1515
Annons

De illojala lojalitetsprogrammen

Skapar lojalitetsprogram verkligen lojala kunder? För att ta reda på det har Acando genomfört en djupstudie av svenska lojalitetsprogram. Under studien intervjuades 20 ledande bolag inom olika sektorer av detaljhandelsbranschen. Resultatet av studien ifrågasätter om alla de rabatter och poäng som delas ut verkligen är nödvändiga, eller om de snarare är lönsamhetstjuvar.

Ökad konkurrens på detaljhandelsmarkanden gör det allt svårare att skapa lojalitet bland kunder. Rabatter och poäng är inte längre tillräckligt för att få kunderna att uppskatta lojalitetsprogrammen. Nya sätt att tillgodogöra sig förmåner samt nya typer av icke-monetära förmåner värderas istället högre. Inom detta område är mognadsgraden inom svenska lojalitetsprogram låg.

Studiens huvudsakliga slutsatser kretsar kring den strategiska mognaden, programmens struktur, verktyg och processer samt förmåga att mäta lönsamhet. Många aktörer saknar en tydlig lojalitetsstrategi att agera utifrån vilket gör att lojalitetsprogrammen snarare används som en marknadsföringskanal som kan skapa irritation bland medlemmarna.

- Nyckeln ligger i förmågan att använda befintlig och ny data på ett kundrelevant sätt. Genom att bli bättre på att analysera och bearbeta data kan företag bättre förstå sina kunders önskemål och beteenden och utifrån det skapa relevanta, personliga erbjudanden, säger Christian Haeger, Director på Acando.

För mer information vänligen kontakta:
Christian Haeger, Director, +46 (0)70 262 2345, christian.haeger@acando.com
Anna Ohlsson, Head of Marketing and Communications, +46 (0)70 413 4179, anna.ohlsson@acando.com

Följande bilagor finns för nedladdning:
Se pressmeddelande som pdf.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från LyrecoAnnons

Problemfri arbetsdag – är det möjligt?

Borde alla företag lägga lika mycket tid och energi på att åstadkomma hållbarhet i alla led? Det tror inte Patrik Schedvin, Managing Director på Lyreco. Han menar istället att man bör fokusera på att göra ett bra jobb och låta Lyreco leverera mer hållbara produkter och lösningar till arbetsplatsen.

Modern aktör med långvarig tradition

Lyreco, som nyligen förvärvade Staples i norra Europa, har närmare hundra års erfarenhet av att förse sina kunder, medarbetare och samarbetspartners med hållbara lösningar för arbetsplatsen. Nu är de redo att föra vidare sitt arv till framtida generationer.

– Tidigare har vi varit starka på varsitt håll, men de olikheter som förr skiljde oss åt gör idag att vi kompletterar varandra. Lyreco hade en starkare global närvaro och Staples kunde tillföra lokal förankring hela vägen ut till fysiska butiker. Gemensamt för oss båda är att vi har haft en stark cirkulär mentalitet och en vilja att göra vardagen på jobbet så hållbar som möjligt, säger Patrik Schedvin. 

Läs mer om Lyrecos hållbarhetsarbete 

Ett löfte som ska hållas

Som Sveriges marknadsledande aktör inom kontors- och förbrukningsmaterial till arbetsplatser vill Lyreco skapa något banbrytande och täcka behov med lösningar som varit efterlängtade på marknaden. Vi har alltid sett oss som pionjärer, någon som är nyfiken och bryter ny mark, någon som alltid har kundens nuvarande men också framtida behov i fokus.

– Vår vision är ”A great working day. Delivered”. För att tala klarspråk handlar det om att vi vill leverera de bästa förutsättningarna och lösningarna som underlättar arbetet i vardagen, säger Patrik Schedvin.

Läs mer om Lyreco och vårt erbjudande 

Flexibilitet och innovation har alltid drivit Lyrecos ambition om att kunna leverera precis vad varje enskild arbetsplats behöver.

– Vi strävar ständigt efter att bli ännu bättre på det vi redan gör bra. Och vi ser fram emot att göra det tillsammans, säger Patrik Schedvin och fortsätter:

– En av våra främsta tillgångar framåt är vår gedigna säljkår som agerar rådgivande mot våra kunder och samarbetspartners. Det innebär en starkare lokal närvaro och en möjlighet att se till flera behov på den svenska marknaden. Vi är en global aktör med lokal expertis.

– När vi talar om ordet leverans gör vi det ur flera aspekter. Det är både den fysiska leveransen av varor med hållbara transporter, men sen handlar det även om att vi vill leverera ett löfte om att alltid skapa förutsättningar för en riktigt bra arbetsdag, säger Patrik Schedvin.

Resan har bara börjat

Framåt siktar Lyreco mot en fullkomlig omni-närvaro. Med en marknadsnärvaro som sträcker sig från digitalt på web, kundservice till fysisk dialog via säljkår och i butik.

– För oss är det viktigt att kunna nå varje kund, där kunden vill bli nådd. Flera marknader innebär flera sätt att anpassa våra lösningar för att kunna tillgodose så många behov som möjligt, säger Patrik Schedvin.

Fakta om Lyreco:

Idag är Lyreco marknadsledande i Sverige. Efter Lyrecos förvärv av Staples har Staples i Sverige integrerats i varumärket under namnet ”Lyreco”. Lyreco finns för närvarande i 25 länder i Europa och Asien, samt i ytterligare 17 länder via partners.

Lyreco en global aktör 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lyreco och ej en artikel av Dagens industri

Ecoclime Group levererar ytterligare tre Evertherm-system för energieffektivisering till Rikshem

Ecoclime Group har erhållit en ny order, värde 7,6 MSEK, från Rikshem i enlighet med det ramavtal som parterna tecknade i november 2021. Den nya beställningen avser ytterligare tre cirkulära energisystem för återvinning av värme i spillvatten. Avtalspartner är Byggconstruct som agerar totalentreprenör för projektet Kantorn i Uppsala. 

Rikshem genomför just nu en omfattande renovering av studenthusen Kantorn i Uppsala. Under våren färdigställdes etapp 1 där Ecoclime Group levererat ett cirkulärt energisystem av typen Evertherm för återvinning av värme i spillvatten. Resultatet har varit mycket positivt med en återvinningsgrad om 95 % vilket i sin tur bidragit till en kraftig energieffektivisering av fastigheten. Nu väljer Rikshem tre liknande system för etapp 2.

-  Det är vårt ansvar som en av Sveriges största privata fastighetsägare att ligga i framkant. Vi på Rikshem lägger stort fokus på energi och klimatfrågan och ser det fortsätta samarbetet som en viktig del i detta arbete, säger Daniel Östman, energi- och teknikansvarig Rikshem

-    Vi är stolta över att få vara en partner till Rikshem och det känns väldigt roligt att vi kunde leva upp till de höga förväntningarna i leveransen till etapp 1. Nu har vi visat att vi håller vad vi lovar och kan tillsammans fokusera på fler installationer, avslutar Peter Bodin, säljchef Evertherm 

Rikshem är ett av Sveriges största privata fastighetsbolag. De äger, förvaltar och utvecklar bostäder och samhällsfastigheter i utvalda kommuner. Rikshem ägs av Fjärde AP-fonden och AMF Tjänstepension AB.

För ytterligare information, kontakta:

Marcus Sandlund, CEO
marcus.sandlund@ecoclime.se
Tfn: 070-088 73 75

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera