äta mer hälsosamt, stärkt sammanhållningen och tillsammans gått ner 160 kilo i vikt. 

Elinor Liw var en av de som deltog. Hon berättar att programmet innebar en livsförändring hon inte hade räknat med. 

– Jag har börjat springa, jag som inte sprungit på 30 år! Det är så mycket roligare att kliva upp på morgnarna nu, jag trivs i min kropp och kan ha på mig kläder som jag inte kände mig bekväm i tidigare, säger Elinor Liw.  

Läs mer om viktväktarnas erbjudande här 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med WW ViktVäktarna och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?