1515

HCL lanserar ramverk med tre steg mot IoT-mognad

Stockholm, mars 2017 – ‘IoT WoRKSTM by HCL’, vilket är den affärsenhet på HCL Technologies  som fokuserar på Internet of Things (IoT) meddelar att IoT-ramverket “IoT Maturity: Bridging the Gap Between Devices and Value”, nu är tillgängligt. Ramverket, som publicerats i MIT Sloan Management Review, är ett Executive Scholar Exchange (ESE), och ger företag och organisationer en roadmap för sina strategiska IoT-initiativ. Ramverket innehåller bland annat en beskrivning av de olika mognadsnivåerna för IoT-satsningar:  

  • Nivå 1: Processeffektivisering med hjälp av IoT-baserade data 
  • Nivå 2: Skapa nya intäktsströmmar
  • Nivå 3: Förändringsarbete baserat på insikter via IoT-data

Ramverket beskriver vad som krävs för att en IoT-plattform ska förflytta sig uppåt i mognadsnivå. Som avgörande faktorer nämns att skapa och implementera en smart strategi för sin IoT-plattform. Plattformen måste kunna integreras med olika IT system som finns och kunna hantera all data på ett centraliserat sätt för att därigenom kunna ge beslutsfattare de insikter de behöver i sitt arbete. Dessutom behöver plattformen kunna anpassas löpande utifrån nya utmaningar och möjligheter.  

  

-        För att ta tillvara på möjligheterna med Internet of things kan företag inleda på en grundläggande nivå, säger Stephanie L. Woerner, Research Scientist, MIT Sloan Center for Information Systems Research. Därefter kan satsningen få ordentlig fart med enorma möjligheter inom räckhåll. För att uppnå full mognadsnivå över hela företaget krävs samordning över funktioner och affärsenheter, vilket i sin tur kan öppna dörren för innovation, investeringar i stödsystem och utveckling av den kompetens som behövs. Företagens framgångar inom området definieras ofta av dess benägenhet att våga se utmaningar som möjligheter genom att hitta nya intäktsmöjligheter samtidigt som marknaden förändras snabbt. Här är det viktigt att satsa på innovation och investera i partnerskap eller uppköp ifall företaget saknar den kapacitet som krävs för att göra sig redo för framtiden.  

-        Många företag har satsat på IoT-projekt som är isolerade till specifika use-cases, säger Sukamal Banerjee, CVP & Global Head – IoT WoRKSTM, HCL Technologies. Få har däremot satsat på genomgripande transformationsprojekt. Det är bara genom att satsa på transformation som dessa företag kan uppnå de möjligheter som finns i form av ökade intäkter, ökad lönsamhet och ökad konkurrenskraft. Genom att definiera en strategi för sin IoT-plattform skapas grunden för framgång. Här finns det fyra faktorer som är särskilt avgörande: säkerhet, dataanalys, skalbarhet och snabbrörlighet.  Denna Executive  Scholar Exchange visar på insikter från en färsk undersökning, Global IoT Survey 2017, vilken genomfördes på uppdrag HCL Technologies, Undersökningen påvisar utmaningar och resan till framgång för företag som satsat på IoT över hela företaget. Det blir tydligt hur företag kan koppla samman IoT-data med mobilapplikationer och realtidsanalyser på ett sätt som gör det möjligt att ta snabba och välinformerade beslut som i sin tur kan öka intäkterna.  

  

Dokumentet är en typ av ramverk som hjälper företag att uppnå verkliga affärsresultat. För att ta del av rapporten, klicka här.  

About IoT WoRKS

‘IoT WoRKSTM by HCL’, the dedicated ‘Internet of Things’ business unit of HCL Technologies, enables organizations to leverage best–in–class IoT solutions for maximizing returns from their asset investments and create entirely new services that deliver measurable business outcomes. IoT WoRKSTM offers end–to–end IoT services for organizations across the three phases – Define, Build & Run, to help design enterprise IoT programs, develop and implement IoT systems for realizing business value. Recognized as a market leader in IoT by independent analyst firms, IoT WoRKSTM continues to strengthen its leadership position in fast growing global IoT services market. For any further info, please contact: iotworks@hcl.com  

  

About HCL Technologies 

HCL Technologies (HCL) is a leading global IT services company that helps global enterprises re–imagine and transform their businesses through Digital technology transformation. HCL operates out of 32 countries and has consolidated revenues of US$ 6.7 billion, for 12 months ended 31st December, 2016. HCL focuses on providing an integrated portfolio of services underlined by its Mode 1–2–3 growth strategy. Mode 1 encompasses the core services in the areas of Applications, Infrastructure, BPO and Engineering & R&D services, leveraging DRYiCETM Autonomics to transform clients' business and IT landscape, making them 'lean' and 'agile'. Mode 2 focuses on experience–centric and outcome–oriented services such as Digital and Analytics Services (BEYONDigitalTM), IoT WorKSTM, Cloud and Security, utilizing DRYiCETM Orchestration to drive business outcomes and enable enterprise digitalization. Mode 3 strategy is ecosystem–driven, creating innovative IP–partnerships to build products and platforms business.  

