HCL tar hand om tekniken bakom Volvo Ocean Race

Volvo Ocean Race är med sina 45 000 sjömil världens längsta professionella tävling och gör uppehåll i 12 hamnar under tävlingen  

Stockholm, 21 mars, 2017: Den globala IT-konsultjätten HCL Technologies har valts till leverantör av strategiska IT-tjänster för seglingstävlingen Volvo Ocean Race 2017-2018. Det innebär att HCL blir ansvariga för att utveckla och leverera IT-lösningar till den globala tävlingen som äger rum vart tredje år och som tillhör världens mest utmanande båttävlingar. Tävlingen är 45 000 sjömil lång och attraherar värdens bästa seglare.

IT-infrastrukturen utvecklas i samarbete med HCL och utgör ryggraden för den mediala täckningen av Volvo Ocean Race via streaming och Tv-produktioner av de största händelserna under tävlingen samt produktioner vid de hamnar som omfattas av årets upplaga. HCL kommer att hantera kommunikationen mellan olika platser världen över där båtarna gör uppehåll, vilket bland annat innebär att HCL ser till att optimalt hantera digitalt innehåll, mobila datacenters och infrastruktur med full redundans, WI-FI av världsklass och multimediacenters. HCL kommer att hantera hela kedjan av IT-stöd i samtliga tolv hamnar som omfattas av tävlingen. Därigenom ska HCL se till att Volvo Ocean Race blir en upplevelse utöver det vanliga för alla som följer båtarna under den åtta månader långa tävlingen och i de hamnar där båtarna stannar under resan.

Mark Turner CEO för Volvo Ocean Race säger:

-       Årets upplaga av Volvo Ocean Race kommer att vara mer digital när det gäller kommunikation och möjligheten att följa tävlingen. Det förväntas att bli tre miljoner besökare till de särskilda Race Villages som byggs upp i olika hamnar och 5000 journalister som rapporterar om tävlingen. Dessutom kommer tiotals miljoner fans att följa tävlingen. Det ställer stora krav på den komplexa IT-infrastruktur som ska stödja evenemanget. Med hjälp av HCL är vi trygga i att fans, media och andra intressenter ska kunna ta del av tävlingen bättre och på en ny nivå än någonsin tidigare.

-       Vi är glada över att supportera ett sådant extremt sportevent som Volvo Ocean Race, säger Ashish Gupta, Corporate Vice President & Head of EMEA, HCL Technologies. Tävlingen har blivit den mest utmanade av alla inom seglingssporten och är en obeskrivlig upplevelse för deltagarna. HCLs team runt om i världen kommer att jobba hårt tillsammans för att skapa en digital upplevelse i världsklass för miljontals människor som följer tävlingen. Vi kommer att använda oss av den senaste digitala tekniken för att följare ska komma så nära inpå tävlingen som möjligt.

Tävlingen startar i den spanska staden Alicante den 22:a oktober, 2017. Tävlingen sträcker sig över 45 000 sjömil (drygt 83 000 km) och är därmed världens längsta professionella tävling. Varje år lägger arrangören till en ring på den trofé som segraren får. Årets vinnare får en trofé med 13 ringar.

Volvo Ocean Race och HCLs partnerskap är ytterligare ett exempel på HCLs satsningar inom idrotten. Sedan tidigare har man bland annat ett globalt partnerskap med Zlatans Manchester United, där HCL är klubbens officiella digitala partner.

För mer information se gärna: https://www.hcltech.com/volvo-ocean-race

About HCL Technologies

HCL Technologies (HCL) is a leading global IT services company that helps global enterprises re–imagine and transform their businesses through Digital technology transformation. HCL operates out of 32 countries and has consolidated revenues of US$ 6.7 billion, for 12 months ended 31st December, 2016. HCL focuses on providing an integrated portfolio of services underlined by its Mode 1–2–3 growth strategy. Mode 1 encompasses the core services in the areas of Applications, Infrastructure, BPO and Engineering & R&D services, leveraging DRYiCETMAutonomics to transform clients' business and IT landscape, making them 'lean' and 'agile'. Mode 2 focuses on experience–centric and outcome–oriented services such as Digital and Analytics Services (BEYONDigitalTM), IoT WoRKSTM, Cloud and Security, utilizing DRYiCETMOrchestration to drive business outcomes and enable enterprise digitalization. Mode 3 strategy is ecosystem–driven, creating innovative IP–partnerships to build products and platforms business.

HCL leverages its global network of integrated co-innovation labs, and global delivery capabilities to provide holistic multi–service delivery in key industry verticals including Financial Services, Manufacturing, Telecommunications, Media, Publishing, Entertainment, Retail CPG, Life Sciences Healthcare, Oil & Gas, Energy & Utilities, Travel, Transportation & Logistics and Government. With 111,092 professionals from diverse nationalities, HCL focuses on creating real value for customers by taking 'Relationships Beyond the Contract'. For more information, please visit www.hcltech.com

Media Contacts:

Europe:

Elka Ghudial

HCL Technologies

elka.ghudial@hcl.com

+44 7973 567 131

Jan Fredriksson

Northern Link PR för HCL Technologies

jan@nlpr.se

+46 70 716 00 68

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?