1515

Ny, stor undersökning: Är hemlagat en kvinnofälla?

I en ny, stor undersökning med drygt tusen respondenter, kartläggs svenskarnas attityder till det så kallade livspusslet. Enligt undersökningen, som beställts av företaget Carolines Kök, har nästan hälften av alla svenskar svårt att få ihop livspusslet, 47%. 40% tyckte att matlagning tillhörde en av de svåra livspusselbitarna, och 70% tyckte att middagen var den svåraste måltiden att få in i livspusslet. Långt mer än hälften, 66%, ville umgås mer med sin familj om de fick tid över. Så vem handlar och lagar maten?

Ja, enligt Matrapporten, en annan undersökning som görs varje år, så händer det inte så mycket på jämlikhetsfronten, det är fortfarande kvinnorna som bär hem de flesta matkassarna, och det är kvinnorna som lagar den mesta maten.

Vad gör då männen när de får ansvaret för att familjen ska få mat på bordet?

Ja, enligt den undersökning Carolines Kök gjort anses män ha högre acceptans (anser 68%) än kvinnor att servera färdigmat för att förenkla livspusslet.

Bland de 43% som får dåligt samvete när de köper färdiglagat är majoriteten kvinnor, medan bland de 57% som värdesätter den avkoppling och tid de vinner är majoriteten män.

Så en naturlig fråga som kommer upp när man läser undersökningen är om hemlagat är en kvinnofälla?

”Min enkla analys av detta är att kvinnor av tradition har haft ett ansvar för bra mat till familjen, ett ansvar som kan omvandlas till skam om man frångår den traditionen”, säger Cecilia Arneving, VD för företaget Caolines Kök, som tillverkar färdigmat

”Medan män, som inte tyngs av sådana traditioner också har lättare att skaka av sig sådan skuld”, fortsätter hon.

 ”Som en del av färdigmatsbranschen är jag naturligtvis part i målet, men jag är också kvinna, yrkesarbetande och mamma”.

”Färdigmat i dag är något helt annat än färdigmat för tjugo år sedan. Vi själva, på Carolines Kök, lagar mat precis som hemma, fast i lite större kastruller, och många av de övriga företag som finns i branschen levererar också bra och hälsosam mat”.

Så vad är din kommentar till undersökningen?

”Lösgör tid en eller annan gång i veckan med att sätta färdigmat på bordet, och njut av den extratid du får med familjen. Eller med dig själv!”

Undersökningen genomfördes av Cint/Netigate

Den kompletta undersökningen bifogas, här en kort sammanfattning:

Nästan hälften (47%) av alla svenskar har svårt att få ihop livspusslet

 
Långt mer än hälften av dessa, 66%, ville umgås mer med sin familj om de fick mer tid över

 
40% tyckte att matlagning tillhörde en av de svåra livspusselbitarna

 
Nästan 70% tyckte att middagen var den svåraste måltiden att få in i livspusslet

 
Trots detta avstod mer än 70% från att köpa hem färdigmat någon gång under vardagarna.

 
56% av de som köpte hem färdiglagat under veckan gjorde det en gång, 35% två gånger och 9% tre eller fler gånger.

Av de som köper hem färdigmat handlade 53% från restaurang, 29% djupfryst från butik och 10% färdiglagat i butik.

Trots dessa köpvanor fördrog en stor majoritet (71%) färsk färdiglagad mat framför djupfryst färdiglagad (29%)

43% får dåligt samvete för att de köper färdiglagat i stället för att laga själv, medan 57% värdesätter den avkoppling och tid de vinner.

Trots att 70% avstår från att köpa färdiglagat, kan 63% tänka sig att ersätta 1-2 hemlagade måltider per vecka med färsk färdigmat som man enkelt bara värmer upp.

Män anses ha högre acceptans (anser 68%) än kvinnor till att servera färdigmat för att förenkla livspusslet.

48% skulle vilja köpa och servera en vegetarisk färsk färdigrätt som snabbt kan värmas i ugn eller micro.

Den stora majoriteten (47%) lägger ner cirka en timme om dagen på att handla och laga middagsmat.

För ytterligare information:

Cecilia Arneving, VD, Carolines Kök. Tel: 070 – 090 03 37

Cecilia.arneving@carolineskok.se

Pontus Nyström, kommunikationsansvarig. Tel: 073 – 4053 053

Pontus.nystrom@brandpr.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Marknadsunderso kningVA R2017

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från KIAAnnons

Kia EV6 Årets premiumbil i Tyskland

Efterlängtad och redan prisbelönt.

Kia EV6 har utsetts till ”Årets Bil i Tyskland” i kategorin Premium.

Nu lanseras den helelektriska crossovern i Sverige.

Så bra är Kia EV6 – årets premiumbil i Tyskland

Uttrycket ”premium” i bilbranschen finns på många marknader, men någon exakt definition av begreppet finns inte. Det brukar dock handla om en bil av ett känt märke, som är påkostad och har hög upplevd kvalitet.

Allt detta stämmer in på nya helelektriska Kia EV6 – som utsetts till ”Årets Bil i Tyskland 2022” av tyska Årets Bil (GCOTY) just i kategorin Premium.

Kia EV6, som precis lanseras i Sverige, fick den prestigefyllda utmärkelsen före en mängd konkurrenter av en jury bestående av 20 journalister i Tyskland.

– Det är fantastiskt att se Kia EV6 vinna priset Årets premiumbil i Tyskland. Även om leveranserna av vår innovativa helelektriska crossover bara har börjat, är det tydligt att EV6 sätter nya standarder för laddningsprestanda, teknik och interiörutrymmen, säger Jason Jeong, vd Kia Europe.

Ultrasnabb laddning

Att få utmärkelsen Årets premiumbil i Tyskland är inte bara ett erkännande för det arbetet som Kias dynamiska team gör utan även ett kvitto på den lyckade satsningen på den helelektriska plattformen Electric-Global Modular Platform (E-GMP).

Kia EV6 kan köras upp till 528 kilometer på en laddning och tack vare avancerad 800V-teknik är ultrasnabb laddning av batteriet (77,4 kWh) möjligt.

Vid en laddstation med minst 250 kW kan batteriet snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter eller så kan du på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

”Något alldeles extra”

Kia EV6 kommer i fyra utföranden och erbjuds i bakhjuls- och fyrhjulsdrivna konfigurationer, 168 kW (228 hk) respektive 239 kW (325 hk). Toppmodellen – fyrhjulsdrivna EV6 GT lanseras i slutet av 2022. GT levererar 430 kW (585 hk) och accelererar 0-100 km/h på 3,5 sekunder.

– Kia EV6 är inte bara den första modellen baserad på vår nya Electric-Global Modular Platform (E-GMP), den är också först med den nya och djärva Opposites United-designfilosofin, säger Luc Donckerwolke, Chief Creative Officer på Hyundai Motor Group.

– Den emotionella designen, imponerande räckvidden och ultrasnabba laddningen gör Kia EV6 till något alldeles extra. Vi är stolta över att ta emot utmärkelsen Årets premiumbil i Tyskland, det är ett erkännande för det briljanta arbetet från vårt dynamiska Kia-team.

Snabb laddning, lång räckvidd och ett gott klimatsamvete – nya Kia EV6

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?