1515

Fortsatt stigande priser på bostadsmarknaden

Den senaste månaden steg bostadsrättspriserna i landet med +1% och villorna med +2%. Den senaste tremånadersperioden ökade bostadsrätter med +3% och villor med +4%. Helårstakten är oförändrad mot föregående månad med +8% på bostadsrätter och +10% på villor, visar den senaste månadens mätningar från Svensk Mäklarstatistik.

- Priserna på bostäder fortsätter öka med undantag för bostadsrätter i centrala Stockholm och villor i Stor-Göteborg där de är oförändrade sedan förra månaden. Priserna i Malmöområdet fortsätter att öka med månadsuppgång på mellan +2-3% för bostadsrätter och villor. Även bostadsrätter i centrala Göteborg har ökat med +3% senaste månaden. De högsta årstakterna för bostadsrätter med +10% eller mer hittar vi i centrala Göteborg, Stor-Göteborg, centrala Malmö och Stor-Malmö. Samma höga årstakt för villor återfinner vi i Stor-Göteborg och Riket exklusive storstadsområdena, noterar Hans Flink, försäljningschef på Svensk Mäklarstatistik. 

- Summerar vi första kvartalet kan vi konstatera att det såldes 6% fler bostadsrätter och 5% fler villor i riket jämfört med motsvarande period förra året. Totala försäljningsvärdet för bostadsrätterna uppgick till 68 miljarder kronor och för villorna 34 miljarder, vilket är ca +15% mer än förra årets första kvartal. Det slogs också nya prisrekord. Församlingen Hedvig Eleonora på Östermalm i Stockholm som under sju kvartal i sträck haft kvadratmeterpriser på över 100.000 kronor fick sällskap av sex andra centrala församlingar som under kvartalet också passerat nivån 100.000 kronor per kvadratmeter, avslutar Hans Flink.

- Antalet nya bostäder som kom ut på marknaden under första kvartalet i år var högre jämfört med samma period förra året. Antalet villor ökade med 7 procent och antalet bostadsrätter ökade med 6 procent jämfört med samma period 2016, säger Staffan Tell talesperson på Hemnet.

Prisstatistik BOSTADSRÄTTER, mars 2017 

BOSTADSRÄTTER 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris (kr/kvm)
Riket + 1% + 3% + 8% 40 407
Centrala Stockholm ± 0% + 3% + 7% 94 309
Stor-Stockholm + 1% + 3% + 6% 60 227
Centrala Göteborg + 3% + 4% + 10% 62 097
Stor-Göteborg + 1% + 4% + 13% 44 663
Centrala Malmö + 2% + 7% + 19% 31 491
Stor-Malmö + 3% + 8% + 16% 28 098

Statistiken baseras på försäljningen av 25 795 bostadsrätter under januari 2017 - mars 2017. Tremånaderssiffran är en jämförelse med oktober 2016 - december 2016, tolvmånaderssiffran med januari 2016 - mars 2016 och i enmånadssiffran jämförs december 2016 - februari 2017 med aktuell period. Medelpriset baseras enbart på den senaste månadens försäljningar.

Prisstatistik VILLOR, mars 2017 

VILLOR 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris
Riket + 2% + 4% + 10% 3 207 000
Stor-Stockholm + 2% + 4% + 5% 5 944 000
Stor-Göteborg ± 0% + 4% + 12% 4 816 000
Stor-Malmö + 2% + 2% + 8% 3 756 000

Statistiken baseras på försäljningen av 10 435 villor under januari 2017 - mars 2017. Tremånaderssiffran är en jämförelse med oktober 2016 - december 2016, tolvmånaderssiffran med januari 2016 - mars 2016 och i enmånadssiffran jämförs december 2016 - februari 2017 med aktuell period. Medelpriset baseras enbart på den senaste månadens försäljningar. Rikssiffrorna för villor och bostadsrätter beräknas som ett vägt genomsnitt för de underliggande storstadsområdena och övriga riket.

Prisutvecklingen för villor baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar.

Prisstatistik Fritidshus 

FRITIDSHUS 12 mån Medelpris
Riket + 9% 1 592 000

Statistiken baseras på försäljningen av 5 274 fritidshus mellan april 2016 och mars 2017. Utvecklingen jämförs med föregående 12-månadersperiod.

Nästa pressmeddelande publiceras den 15 maj 2017 kl 08:00

Fakta om Svensk Mäklarstatistik AB

Svensk Mäklarstatistik redovisar varje månad den enda aktuella och heltäckande prisstatistiken för bostadsrätter, villor och fritidshus i Sverige. Statistiken är framtagen av SCB - Statistiska Centralbyrån, på uppdrag av Svensk Mäklarstatistik och baseras på över 90 procent av de bostadsaffärer som genomförs via fastighetsmäklare. Prisinformation hämtas då köpekontrakten skrivs och behöver därför inte invänta lagfartshanteringen som tar 3-4 månader. Vi kan därför publicera det faktiska marknadsläget och de prisförändringar som sker varje månad utan den eftersläpning som myndigheter och andra aktörer dras med.

Svensk Mäklarstatistik AB ägs av branschorganisationerna Fastighetsmäklarförbundet och Mäklarsamfundet, samt Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling.

På www.maklarstatistik.se är det möjligt att följa utvecklingen på riks-, län- och kommunnivå.

Det går också att följa oss på Twitter: @maklarstatistik

För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:

Per-Arne Sandegren, Analyschef Svensk Mäklarstatistik AB 08-588 00 452 eller

Hans Flink, Försäljningschef Svensk Mäklarstatistik AB 08-588 00 451

Ingrid Eiken, VD Mäklarsamfundet, 070-669 34 34

Erik Olsson, Ordförande Fastighetsmäklarförbundet, 070-760 66 00

Lars–Erik Nykvist, VD Fastighetsbyrån 0706-07 08 06

Tanja Ilic, VD Svensk Fastighetsförmedling, 0727-33 59 16

Staffan Tell, Pressansvarig Hemnet 0733 – 67 66 85

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?