1515

CGI i långsiktigt partnerskap med Försäkringskassan

CGI, Sveriges största IT-tjänsteföretag, har tecknat avtal med Försäkringskassan angående ett nära partnerskap kring utveckling och förvaltning av applikationer. CGI blir därmed en nyckelspelare i Försäkringskassans målsättning att etablera långsiktiga relationer med ett fåtal betrodda partners. Avtalet löper i fem år med option på ytterligare ett plus ett år och ordervärdet för de första fem åren beräknas uppgå till cirka 500 MSEK.

Försäkringskassan har under de senaste åren fokuserat på att flytta fram positionerna till en modern myndighet med medborgaren i centrum. Ambitionen är att förenkla för användarna och uppnå en högre servicegrad, dvs. att korta handläggningstiderna och påskynda utbetalningarna. Idag ligger de i framkant bland svenska myndigheter när det gäller effektiva IT-lösningar och automatiserade system. Som ett led i effektiviserings- och transformationsarbetet har Försäkringskassan beslutat att satsa på långsiktiga relationer med ett fåtal leverantörer.

Avtalet med CGI gällande ett nära partnerskap kring applikationer ska bidra till att framtidssäkra Försäkringskassans digitala miljö. En ny, flexibel leveransmodell ger CGI ett utökat ansvar för att genomföra planerad IT-utveckling. Lösningen frigör tid för Försäkringskassan IT att fokusera på sitt huvuduppdrag: att utforma och stödja Försäkringskassans verksamhetsprocesser. CGI ska, med sin erfarenhet av att arbeta med större offentliga myndigheter, inte bara tillföra kompetens, utan även bidra med strukturkapital och metodik för att utveckla arbetssätt, metoder och processer.

– Vi är väldigt glada över förtroendet som Försäkringskassan har gett oss. I likhet med dem tror vi att ett långsiktigt och starkt partnerskap är nyckeln till en effektivare utveckling. Avtalet med Försäkringskassan är ytterligare ett kvitto på att vi har en attraktiv affärsmodell för den här typen av stora och komplexa organisationer som har fokus på medborgarnytta. För CGIs del innebär avtalet att vi behöver anställa fler medarbetare, framförallt till våra verksamheter i norr, säger Pär Fors, Sverigechef på CGI.

Alexandra Kärnlund, PR- och kommunikationsansvarig, CGI Sverige, telefon: 08-671 0662, e-mail: alexandra.karnlund@cgi.com

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande CGI Försäkringskassan

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?