Schibsted och Stiftelsen Tinius lanserar The Power of Journalism

The Power of Journalism samarrangeras av Schibsted och Stiftelsen Tinius för att hylla en oberoende, innovativ och samhällsnyttig fri press OSLO, NORGE. Från fake news till filterbubblor – journalistiken har satts under hårt tryck de senaste månaderna och statsledare har öppet talat om media som folkets fiender. I dag står öppenhet, kvalitet och tillit på agendan i alla mediehus världen över. – Det är dags att stå upp för oberoende journalistik, och vad den betyder för både människor och samhällen. Vi vill skapa en öppen arena där framtidens journalistik står i fokus, diskuteras och hyllas. Det här är ett oerhört viktigt samtal och därför lanserar vi nu Power of Journalism tillsammans med Stiftelsen Tinius, säger Rolv Erik Ryssdal, vd för Schibsted Media Group.

Första Power of Journalism-dagen kommer att hållas den 31 maj i Oslo, med inbjudna gäster från mediabranschen, journalister och redaktörer, politiker och opinionsledare. Det genomgående temat är ”trust”, tillit, med dess olika perspektiv och konsekvenser. Bland talarna finns Bill Adair, skapare av PolitiFact, Jenna Pirog, virtual reality-redaktör på The New York Times och Schibsteds egen Torry Pedersen, ordförande för Schibsteds mediehus i Norge och tidigare publisher för VG.

– Resultaten vi sett i de senaste valen och den betydelse fake news kan ha haft för utgången är en väckarklocka för traditionell media att bli mer transparent och relevant. Därför är tillit ett högst relevant tema för den allra första Power of Journalism. För Schibsted är det också en möjlighet att dela, lära och visa upp en del av den innovativa och högklassiga journalistik som skapats i våra mediehus och av andra, säger Torry Pedersen. 

– Stiftelsen Tinius är huvudägare i Schibsted och bidrar till att säkra en god kvalitetsjournalistik. Nu mer än någonsin är detta viktigt för vårt samhälle och för demokratin, säger Kjersti Løken Stavrum, vd för Stiftelsen Tinius.

–  Med Power of Journalism vill vi stärka alla som stödjer och arbetar för journalistikens värden. Tillit och trovärdighet är avgörande för att journalistik ska ha en funktion i den offentliga debatten. Det har aldrig varit viktigare än nu och för oss är den här dagen ett tillfälle att väcka debatt och dela insikter.

Schibsted kommer för tionde gången också att belöna den bästa journalistiken som publicerats i Schibsteds mediehus i Sverige och Norge. Schibsted Journalism Awards delar ut priser för Best Storytelling, Best Innovation och Best Scoop. De nominerade presenteras under Power of Journalism.

Power of Journalism riktar sig till inbjudna gäster, men dess innehåll sprids brett genom webcast och sociala medier, före, under och efter dagen. Sociala medier-kampanjen produceras av VG TV och lanseras under hashtagen #powerofjournalism. Eventet produceras tillsammans med Z Event.

För mer information om dagen, besök gärna http://www.thepowerofjournalism.com/.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Camilla Kim Kielland, Schibsted Media Group. Tel: +47 917 36 971 E-post: camilla.kim.kielland@schibsted.no.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från ObsteCareAnnons

Goda framtidsutsikter för innovativa ObsteCare

Carina Lindqvist, VD ObsteCare.
Carina Lindqvist, VD ObsteCare.Foto: Adrian Beck

Varje år förlöses ett stort antal barn med hjälp av akuta kejsarsnitt, och ännu fler kvinnor drabbas av plågsamma förlossningsskador. Många gånger helt i onödan. Det svenska life science-bolaget ObsteCare har utvecklat en innovativ och effektiv produkt som gör värksvaga förlossningar mindre riskfyllda. Det leder till högre patientsäkerhet och besparingar för vården. Vinsten för kvinnor och barn går inte att mäta i pengar.

ObsteCares ambition är att ta fram marknadsledande lösningar för förlossningsvården till gagn för både patienten och vårdgivaren. Bolagets produktkoncept bygger på banbrytande forskningsresultat vid Karolinska Institutet om hur laktat (mjölksyra) i fostervatten påverkar värkarbetet under en förlossning. 

Patenterad lösning

ObsteCares patenterade AFL®-metod är vetenskapligt dokumenterad och resultatet av mer än 20 års klinisk erfarenhet från praktiskt arbete inom förlossningsvården. Genom att mäta mjölksyra i fostervatten kan livmoderns status kontrolleras. Det ger förlossningspersonalen viktig information, vilket man inte tidigare haft, om vilken behandlingsväg som bör väljas för en så trygg förlossning som möjligt. Genom att t ex individanpassa användningen av värkstimulerande dropp kan man både minimera antalen onödiga kejsarsnitt och minska risken för postpartum-blödningar - och samtidigt bidra till en naturlig förlossning och bättre upplevelse för kvinnan. 

Läs mer om AFL-metoden här.

- Det föds 130 miljoner barn i världen varje år. En femtedel av dessa föds av en mamma som drabbas av värksvaghet. WHO har lyft problematiken kring överanvändning av värkstimulerande dropp och riskerna med kejsarsnitt, så vi ser många tecken på ett ökat behov av våra lösningar, säger ObsteCares VD Carina Lindqvist.

Stark expansionsfas

ObsteCare ligger i startgroparna för en internationell expansion och VD Carina Lindqvist ser ljust på framtiden. 

Ett nytt modernt instrument CE-märktes i december och har börjat levereras. Användarna ger instrumentet högsta betyg: enkelt att använda och ett värdefullt beslutsunderlag i realtid är några av omdömena. Distributionsnätverket har också utökats och förbättrats. I Norden är det marknadsledande Vingmed som ansvarar för försäljningen. Avtal har även tecknats med en marknadsledande aktör på Irland och förhandlingar pågår med aktörer i ytterligare ett antal länder. 

- Dessutom förbereder vi arbetet för en FDA-registrering av det nya instrumentet, fortsätter Carina Lindqvist. Det innebär att processen bör vara en bra bit på väg när den amerikanska marknad öppnar upp och det åter blir möjligt med kundbesök. 

Med stöd av innovativ forskning planerar ObsteCare fortsätta utveckla medicinska lösningar. Målsättningen är att förbättra förlossningsvården till förmån för mamman, barnet och förlossningsklinikerna och vårt fokus är fortsatt på en global marknadsexpansion. 

- Varje akut kejsarsnitt som kan undvikas skapar inte bara en säkrare förlossning för både mor och barn, något som inte kan mätas i pengar, utan även samhälls- och vårdekonomiska vinster, avslutar Carina Lindqvist.

Om ObsteCare

ObsteCare är ett life science-bolag som utvecklar innovativa lösningar för förlossningsvården. Lösningarna innefattar övervakning av förlossningar, mät- och analysutrustning, samt diverse tillhörande utbildningspaket. Produkterna säljs via ett distributörsnätverk. Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market. Läs mer om Obstecare här.

Mer från ObsteCare

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ObsteCare och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?