  

HCL leverages its global network of integrated co-innovation labs, and global delivery capabilities to provide holistic multi–service delivery in key industry verticals including Financial Services, Manufacturing, Telecommunications, Media, Publishing, Entertainment, Retail CPG, Life Sciences Healthcare, Oil & Gas, Energy & Utilities, Travel, Transportation & Logistics and Government. With 111,092 professionals from diverse nationalities, HCL focuses on creating real value for customers by taking 'Relationships Beyond the Contract'. For more information, please visit www.hcltech.com  

Forward–looking Statements   

Certain statements in this release are forward-looking statements, which involve a number of risks, uncertainties, assumptions and other factors that could cause actual results to differ materially from those in such forward-looking statements. All statements, other than statements of historical fact are statements that could be deemed forward-looking statements, including but not limited to the statements containing the words 'planned', 'expects', 'believes’,’ strategy', 'opportunity', 'anticipates', 'hopes' or other similar words. The risks and uncertainties relating to these statements include, but are not limited to, risks and uncertainties regarding impact of pending regulatory proceedings, fluctuations in earnings, our ability to manage growth, intense competition in IT services, business process outsourcing and consulting services including those factors which may affect our cost advantage, wage increases in India, customer acceptances of our services, products and fee structures, our ability to attract and retain highly skilled professionals, our ability to integrate acquired assets in a cost-effective and timely manner, time and cost overruns on fixed-price, fixed-timeframe contracts, client concentration, restrictions on immigration, our ability to manage our international operations, reduced demand for technology in our key focus areas, disruptions in telecommunication networks, our ability to successfully complete and integrate potential acquisitions, the success of our brand development efforts, liability for damages on our service contracts, the success of the companies /entities in which we have made strategic investments, withdrawal of governmental fiscal incentives, political instability, legal restrictions on raising capital or acquiring companies outside India, and unauthorized use of our intellectual property, other risks, uncertainties and general economic conditions affecting our industry. There can be no assurance that the forward-looking statements made herein will prove to be accurate, and issuance of such forward-looking statements should not be regarded as a representation by the Company, or any other person, that the objective and plans of the Company will be achieved. All forward-looking statements made herein are based on information presently available to the Management of the Company and the Company does not undertake to update any forward-looking statement that may be made from time to time by or on behalf of the Company. 

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Blue IntegratorAnnons

Modern integrationslösning håller ihop Golvabias informationsflöden

Småländska Golvabia producerar och säljer olika slags golv till återförsäljare och konsument. Verksamheten innebär att lagersaldo liksom stora mängder produktdata och materialspecifikationer måste vara tillgänglig och uppdaterad 24/7. Offertförfrågningar, order och fakturering behöver också hanteras i ett väl sammanhållet och rationellt flöde. För att klara det och främja tillväxten har Golvabia valt att hålla samman olika delsystem och data med hjälp av en integrationsmotor. 

Genom att använda Blue Integrator kan Golvabia effektivt hantera olika filformat och system som finns hos företagets kunder och leverantörer. För Golvabia har integrationslösningen gett betydande tidsbesparingar samtidigt som risken för fel orsakade av manuellt arbete och skrivfel minimerats. Det är särskilt viktigt när information om exempelvis mått, egenskaper och certifieringar alltid måste vara aktuell och tillgänglig.

– Vi tänker långsiktigt i allt vi gör och vill därför ha en flexibel och framtidssäker lösning som så långt det går kan automatisera våra dataflöden. Det gäller också att kunna möta nya behov och önskemål från våra kunder och leverantörer. En annan viktig aspekt är att ha kortast möjliga ledtider från order till leverans. Vi är en relativt liten aktör i den här branschen men genom att arbeta proaktivt och erbjuda en hög tillgänglighet har vi skapat en konkurrensfördel, kommenterar Peter Albertsson, vd på Golvabia. 

Möjliggör expansion på nya marknader

I dag är Golvabias största marknader Sverige och Norge. Genom en ökad digitalisering och en modern IT-plattform har företaget samtidigt skapat goda möjligheter att växa i andra länder.  

– Genom att Blue Integrator integrerar vårt affärssystem Jeeves med e-handelslösningen Storm finns mycket goda förutsättningar att koppla ihop oss med återförsäljare på nya marknader. Det innebär också stora fördelar att ha en sammanhållande plattform oavsett hur vi fått en order. Integrationsmotorn har över lag gjort oss extremt flexibla. Vi vet att vi alltid kan hantera de format som krävs, fortsätter Peter Albertsson.  

– I dag är Blue Integrator ett kostnadseffektivt nav i alla våra integrationer. Saker som tidigare kunde ta lång tid att lösa hanteras nu snabbt och enkelt, avslutar Peter Albertsson. 

Golvabias integrationslösning innebär:

* Tidsbesparing – betydligt mindre administration 

* Ökad kvalitet – mindre manuellt arbete – färre felkällor – inga skrivfel

* Sammanhållen information – kommunicerar med både kunder och leverantörer

Kort om integrationsmotorn

Med Blue Integrator får företag en flexibel och kostnadseffektiv integrationsmotor som kan användas för i stort sett alla typer av integrationer. Blue Integrator är enkel att införa och möjliggör ett stort antal integrationer, däribland med affärssystemen SAP, Dynamics 365, Jeeves och Garp. Till skillnad från traditionell direktintegration påverkar Blue Integrator heller inte drift och prestanda i det befintliga affärssystemet. Blue Integrator används i dag av cirka 200 företag i världen.

Läs mer på www.blueintegrator.com 

 

Mer från Blue Integrator

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Blue Integrator och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?