1515

Stor klimatsatsning mellan HKScan och C4 Energi

HKScan i Kristianstad har stort fokus på att minska sin klimatpåverkan. Sedan tidigare är all el som anläggningen köper förnyelsebar och för fyra år sedan gick företaget över till fjärrvärme för att betydligt minska sina fossila utsläpp. Nu är det dags för nästa klimatsteg som innebär att HKScan kopplar in biogas från C4 Energi och minskar klimatpåverkan med 3200 ton CO2 årligen.

 

  • Det är en stor satsning som vi är glada att göra tillsammans med C4 Energi och som delfinansieras med utvecklingspengar från Naturvårdverkets Klimatklivet, berättar Camilla Folger, miljöchef hos HKScan i Kristianstad

För att kunna förse HKScans två nya ångpannor med biogas måste en ca 500 m gasledning läggas från det befintliga nätet in till panncentralen. Kostnaden för den gemensamma klimatinvesteringen har uppskattats till totalt ca 17 miljoner sek, varav cirka hälften stöds av bidrag från Naturvårdsverkets Klimatklivet. Dessutom planeras ett biogaslager att byggas för att på bästa sätt kunna tillvarata energibehovet.

Investeringen att koppla in biogas till HKScan i Kristianstad innebär att företaget skapar ett cirkulärt kretslopp, där eget slaktavfall från anläggningen återanvänds i form av biogas efter rötning hos C4 Energi. Kretsloppet innebär att HKScan minskar sin klimatpåverkan med 3200 ton CO2 årligen, vilket är en minskning med -83 % jämfört med nuvarande klimatpåverkan från befintliga ångpannor.

  • I vårt miljö- och klimatarbete tittar vi på olika lösningar att utveckla användningen av gröna energikällor. Vårt klimatmål är att minska våra utsläpp i Sverige med -95 % till 2030*. Att koppla in biogas här i Kristianstad är ett steg i företagets långsiktiga klimatarbete, förklarar Camilla Folger.

C4 Energi har en stark miljöprofil och att kunna hjälpa stora som små företag i omställningen till miljövänligare alternativ är viktigt för framtiden.

  • Att våra två företag gemensamt kan samverka så här och samtidigt göra stor skillnad för miljön, känns helt fantastiskt. Vi är stolta över vår biogasverksamhet i Kristianstad och att gasen kan göra nytta för företag som finns lokalt är väldigt bra, säger Göran Thessén vd för C4 Energi.

*jämfört med 2003, då HKScan i Sverige startade sin långsiktiga klimatsatsning.

 

FÖR MER INFORMATION VÄNLIGEN KONTAKTA:
Camilla Folger, miljöchef HKScan i Kristianstad, tfn: 044-19 40 45
HKScan mediejour tfn: 08-725 85 10
Göran Thessén, vd C4 Energi, tfn: 0733-73 75 90
Tore Sigurdsson, Affärsområdeschef Biogas C4 Energi, tfn: 0733-13 48 93

Foto finns att ladda ned på adress: https://www.mynewsdesk.com/se/hkscan/images

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?