1515

Nedräkningen har börjat för Volkswagens elbilsoffensiv

· Elbilsoffensiv: I.D. och I.D. CROZZ lanseras 2020, I.D. BUZZ år 2022 · Volkswagen-chefen Herbert Diess: "Märket Volkswagen kommer att investera 6 miljarder euro i elektrisk mobilitet de närmaste fem åren · Världspremiär på Frankfurtsalongen – Volkswagen presenterar I.D. CROZZ II

Wolfsburg/Frankfurt, 11 september 2017. Nu har nedräkningen för ett verkligt genombrott inom den eldrivna mobiliteten börjat. År 2020 kommer att bli en vändpunkt. Volkswagen bedriver ett målmedvetet och framåtsträvande arbete för den nya eran genom att utveckla en ny generation av innovativa elbilar – den banbrytande ”I.D.”-familjen.

− Märket Volkswagen kommer att investera 6 miljarder euro i elektrisk mobilitet de närmaste fem åren. Vår uppgift är att göra modern teknik tillgänglig för många människor. Det här är särskilt viktigt i tider av teknisk omvandling. En sak är tydlig: Framtidens Golf måste än en gång vara folkets bil! sade Volkswagen-chefen Herbert Diess under Volkswagen Group Night som arrangerades på måndagskvällen, dagen före öppnandet av årets internationella bilsalong i Frankfurt (IAA), 12-24 september.

Nu tillkännages fler lanseringsdatum för Volkswagens nya utsläppsfria modeller. Det hela tar sin början 2020, först ut blir kompakta och visionära I.D. – en fyrdörrarsmodell med stor baklucka. Nu har tidsplanen släppts även för nästa medlem i I.D.-familjen, närmare bestämt I.D. CROZZ – en fyrhjulsdriven, utsläppsfri SUV som också den kommer att marknadslanseras år 2020. På bilsalongen i Frankfurt presenterar Volkswagen en mer avancerad och visuellt ännu vassare version av denna konceptbil – ”I.D. CROZZ II”.

I augusti i år (i Pebble Beach, Kalifornien) tillkännagav Volkswagen och Volkswagen Commercial Vehicles dessutom att utsläppsfria I.D. BUZZ – som är en nytolkning av den legendariska ”Folkabussen” – kommer att släppas på marknaden 2022.

Ny gemensam plattform med helelektrisk arkitektur

Alla I.D.-konceptbilar delar den nya gemensamma, helelektriska plattformen och präglas också av Volkswagens formspråk för det eldrivna modellutbudet. Andra gemensamma drag är till exempel en räckvidd på 500 till 600 km, det lounge-liknande utrymmeskonceptet ”Open Space”, de digitaliserade displayerna och reglagen liksom implementeringen av ett helautomatiskt, alternativt körläge – ”I.D. Pilot”.

1 miljon I.D.-modeller/år från och med 2025

År 2025 kommer Volkswagen-koncernen att ha lanserat fler än 30 nya elbilsmodeller. I.D., I.D. BUZZ och I.D. CROZZ är tre av de viktigaste högvolymsmodellerna i Volkswagens elbilsoffensiv. Herbert Diess förklarar:
– Redan 2020, alltså det första året för vår elbilssatsning, siktar vi på att sälja 100 000 helt eldrivna Volkswagen-bilar. Men det är bara början. När vi kommer till 2025 visar våra prognoser att försäljningen av I.D.-modeller kan ha kommit att tiodubblas till 1 miljon exemplar/år.

Parallella drivsystem

– Före, och parallellt med, vår elbilssatsning, måste den globala infrastrukturen för laddning förbättras ytterligare. Anledningen är att elbilen kommer att få en extremt snabb tillväxt i början av det nya decenniet, fortsätter Herbert Diess.

Han betonar att de kommande utsläppsfria modellerna blir ett tillskott i utbudet – de kommer således inte att ersätta några av dagens modeller:
– Under en lång övergångsfas kommer många olika drivsystem att leva sida vid sida av varandra – förutom de helelektriskt drivna modellerna, alltså även våra allt effektivare hybrid-, bensin-, diesel-, och fordonsgasdrivna bilar.

Premiärer runt om i världen för I.D.

Sedan 2016 har Volkswagen gett en försmak av hur den nya generationen av utsläppsfria modeller kan komma att se ut. Den första konceptbilen i I.D.-familjen visades upp på 2016 års upplaga av den internationella bilsalongen i Paris.

I början av 2017 premiärvisades konceptbilen I.D. BUZZ på North American International Auto Show i Detroit. I mitten av augusti i år, vid Pebble Beach Concours d’Elegance i California, lät Volkswagen och Volkswagen Commercial Vehicles täckelset falla för den nya generationens ”Folkabuss” – komplett med surfingutrustning på taket.

I april presenterade företaget sin tredje I.D.-modell för året – SUV-konceptet I.D. CROZZ. Evenemanget gick av stapeln i Shanghai. Med I.D. CROZZ II är det nu alltså dags för en ännu mer serielik version av Volkswagens utsläppsfria SUV-koncept.

Världspremiär för I.D. CROZZ II – vidareutveckling av konceptbilen

Med sin modifierade design, sin nya lack (”Hibiscus Red Metallic”) och sin omgjorda interiör visar ”I.D. CROZZ II” nu fram sin SUV-karaktär ännu tydligare. Grundkonceptet – en crossover mellan en SUV och en fyrhjulsdriven coupé – har finslipats ytterligare utseendemässigt.

