1515

Paxman genomför nyemission inför listning på Nasdaq First North

Styrelsen i Paxman AB (publ) (”Paxman” eller ”Bolaget”) har beslutat att genomföra en nyemission om högst 3 202 500 aktier samt ansöka om listning av Bolagets aktier på Nasdaq First North. Aktieerbjudandet om 3 202 500 aktier sker till kursen 9,5 kronor (”Erbjudandet”), vilket motsvarar ett emissionsbelopp om 30,4 Mkr. Baserat på emissionskursen och befintligt antal aktier värderas Paxman till 121,7 Mkr. I Erbjudandet har ett antal institutioner och privata investerare åtagit sig att, på samma villkor som övriga investerare, teckna sammanlagt 1 325 000 aktier i Erbjudandet motsvarande cirka 12,6 Mkr och 41,4 procent av Erbjudandet.

Paxman är en pionjär inom skalpkylning i samband med cytostatikabehandling. Bolaget lanserade det första vätskekylda systemet som möjliggör effektiv skalpkylning med minskad risk för håravfall redan 1997, och har sedan dess etablerat sig som den ledande aktören inom skalpkylning.

Paxman står nu inför lanseringen i USA där bolaget nyligen erhållit FDA-godkännande. För att finansiera Bolagets lansering i USA samt tillvarata tillväxtmöjligheter på ytterligare marknader genomför Bolaget Erbjudandet.

Erbjudandet

  • Erbjudandet omfattar 3 202 500 aktier, motsvarande 20 procent av det totala antalet aktier i bolaget efter Erbjudandet
  • Teckningskursen i Erbjudandet har fastställts till 9,5 kronor per aktie, vilket motsvarar ett bolagsvärde på 121,7 Mkr före Erbjudandet och 152 Mkr efter Erbjudandet förutsatt att Erbjudandet tecknas fullt ut
  • Erbjudandet uppgår maximalt till 30,4 Mkr
  • Länsförsäkringar Blekinge, styrelsens ordförande Per-Anders Johansson samt tre privata investerare har åtagit sig att teckna sammanlagt 1 325 000 aktier i Erbjudandet, vilket motsvarar cirka 12,6 Mkr och 41,4 procent av Erbjudandet
  • Paxman har ansökt om upptagande av Bolagets aktie till handel på Nasdaq First North och preliminär första dag för handel är den 12 juni 2017
  • Ett prospekt med fullständiga villkor har offentliggjorts idag den 8 maj 2017 och finns tillgängligt på www.paxman.se



Preliminär tidplan

  • Teckningstid: 9 – 24 maj 2017
  • Offentliggörande av utfall: 30 maj 2017
  • Preliminär första dag för handel: 12 juni 2017
  • Likviddag: 5 juni 2017

Bakgrund och motiv

Med över 2 500 levererade system är Paxman den ledande leverantören av skalpkylningssystem. Idag är skalpkylning en standardbehandling i Paxmans hemmamarknad Storbritannien samt en etablerad behandlingsmetod i Skandinavien, Nederländerna, Belgien och Australien.

En nyckelmarknad för Paxman är den amerikanska marknaden där Bolaget genomfört en klinisk studie samt nyligen erhållit marknadsgodkännande för sitt skalpkylningssystem. Paxman befinner sig i lanseringsfasen på den amerikanska marknaden och har redan ingått viktiga samarbeten som skapar goda möjligheter till en snabb utrullning av Bolagets system till cancerkliniker i USA.

På den amerikanska marknaden kommer Paxman tillämpa en affärsmodell där ersättningen baseras på användandet av systemet, vilket gör det enklare för cancerklinikerna att tillhandahålla skalpkylning samtidigt som det ökar rörelsekapitalbehovet i Bolaget. Lanseringen i USA, som är den största enskilda sjukvårdsmarknaden i världen, utgör en betydande tillväxtmöjlighet för Paxman.

Bolaget ser även goda tillväxtmöjligheter i Europa och har för avsikt att öka marknadsaktiviteterna på flera betydande marknader. Vidare ser Bolaget intressanta möjligheter på ett antal tillväxtmarkander. Med utökade resurser kommer Paxman ha möjlighet att genomföra de marknadssatsningar som krävs för att öka medvetenheten om skalpkylning samt användandet av behandlingsmetoden.

För att ta tillvara på de tillväxtmöjligheter som finns i USA och andra marknader behöver Paxman tillföras ytterligare resurser varför Bolaget beslutat genomföra det förestående Erbjudandet samt efterföljande listning på Nasdaq First North.

Kommentar från Paxmans VD, Richard Paxman

Paxman befinner sig i ett spännande läge där vi nu, efter omfattande förberedelser, tar steget in i USA. Med en stark klinisk studie, väl fungerande produkter och upparbetade kundrelationer är vi väl rustade att ta oss an den amerikanska marknaden. Samtidigt tar vi ytterligare ett viktigt steg i Bolagets utveckling när vi breddar ägandet och noterar aktien på Nasdaq First North. Jag och min familj har ett starkt engagemang för skalpkylning och cancerbehandling grundat på våra personliga erfarenheter. Kapitalet från Erbjudandet ger oss möjligheter att accelerera utvecklingen i Bolaget och vi ser fram emot att välkomna ytterligare aktieägare på vår fortsatta resa.

Prospekt och anmälningssedlar

Prospekt med fullständiga villkor och instruktioner samt anmälningssedlar finns tillgängliga på Bolagets hemsida (www.paxman.se) samt på Erik Penser Banks hemsida (www.penser.se). Tryckt prospekt kan kostnadsfritt beställas via e-post; emission@penser.se.

Investerarträffar

  • Erik Penser Bank i Stockholm den 9 maj kl 12.00 och kl 17.00
  • Sparbanken i Karlshamn den 10 maj kl 18.15
  • Erik Penser Bank den 17 maj kl 17.00

Anmälan till presentationer hos Erik Penser Bank görs till seminarium@penser.se; anmälan till presentationen i Karlshamn till kundtjanst@sparbankenikarlshamn.se

Rådgivare

Erik Penser Bank AB är finansiell rådgivare och Advokatfirman Delphi är legal rådgivare i samband med Erbjudandet. Erik Penser Bank AB är Certified Adviser.

För ytterligare information, kontakta:

Richard Paxman, VD
Tel: +44 7968 020641
E-post: richard.paxman@paxmanscalpcooling.com
www.paxman.se

Denna information är sådan information som Paxman AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 8 maj 2017. 

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?