1515

Volkswagen-koncernen lanserar "Roadmap E" – fordonsindustrins mest omfattande satsning på eldrift

· Koncernens märken kommer att ta fram 80 nya eldrivna fordon till kunder senast år 2025 · Investeringstakten ökar: över 20 miljarder euro öronmärkta för industrialisering av e-mobilitet · Batteristrategin drivs framåt: anbudsförfrågan på en global ordervolym på över 50 miljarder euro · Koncernchefen Matthias Müller inför IAA 2017: "Vi kommer att leda branschens omvandling."

Wolfsburg / Frankfurt, 12 september 2017: Volkswagen-koncernen lanserar det mest omfattande elektrifieringsinitiativet inom den globala fordonsindustrin med ”Roadmap E”: Volkswagen kommer senast år 2030 att ha en helt elektrifierad modellportfölj. Det innebär att det då kommer att finnas minst en elektrifierad version av var och en av de omkring 300 modellerna från alla märken på alla marknader. Volkswagen-koncernen blir härmed den första stora fordonstillverkare som satt ett datum för elektrifiering av hela modellportföljen.

Koncernen behöver årligen mer än 150 gigawattimmar batterikapacitet till år 2025 enbart för den egna parken av eldrivna fordon. Detta motsvarar minst fyra jättefabriker (så kallade Gigafactories) för battericeller. För att möta denna efterfrågan har bolaget lagt ut en anbudsförfrågan på över 50 miljarder euro – en av de största upphandlingsvolymerna i branschens historia.

– Vi har förstått och vi kommer att leverera. Det här är inte någon vag avsiktsförklaring. Det är ett frivilligt åtagande som från och med idag blir måttstocken för hur vi mäter vår prestation. Omvandlingen i vår bransch går inte att stoppa. Och vi kommer att leda den, sade Matthias Müller, Volkswagen-koncernens VD, vid koncernens pressevent Group Media Night inför Frankfurtsalongen (IAA, 12-24 september).

Volkswagen-koncernen har redan etablerat e-mobilitet som ett huvudfokusområde i framtidsprogrammet "TOGETHER – Strategy 2025" som presenterades i juni 2016. Målet är att bli världsledande inom e-mobilitet senast år 2025. Bolaget räknar med att omkring ett av fyra nya fordon från koncernen – upp till tre miljoner fordon per år – kan vara rent batteridrivna år 2025, beroende på hur marknaden utvecklas.

Vid årets IAA lanserar nu Volkswagen-koncernen nästa steg: "Roadmap E", som kommer att ge en extra boost till produktplaneringen för att påskynda elektrifieringen av koncernens breda fordonsportfölj. Koncernens varumärken kommer att ta fram totalt 80 nya elektrifierade modeller till kunderna senast år 2025, inklusive cirka 50 helt batteridrivna fordon och 30 laddhybrider.

Denna siffra ökar sedan stegvis över de följande åren tills det finns minst en elektrifierad version av var och en av koncernens omkring 300 modeller över alla fordonsklasser över hela världen senast år 2030, i linje med koncernens åtagande.
– "Roadmap E" innebär ett nytt kapitel i koncernens historia, där vi förbereder e-mobilitetens slutgiltiga genombrott. Sedan är det upp till kunderna att bestämma hur snabbt den får utbredd acceptans, förklarade Müller.

Investeringarna i e-mobilitet ökar

"Roadmap E" är också kopplad till en ökning av investeringarna i e-mobilitet. Fram till år 2030 kommer koncernen att öronmärka över 20 miljarder euro för direktinvesteringar i industrialiseringen av e-mobilitet: nya fordon baserade på två helt nya e-plattformar, uppgradering av anläggningar och utbildning av arbetskraft, laddningsinfrastruktur, handel och försäljning och sist men inte minst, inom batteriteknik och produktion.

Volkswagen-koncernen hanterar frågan om batteriteknik med en flerstegsstrategi på medellång och lång sikt – och börjar med en sammanslagning av koncernövergripande utveckling, upphandling och kvalitetssäkring av alla battericeller och moduler i ett "Center of Excellence" i Salzgitter. Märket Volkswagen sätter också upp sin första pilotlinje där, för att samla know-how inom produktion. Senast år 2025 kommer koncernen att behöva över 150 gigawattimmar litiumjonbatteri-kapacitet årligen, enbart för den egna fordonsparken.

För att möta detta enorma behov har en anbudsprocess inletts avseende långsiktiga strategiska partnerskap för Kina, Europa och Nordamerika. Upphandlingsprojektet är ett av de största i bilindustrins historia, med en total ordervolym på över 50 miljarder euro, enbart för koncernens framtida volymfordon baserade på Modular Electrification Toolkit. Detta kommer att uppfylla koncernens behov inför första vågen e-mobilitet.

För framtiden satsar Volkswagen redan nu på nästa generation: solid state-batterier. Koncernen planerar att ta denna framtidsteknik till marknaden med samarbetspartners.
– För oss är omvandlingen av transporter och energiövergången oskiljaktiga. Avgörande för framgång är att det skapas omfattande laddningsinfrastruktur snabbt – i städer och efter motorvägar. Mycket mer måste göras, i Europa, och inte minst i bilbranschens fäste Tyskland. Först då kommer kundernas förtroende att öka. Och först då kommer elbilarna ut ur nischen – och kan uppnå relevanta marknadsandelar under de kommande åren. Jag är övertygad om att detta kommer att lyckas om politiker, energibranschen och biltillverkarna samarbetar, betonade Müller.

