1515

Kinas energiminister besöker Preems raffinaderi i Göteborg

I dag, fredag 24 mars, besöker Kinas energiminister Nur Bekri Preems raffinaderi i Göteborg. Besöket görs tillsammans med en delegation från energimyndigheten National Energy Administration. – Vi är hedrade att Kinas energiminister vill inspireras av vår produktion av förnybara drivmedel. Det visar att Preem leder omvandlingen mot ett hållbart samhälle, säger Mattias Backmark, chef Affärsutveckling på Preem. 

Hur man tillvara tar överskottsvärme är också något som den kinesiska delegationen är intresserade av. Det är ett område där Preem ligger långt fram. I samband med raffineringen skapas ett överskott av värme, denna restvärme levereras i två vattensystem till Göteborg Energi. Värmen används dels till fjärrvärmenätet, dels i produktionen på Volvo. Till fjärrvärmenätet levereras cirka 300 GWh årligen, vilket motsvarar en uppvärmning av cirka 30 000 villor. Till Volvo levereras årligen cirka 200 GWh.

– Vi tillvara tar nästan 90 % av restvärmen på vårt raffinaderi i Göteborg, vilket i sig motsvarar en besparing på 150 000 ton koldioxidutsläpp per år. På raffinaderiet i Lysekil finns potential till 800 GWh restvärme, men ett reglerat tillträde till fjärrvärmenäten försvårar.  Men här kan både vi och Kina bli bättre och vi välkomnar lärande över ländernas gränser, säger Mattias Backmark.

Det är Göteborgs Stad, genom Business Region Göteborg, som står för värdskapet och efter några kortare presentationer av ett par mindre företag som har innovativa lösningar ska delegationen göra en busstur till Preems bioraffinaderi i Göteborg. Därefter tar Volvo Cars över värdskapet med lunch och ett eftermiddagsprogram ute i Torslanda.

I går, torsdag 23 mars, tecknade också Nur Bekri och Sveriges energiminister Ibrahim Baylan ett avtal på energiområdet. Kina ska göra stora satsningar på förnybart och landet ska under 2016-2020 investera totalt 2,5 biljoner yuan, motsvarande 3,3 biljoner svenska kronor, i energiproduktion som är förnybar.  Svenska företag, såsom Preem, har teknik, kunskap och avancerade lösningar som kan bidra positivt i Kinas fortsatt snabba utveckling, där landet nu också alltmer fokuserar på tekniklösningar för en bättre miljö och minskade utsläpp.

Ungefär två tredjedelar, eller tio miljoner ton, av Preems totala raffinerade produktion exporteras varje år. Det gör Preem till Sveriges tredje största exportföretag.

För mer information, kontakta:
Preems presstelefon, 070-450 10 01
Mattias Backmark, chef affärsutveckling Preem, 073-633 61 80
Niclas Brantingson, presschef, 070-362 03 99, niclas.brantingson@preem.se


Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2016 var Preems omsättning 56 miljarder SEK.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SmartReturAnnons

Endast miljön och slutresultatet bryr sig om smart logistik

Vi revolutionerar pallbranschen, säger Markus Jakobsson, Sales Director SmartRetur.
Vi revolutionerar pallbranschen, säger Markus Jakobsson, Sales Director SmartRetur.

Vi tänker inte på det, men allt som transporteras vare sig det är mat, kläder eller möbler transporteras på en pall. Pallar som butiker inte alltid har ett system för att ta hand om. Lösningen är återanvändning och smart teknologi som gör returlogistiken mer transparent, effektiv, lönsam och miljövänlig.

Det rätta namnet på pallar är lastbärare och en vanlig träpall kan användas flera gånger. Den europeiska standardpallen kallas Europall, är gjord av trä och som importland har Sverige ett stort inflöde av dessa pallar.

– Branschen förändras snabbt, fokus på återanvändning snarare än återvinning växer. Marginalerna kommer inte att förbättras för vare sig industrin eller handeln, och hela den internationella leveranskedjan kommer att effektiviseras allt mer, säger Markus Jakobsson Sales Director SmartRetur. 

Linjär modell fungerar inte

Träpallarna är vanligtvis prissatta i leveransen, så handlarna kan använda dem som de vill. Eftersom butikerna inte har några system för att hantera stora mängder tenderar pallarna att ligga och ta plats bakom butikerna.

– Det här ger möjlighet för vissa pallhandlare att tjäna svarta pengar på att ta bort pallarna. Men det är inte hållbart vare sig ekonomiskt eller miljömässigt då upp till 40 procent av alla träpallar kastas i en sådan linjär, ekonomisk modell, förklarar Markus Jakobsson.

Cirkulär ekonomi i praktiken

Lösningen är återanvändning, eller en cirkulär ekonomimodell, där SmartRetur är ledande i Norden, säger Markus Jakobsson, 

– Det innebär att butikskedjorna hyr pallar som lagras, hämtas, repareras och kompletteras vid behov av uthyraren. Årstider och andra fluktuationer är därmed lättare att jämna ut och det blir stordriftsfördelar när flera spelare går samman hos SmartRetur. Det ger en smidig och mer kostnadseffektiv lösning. Smart Retur var först i Norden med att erbjuda en sådan slinga för Europall och revolutionerade därmed ”bakgårdsverksamheten” nästan över en natt. Idag ser vi till att hela 98 procent av lastpallarna återanvänds.

Varför är det smartare?

Återanvändning lönar sig då det är billigare att låta SmartRetur reparera en skadad träpall än att slänga den och köpa en ny. Företaget har ett IT -system som fungerar som bankkonto där kunderna kan se hur många pallar de har och i vilket skick de är i. Där kan de även köpa eller sälja pallar.

– Du kan sätta in pallar i Norge och ta ut dem i Sverige. Vi ser till att all transport är optimerad, så att bilarna inte kör tomma, det är en enorm miljöfördel som vi också rapporterar till våra kunder.

Framtiden är en plastpall

I Norge och Sverige har dagligvaruhandeln börjat använda en plastpall som håller längre än träpallarna. SmartRetur har implementerat plastpallen i Danmark.

– Vår plastpall är mer miljövänlig och ekonomisk, vi vet att det är en pallkvalitet som kommer att passa i många branscher. En plastpall håller 15–20 år, att jämföra med en träpall som håller 1-3 år. Vår lösning ser till att plastpallen går mellan grossister, lager och butiker i en helt sluten slinga som ger 100 procent kontroll, effektiviteten ökar och kostnaderna minskar, avslutar Markus Jakobsson.

Om SmartRetur

Vi tror att det bara är genom återanvändning och smart teknologi som vi kan göra returlogistiken mer transparent för våra kunder och samhället i stort. SmartRetur grundades 2001 i Norge och har även verksamhet i Danmark och Sverige. Totalt har vi 14 effektiva lager, 7 i Sverige. Vi hanterar cirka 15 miljoner enheter per år och vår omsättning 2021 uppskattas till 50 miljoner euro.  

www.smartretur.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SmartRetur och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?