1515

Statens fastighetsverk söker anhöriga till de som miste livet i flodvågskatastrofen

Gravitational Ripples, så heter det vinnande idéförslaget till den minnesvård efter flodvågskatastrofen 2004 som planeras uppföras på Djurgården i Stockholm. Som en del av minnesvården kommer namn på de 543 svenska personer som omkom att kunna finnas med, men bara om de anhöriga så önskar. Den 1 juni måste Statens fastighetsverk ha besked om samtycke för att namnen säkert ska komma med till invigningen. Hittills har cirka 240 samtycken lämnats in.

I april utsågs det vinnande förslaget till den minnesvård efter flodvågskatastrofen som planeras uppföras på Djurgården i Stockholm, Gravitational Ripples av danska konstnären Lea Porsager. Statens fastighetsverk, som tillsammans med Statens konstråd - och i nära samarbete med Kungl. Djurgårdsförvaltningen - fått regeringsuppdraget att uppföra minnesvården är nu i full gång med projekteringen. Efter sommaren påbörjas arbetet på platsen och om ett år, i början av juni 2018, ska minnesvården stå klar att invigas.

Måna om att nå ut till alla anhöriga

Som en del i minnesvården ska besökarna kunna ta del av namn på de 543 personer, bosatta i Sverige, som omkom. Det är inte säkert att alla namn kommer att finnas med i minnesvården då det är upp till de anhöriga att avgöra om de önskar att namnet ska vara med eller inte.

- Sedan början av året har vi på olika sätt försökt att nå ut till anhöriga. Vi har annonserat, använt oss av sociala kanaler och fått hjälp av media att sprida budskapet om att den här möjligheten finns. Vi är verkligen måna om att försöka nå alla anhöriga så att de får ta ställning till vad de önskar, säger Vanja Knocke, projektledare vid Statens fastighetsverk.

För att man som anhörig ska vara säker på att namnet finns med då minnesvården invigs i juni 2018 måste samtycket ha kommit arrangörerna till del den 1 juni. Därför gör Statens fastighetsverk nu ett sista försök att nå ut med informationen.

- Nu är det inte många dagar kvar innan anmälningstiden går ut. Vi kommer självklart att göra vad vi kan för att de samtycken gällande namn som når oss även efter 1 juni ska hinnas med till invigningen. Om vi inte lyckas kommer minnesvården att kompletteras med dessa efteråt, säger Vanja Knocke.

För den som är anhörig och vill lämna ett samtycke finns all information på Statens fastighetsverks hemsida;  http://www.sfv.se/namntillminnesvard

För mer information kontakta:

Vanja Knocke, projektledare Statens fastighetsverk, 010 478 74 11,  vanja.knocke@sfv.se

Åsa Carlberg, pressekreterare Statens fastighetsverk, 010 478 76 00,  asa.carlberg@sfv.se

Pressbilder:  http://news.cision.com/se/statens-fastighetsverk

Det vinnande förslaget: http://www.statenskonstrad.se/

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?