Konventionella drivlinor blir en bro till e-mobilitet

Tillkännagivandet av det accelererade elektrifieringsinitiativet understryker Volkswagen-koncernens åtagande för en smidig systemövergång, med den moderna förbränningsmotorn som en oumbärlig bro till en utsläppsfri tid.
– Vi kommer nu att kunna erbjuda hela spektret drivlinor – från konventionella till helelektriska – för att möjliggöra hållbar och överkomlig mobilitet för många. Detta är inte ett tecken på godtycklighet, utan en fråga om sunt förnuft, säger Müller.

Oberoende studier visar att Volkswagen-koncernens nuvarande generation förbränningsmotorer är bland de renaste och mest effektiva i branschen. De senaste Euro 6-dieselmotorerna presterar över genomsnittet i den nya WLTP-cykeln under verkliga förhållanden. Och Volkswagen-koncernen fortsätter att investera i ständiga förbättringar av konventionella drivlinor under de kommande åren.

Exempelvis kommer en SCR-katalysator att vara standard i varje ny dieselmotor som tillverkas av koncernen framöver. Alla nya bensinmotorer kommer att utrustas med partikelfilter. Nästa generation motorer från och med 2019 förväntas ge ytterligare signifikanta förbättringar av förbrukning och utsläpp.

Dessutom arbetar koncernen med syntetiska bränslen från förnybara energikällor, som skulle kunna göra förbränningsmotorerna koldioxidneutrala. Koncernen utökar avsevärt utbudet av biogasfordon, och med Audi i spetsen utvecklas också bränslecellstekniken mot marknadsmognad.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release som PDF

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från FonditaAnnons

Succéfonden som hittar hållbara vinnare

Genom att investera i bolag vars produkter och tjänster minskar globala koldioxidutsläpp och bidrar till den gröna omställningen har fonden Fondita Sustainable Europe skördat stora framgångar. Under de senaste tre åren har den stigit med över 65 procent. Men enligt förvaltaren Marcus Björkstén har man bara skrapat på ytan på en trend som kommer hålla i sig under många år.

– Regeringar, myndigheter och bolag håller på att strama åt sina mål för att bli koldioxidneutrala och 'miljösmarta'. Den trenden kommer accelerera ytterligare under de kommande fem åren och innebära stora investeringar, säger Marcus och fortsätter:

– Bolag som är väl förberedda inför denna kraftiga våg av investeringar kommer sannolikt att åtnjuta en marknad med strukturell tillväxt.

Det är just denna tillväxt som Fondita Sustainable Europe försöker ta tillvara på. Genom att investera i bolag som har produkter eller tjänster som är en del av lösningen på klimat- och miljörelaterade hot, ska fonden långsiktigt avkasta bättre än marknaden. 

Koncentrerad portfölj av ”klimatkämpar”

Fonden förvaltas aktivt enligt Fonditas förvaltningsfilosofi som bland annat går ut på att identifiera bolag med unik marknadsposition, stark ledning och lönsamma och hållbara affärsmodeller. Varje innehav ska ha ett meningsfullt bidrag till avkastningen, varför portföljen är koncentrerad till ett trettiotal europeiska bolag, med tonvikt på Norden. 

Bland fondens toppositioner märks de danska vindkraftsbolagen Vestas Wind och Orstedt samt den norska solenergiproducenten Scatec. Men även mindre kända bolag som ligger tidigt i sin produktutveckling finns i portföljen. 

Till dessa hör det norska miljöteknikbolaget Aker Carbon Capture, det holländska vattenreningsbolaget Ekopak och den brittiska batteritillverkaren Ilika. 

– Vi har en mindre andel av portföljen i bolag som utvecklar innovativa lösningar för att bekämpa klimathotet, men som har en bit kvar att vandra vad gäller produktutveckling. Ilika är ett typexempel. Bolaget utvecklar så kallade 'fast-fast' batterier som är mindre än traditionella bilbatterier, laddas snabbare och är mindre brandfarliga. En sådan produkt skulle naturligtvis vara revolutionerande för elbilsmarknaden, säger Marcus. 

Hållbarhet i fokus

Med tanke på fondens inriktning är det naturligt att hållbarhet blir en central del när förvaltarna utvärderar bolag. Och enligt Björkstén är Fondita Sustainable Europe en av få fonder som placeras i den mest hållbara kategorin enligt EU:s nya taxonomi.  

– Vi tar hållbarhet på största allvar, inte minst då vi är övertygade om att bolag med stark hållbarhetsprofil också tenderar att överprestera på andra områden och därmed bli bra investeringar på längre sikt. 

– I fallet Fondita Sustainable Europe är miljö och samhällsansvar integrerat i affärsmodellerna hos de bolag vi investerar i. Därför placeras fonden också i den mest ambitiösa kategorin enligt EU:s taxonomi. Det är faktiskt väldigt få fonder som klarat av det trots att hållbarhet har varit på tapeten länge, avslutar förvaltaren.  

Läs mer här

Om Fondita Sustainable Europe

Fondita Sustainable Europe är en aktivt förvaltad fond som investerar i bolag vars produkter och tjänster möjliggör en minskning av globala koldioxidutsläpp och som bidrar till att naturresurser använd på ett mer effektivt sätt. Fonden har belönats med såväl det nordiska miljöcertifikatet Svanen som det österrikiska miljöcertifikatet Ecolable. Dessutom har den fått högsta betyg – fem stjärnor – av Morningstar. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fondita och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?