Dessutom bjuder I.D. CROZZ II på nya finesser, som en interaktiv röststyrning som kan användas för att öppna och stänga dörrarna liksom för att aktivera det helautomatiska ”I.D. Pilot”-läget.

Denna den senaste versionen av I.D. CROZZ är också en sportig, interaktiv och utsläppsfri SUV med en elektrisk 4MOTION-fyrhjulsdrift som imponerar lika mycket i stan som i terrängen och i krävande väderförhållanden. Det normala är att bilen drivs på bakaxeln. Men så snart kördynamiken kräver det, fördelar en ”elektronisk kardanaxel” motorkraften mellan de bägge axlarna på bråkdelar av en sekund.

I.D. CROZZ II har en topphastighet på 180 km/h och en räckvidd på upp till 500 kilometer (enligt NEDC-körcykeln) mellan laddningarna.

Litiumjonbatteriet har en kapacitet på 83 kWh och sitter placerat under golvet. Det här frigör utrymme, sänker bilens tyngdpunkt till sportbilsnivå och skapar en idealisk viktfördelning. Samma sak gäller de båda elmotorerna. Tillsammans utvecklar dessa motorer, som driver var sin axel, en effekt på 306 hk (225 kW). Den kompakta elmotorn på bakaxeln är på 204 hk (150 kW) medan koaxialdrivningen fram levererar 102 hk (75 kW).

Mer detaljerad information om I.D. CROZZ II finns i bifogad PDF.

Nyckelfakta i punktform – I.D., I.D. BUZZ och I.D. CROZZ II

I.D.-familjen − Volkswagens kommande utbud av utsläppsfria bilar

  • I.D.-familjen bygger på en ny elbilplattform och präglas av Volkswagens unika elbilsdesign: 
    Det är den nya helelektriska plattformen som bildar grund för I.D.-familjen. 
  • Tre modeller när I.D.-familjen lanseras:
    I.D., I.D. CROZZ och I.D. BUZZ. Räckvidd: 500 till 600 km. 
  • I.D. är den första kompakta Volkswagen-modell som är baserad på den nya, helelektriska plattformen:
    Denna kompaktbil lanseras som en halvkombi våren 2020. 
  • I.D. CROZZ är en crossover mellan en SUV och en coupé.
    Denna progressiva SUV börjar serietillverkas 2020. 
  • I.D. BUZZ är den första, självkörande, utsläppsfria familjebussen:
    Fr.o.m. 2022 kommer denna mångsidiga ”Folkabuss” att skriva historia.

I.D. för år 2020 − nästa utsläppsfria kompaktbil från Volkswagen

  • Världspremiär för konceptbilen på bilsalongen i Paris:
    Volkswagen premiärvisade I.D. concept i slutet av 2016. 
  • Bakhjulsdriven med motor på bakaxeln:
    Elmotorn har en effekt på 170 hk. Räckvidd: upp till 600 km 
  • Interiörkonceptet ”Open Space”:
    Helt nytt utrymmeskoncept med lounge-karaktär. 
  • Volkswagen lanserar två kompaktbilsserier 2020:
    I.D. kommer att lanseras parallellt med storsäljaren Golf. 
  • Konkreta framtidsplaner för det helautomatiska körläget:
    Med början 2025, kommer I.D. kunna att köra helautomatiskt i läget ”'I.D. Pilot”.

I.D. CROZZ för år 2020 − Volkswagens utsläppsfria SUV

  • Världspremiär för konceptbilen på Auto Shanghai:
    Volkswagen premiärvisade I.D. CROZZ i april 2017. 
  • Premiär för den nya, uppdaterade versionen på IAA:
    I september 2017 ger I.D. CROZZ II en försmak av den framtida serietillverkade modellen. 
  • Med räckvidd som en bensindriven bil:
    Två elmotorer med en systemeffekt på 306 hk. Räckvidd: upp till 500 km 
  • CleanAir system ger bättre luftkvalitet i bilen än utanför:
    Ventilationssystem som ger optimal luftkvalitet ombord. 
  • Ny generation 4MOTION:
    4MOTION elektrisk fyrhjulsdrift med ”elektrisk kardanaxel”.

I.D. BUZZ − Utsläppsfri ”Folkabuss” från Volkswagen och Volkswagen Commercial Vehicles

  • Konceptbil som gjorde debut på NAIAS i Detroit:
    Volkswagen premiärvisade I.D. BUZZ i april 2017. 
  • En kultbil för den nya eran:
    I.D. BUZZ framtidssäkrar den legendariska Folkabuss-känslan. 
  • Räckvidd i klass med dagens bensindrivna bilar.
    Systemeffekt: 374 hk. Räckvidd: upp till 600 km 
  • Två bagageutrymmen, maximal flexibilitet:
    I.D. BUZZ är ett utrymmesfenomen som bjuder plats för upp till åtta personer. 
  • Tar sig smidigt fram på alla underlag tack vare 4MOTION:
    4MOTION elektrisk fyrhjulsdrift med två elmotorer och ”elektrisk kardanaxel”.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release som PDF
Info I.D. CROZZ II


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?