1515
Annons

Volkswagen vill elektrifiera Sverige – bjuder på laddboxen

Ett uttalat mål från regeringen är att öka andelen fossilfria bilar. Volkswagen, som har omfattande elbilsplaner, ger nu sitt bidrag till den målsättningen när man med start 3 juli erbjuder gratis laddbox till alla som köper en eldriven bil.

Bakgrunden till satsningen är en undersökning som Volkswagen gjort hos förare av laddhybrider. Den visar på att ett av de viktigaste incitamenten att köra eldrivet var en bra möjlighet att ladda hemma. Genom en smart och uppkopplad laddbox får man en säkrare och smidigare laddning vilket leder till att man också får en bättre uppföljning av sina elkostnader.

Nu har Volkswagen tagit beslutet att erbjuda kostnadsfri laddbox inklusive installation till alla som köper en elbil eller laddhybrid. Värdet av detta är cirka 17 000 kronor per bil och erbjudandet börjar gälla 3 juli. Det pågår sedan fram till årsskiftet.

− Genom detta erbjudande kan vi med fog hävda att vi elektrifierar Sverige och vi räknar med att flera tusen hushåll kommer att få tillgång till laddbox, säger Volkswagen-chefen Sten Forsberg och tillägger:
− Vi vill att eldrift ska finnas tillgänglig för bredare kundgrupper och med vårt kommande elbilsprogram kommer det också att bli så.

Volkswagen har som uttalat mål att bli världsledande på elbilar och år 2020 kommer man att börja lanseringen av I.D.-familjen som kommer att vara elbilar med lång räckvidd med pris motsvarande konventionell teknik. Redan idag erbjuder Volkswagen flera elbilar och laddhybrider, däribland Passat GTE som månad för månad varit Sveriges mest sålda supermiljöbil.

Erbjudandet med laddbox på köpet görs tillsammans med CLEVER, som arbetar med utbyggnaden av laddmöjligheterna i Sverige. Varje ny Volkswagen-kund som beställer en elbil eller laddhybrid får en laddbox inklusive installation med köpet av sin bil. Volkswagen-återförsäljaren förmedlar kontakten vidare till CLEVER, som ordnar med installationen och därefter tar över kontakten med kunden i alla frågor relaterade till laddningen av bilen.

− Vi är glada och stolta att arbeta tillsammans med Volkswagen i deras ambition att ställa om till fossilfria fordon genom elektrifiering. Genom att inkludera laddbox i bilens pris visar Volkswagen verkligen att de tar ansvar för att göra det lätt att köra elektrifierat, säger Fredrik Nordin, VD för CLEVER Sverige AB.

Startskottet för erbjudandet går lämpligt nog under Almedalsveckan – ett evenemang där många aktörer samlas för att diskutera framtidens energifrågor. Volkswagen visar också upp sin unika konceptbil I.D. i Visby.

− I Almedalen sänder vi också en signal till riksdagen om behovet av en bra infrastruktur för laddning av elbilar. Idag omfattar exempelvis inte ROT-avdraget installation av laddbox, vilket vi tycker man borde ändra på, säger Sten Forsberg och fortsätter:
− Skiftet mot en elektrifierad fordonsflotta blir allt tydligare. De närmaste åren blir väldigt spännande och vi kommer att få se en utveckling på området som man kanske inte trodde var möjlig bara för några år sedan.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

Följande bilagor finns för nedladdning:
Releasen som PDF

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från ZiccumAnnons

Knäcker kostsam kylkedja

Göran Conradson, vd på Ziccum.
Göran Conradson, vd på Ziccum.

Vaccinbolaget Ziccum har utvecklat en teknologi som kan knäcka den kostsamma kylkedjan som i dag fungerar som en bromskloss för vaccinering i låginkomstländer. Vd:n Göran Conradson berättar om innovationen som syftar till att tillgängliggöra covid-19-vaccin till fler – och till en lägre kostnad.

Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, hade enbart 6,5 procent av befolkningen i låginkomstländer fått sin första vaccindos mot covid-19 i slutet av 2021. Den låga vaccinationsgraden ger fritt spelrum för nya virusvarianter. 

En stor del av problemet är att de vaccin som används i dag måste transporteras i en obruten kylkedja. I vissa låginkomstländer innebär detta att logistiken blir närmast omöjlig. Men vaccinbolaget Ziccum har tagit fram en teknologi, LaminarPace, som kan förändra distributionen i grunden. 

Stor potential för tekniken

– Genom att separera vatten från den aktiva ingrediensen i vaccinet ökar stabiliteten. Ett termostabilt vaccin kan lagras och transporteras utanför kylkedjan, förklarar Göran Conradson, vd på Ziccum, och fortsätter: 

– Nya testresultat visar att vår lufttorkningsteknologi kan användas för att producera termostabila torrpulvervacciner på fyra stora vaccinplattformar. 70 procent av de godkända covid-19-vaccinen och 67 procent av vaccinkandidaterna som genomgår kliniska studier använder en av dessa plattformar. 

Mindre kostsam transport

Att transportera pulvervaccin som behåller sina egenskaper utanför ett kylskåp är inte bara mindre komplicerat, utan också betydligt mindre kostsamt. Här finns alltså möjligheter för att vaccinera fler, till ett lägre pris. 

Enligt Göran Conradson är det stora krafter i rullning för att komma bort från kylkedjan. Vaccinjättarna har börjat undersöka om mindre förpackningar som kräver färre kylskåp kan underlätta processen.

– Problemet är att de fortfarande använder samma grundteknologi för sin vaccintillverkning. Vi kan likna det med det som händer inom bilbranschen, där tillverkare genom olika metoder försöker minska utsläppen från bensin- och dieselbilar. Mitt i detta kommer elbilarna och slår igenom med full kraft. Vi ser att Ziccum kan fylla samma funktion på vaccinsidan, säger han. 

Lever upp till flera hållbarhetsmål

Ziccum jobbar aktivt med flera av FN:s globala hållbarhetsmål där företaget har möjlighet att göra skillnad med sin teknologi. Detta är en viktig nyckel för att positionera sig som en lösning på ett globalt problem, och för att attrahera vaccintillverkare och investerare som kan hjälpa bolaget framåt. 

– Vi är väldigt optimistiska om att vi kommer att nå den kommersiella marknaden. Det är egentligen bara en fråga om när, säger Göran Conradson. 

Om Ziccum
Ziccum utvecklar och kommersialiserar LaminarPace, som är en patenterad teknologi för framställning av torra och stabila formuleringar av världens mest behövda vacciner. Sedan starten har bolaget arbetat för att tillgängliggöra barnvacciner, men fokuserar numera också på vaccin mot covid-19. 

Läs mer på www.ziccum.com 

 

Mer från Ziccum

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ziccum och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?