1515

Acando delårsrapport 1 januari - 31 mars 2017

Kvartalet 1 januari – 31 mars 2017 · Nettoomsättning 621 MSEK (527) · Rörelseresultat 75 MSEK (34) · Rörelsemarginal 12,1 % (6,4 %) · Resultat efter skatt 54 MSEK (24) · Resultat per aktie 0,52 SEK (0,24) · Likvida medel 84 MSEK (78)

Koncernchef Carl-Magnus Månsson kommenterar

Acandos positiva utveckling från 2016 fortsätter med en stark inledning på 2017. Omsättningen växer i samtliga geografier, sammantaget med 18 procent justerat för avyttrade verksamheter och vinsten mer än fördubblas jämfört med föregående år. Vårt löpande arbete med att på bästa sätt fånga våra kunders behov både av mer komplexa transformationsprojekt och expertstöd i den egna organisationen bidrar till ett bättre resursutnyttjande. Vi fortsätter paketera lösningar för att få kostnads- och implementationseffektivitet, där Acandos Digitala Arbetsplats är ett sådant exempel. Vi fortsätter vinna nya kunder under kvartalet samtidigt som vi belönas av Microsoft för vår innovativa paketering med en höjd partnerstatus.

Vi hamnar allt oftare i situationer där vi jobbar i helt integrerade team med våra kunder i kärnan av deras affärsutveckling med såväl implementationer som modell- och konceptutveckling. Det blir allt tydligare att skärningen mellan att förstå kunder och användares beteenden och att anpassa tillämpning av digital teknologi blir en avgörande konkurrensfråga för våra kunder. Vår förmåga att stötta och driva frågor i hela flödet, från strategiska vägval till lösningsdesign, komplex transformation och förflyttning är unik och vi är stolta över det förtroende våra kunder visar oss, både i att skapa helt nya möjligheter och att vidareutveckla och förvalta existerande lösningar. Att våga experimentera i digitala moderna miljöer blir ett måste och där fyller Acandos digitala innovationsbyrå Itch ett viktigt syfte.

För att hela tiden förbli relevanta utvecklar vi och expanderar våra erbjudanden geografiskt samtidigt som vi bedriver fokuserad kompetensutveckling för att bygga helt nya förmågor eller ytterligare vässa det vi redan har. Vi har under kvartalet expanderat Acandos digitala innovationsbyrå Itch till Norge. Vi gör även tydliga satsningar på Avancerad Analys och Maskinlärande där vi vunnit våra första uppdrag inom både handelssegmentet och sjukvård. Inom Industriell IoT bygger vi en position för att både vara rådgivare och agera systemintegratör när sakernas internet växer ihop med traditionella affärssystem och analyskomponenter. Vi upplever också en stark efterfrågan kring Informationssäkerhet och compliance, inte minst kopplat till EU lagstiftning kring persondata (GDPR) där vi har ett starkt erbjudande.

Vi har fortsatta framgångar inom flera av de branscher där vi ser hur digitalisering spelar en avgörande roll såsom, bank och finans, handel, sjuk- och hälsovård samt offentlig förvaltning. Bland annat har vi tecknat nya ramavtal med Systembolaget och Region Skåne samt vunnit ramavtal och ett större leveransprojekt med Norska Livsmedelsverket.

Det som driver oss framåt är inte bara våra kunders förväntningar och behov, det är också vi alla på Acando som utmanar och stimulerar varandra varje dag. Vi är stolta över att Acando Tyskland har blivit utsedd till ”A Great Place to Work”, och över att koncernen har vuxit med ytterligare 54 talangfulla medarbetare under kvartalet. Samtidigt behöver vi bli många fler som vill utmana och utmanas.

Denna information är sådan information som Acando AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 maj 2017 klockan 13:00 (CET).

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Carl-Magnus Månsson, vd och CEO, +46 8 699 70 00
Anneli Lindblom, CFO, +46 8 699 70 00

Följande bilagor finns för nedladdning:
Läs hela rapporten som pdf.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från AccountorAnnons

Så hinner fastighetsägare med all vårens administration

Det är tufft för fastighetsägare att hinna med våren, en stor administrativ puckel. Och en utmaning att ha personal med rätt kompetens. Då är det smidigt att lägga över arbetet på experter som arbetar heltid med detta.

Vi har pratat med Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor, som hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet.

 - Många fastighetsbolag ska vara klara med sin årshantering redan det första kvartalet eller senast sista juni. Och det är inte samma arbete som görs på hösten hos ett fastighetsbolag som man gör på våren med årshantering och konsolideringar. Det är arbete som kräver en helt annan kompetens, säger Anna.

Det går att spara mycket pengar för ett fastighetsbolag på att göra rätt, oavsett om det gäller ränteavdragsbegränsningar, moms, att skatteoptimera fastigheterna eller Inkomstskattprocessen.

- Det går oftast inte att motivera att ha en momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist inhouse hos ett fastighetsbolag. Men på Accountor har vi det. Jag och mina kollegor arbetar dessutom bara med detta och vi är därför vassare än om man är allmänkunnig inom ekonomi. Det kommer ständigt nya regler och uppdateringar t ex inom momsområdet och det är vårt jobb att vara uppdaterade och se till att våra kunder använder reglerna så det är förmånligt för dem, fortsätter Anna.

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Läs mer om Accountors tjänster här.  

Accountor ligger i framkant inom mycket, även gällande automatisering och flöden. De ser över att man arbetar effektivt med sin ekonomi.

- Även hos företag som tycker att de är ganska digitala och har en effektiv process så har jag sett att vi kan göra stor skillnad genom att effektivisera ytterligare. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de bästa systemen och de effektivaste processerna – när vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt samma läge som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens hos oss och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som har tufft att hinna med årshanteringen nu på våren så vill jag bara säga: lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan ni ägna er åt annat, avslutar Anna. 

Om Accountor:

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?