1515

Bricknode hjälper värdepappersinstitut och förvaltare att efterleva MiFID II

Införandet av MiFID II närmar sig med stormsteg och finansiella institutioner kämpar hårt för att förstå vilka krav som de måste uppfylla. Som vanligt inför stora regulatoriska förändringar råder förvirring bland många inblandade parter och Bricknode lanserar initiativ för att hjälpa till.

Hos Bricknode är vår målsättning att göra övergången till MiFID II så enkel och smärtfri som möjligt genom automatiserade systemlösningar för våra kunder som använder Bricknode Broker.

Hur förändras Investerarskyddet

En viktig nyhet i MiFID II är förbud mot att ta emot och behålla ersättningar från tredje man i samband med tillhandahållande av investeringstjänsterna portföljförvaltning och så kallade oberoende investeringsrådgivning. Det är ok att ersättningarna får vidarebefordras till kund vilket redan idag kan hanteras med appar som finns i Bricknode Marketplace.

Investerarskyddsreglerna uppdateras också för att täcka in så kallade strukturerade insättningar och investeringstjänsten ”utförande av order” ändras till att inkludera ingående av avtal för att sälja finansiella instrument som utfärdats av värdepappersinstitutet självt, det vill säga vid egna emissioner.

Finansiella instrument

Definitionen av finansiella instrument ändras till att bland annat inkludera utsläppsrätter.

Hur utökas transaktionsrapporteringen?

TRS-rapporteringen utökas för att innehålla information gällande kund-id och om den person eller den algoritm hos värdepappersinstitutet som fattat investeringsbeslutet. I Bricknode Broker kommer detta innebära att vi inför flera egenskaper som kan anges för en orderhändelse med möjlighet att ställa in förifyllda uppgifter och även jobba med dessa via API.

Rapporteringen ska även innehålla information om en transaktion har inneburit blankning samt ska LEI-nummer rapporteras för juridiska personer. LEI-nummer är den nya formen av internationella organisationsnummer och finns redan nu som en egenskap för företag som är registrerade i Bricknode Broker.

ESMA har tagit fram riktlinjer avseende TRS-rapporteringen vilka innehåller följande:

Flera typer av transaktioner ska rapporteras.

  • Teckningar, det vill säga affärer i primärmarknaden
  • Gåva och arv
  • Flytt till andra institut
  • Vissa bolagshändelser

Mer information ska rapporteras

  • Ägaren/ägarna av det konto som har genomfört transaktionen
  • Den/de som fattade beslutet
  • Den/de som fattade beslutet inom firman
  • Blankning
  • Etc.

Varudeklarationer i form av KIDs

Genom så kallade Packaged Retail and Insurance-based Investment Products (PRIIPs) ska många typer av finansiella instrument ha en associerad varudeklaration, ett Key Information Document (KID). I Bricknode Broker finns idag utrymme för länk till KID och fylls i med automatik av vissa instrumentleverantörer som exempelvis MFEX.

Seminarium om MiFID II med Bricknode och Gernandt & Danielsson

Under september kommer Bricknode tillsammans med Gernandt & Danielsson att anordna ett seminarium i Stockholm för Bricknodes kunder där detaljerna runt förändringarna förmedlas. Inbjudan kommer att skickas ut i god tid så håll ögonen öppna i inkorgen om du är Bricknode kund.

Bricknode
Stefan Willebrand, CEO and Co-Founder

info@bricknode.com 

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?