1515

Historiskt låga budpremier vid offentliga bud

KPMGs budpremiestudie analyserar de bud som offentliggjorts över marknadsplatsen Nasdaq OMX under 2016 och jämför dessa med de senaste 16 åren. I studien analyseras publika bud som överstiger 50 % av aktiekapitalet.

Under 2016 genomfördes 16 offentliga bud i Norden till en median budpremie om 14,4–18,1 procent över aktiekursen under tre tidsperioder innan budets offentliggörande. Perioderna som analyserats är aktiepriset en dag, en vecka eller en månad före budet. Det ska jämföras med toppnivåer runt 2012 då motsvarande siffra varierade mellan 33,3–40,4 procent.

– Snittpremien för svenska bolag är högre än snittet för bolagen i de övriga nordiska länderna, vilket är en trend vi även noterat i tidigare studier. Detta kan bero på industrin och vilka synergier som kan förväntas. Transaktionerna med högsta budpremien är inte helt oväntat läkemedelsbolag, inklusive Meda, där det ofta finns stora synergier att räkna hem, säger Martin Ericsson, ansvarig för Corporate Finance på KPMG.

Budpremierna är nu på rekordlåga nivåer och motsvarar dem före finanskrisen 2008/2009. Det är också ett flertal transaktioner där budnivån ligger under aktiekursen en månad innan bud; fem av 16 transaktioner 2016 att jämföra med en transaktion under 2015 respektive 2014.

Detta kan till viss del förklaras av en relativt volatil marknad under 2016, säger Martin Ericsson.

Stockholm är den marknad som toppar listan över flest publika bud, med nio stycken under 2016 jämfört med exempelvis tvåan Oslo med fyra stycken. Värderingsmässigt har buden under 2015–2016 gjorts till en medianmultipel på 12,5x EV/EBITDA, och 15,7x ifall vi tittar på genomsnittet. Även om det är ett begränsat urval så är det en tydlig minskning av medianmultipeln från 2015, som var 16,3x, till 2016 då den var 11,1x. Att transaktionsmultiplarna har minskat är en stor förklaring till att budpremierna är lägre.
 
För mer information, vänligen kontakta:
Martin Ericsson, Head of Corporate Finance KPMG, tel. 0768-954342, martin.ericsson@kpmg.se
Maria Bucher, presschef, KPMG, tel: +46 73-347 94 54, maria.bucher@kpmg.se              



    
Om KPMG


På KPMG arbetar vi tillsammans med våra kunder för att skapa trygghet och bidra i förändring.
Vi drivs av att förmedla affärsmässiga insikter och erbjuder branschspecifika och kvalificerade tjänster inom revision, skatt och rådgivning. Genom vårt globala nätverk är vi ett av världens ledande kunskapsföretag med 174 000 specialister i 155 länder. I Sverige har vi stark lokal förankring med 1700 medarbetare på ett 50-tal orter.

Följ oss:

kpmg.se

LinkedIn | Twitter | Facebook

© 2017 KPMG AB, a Swedish limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative (“KPMG International”), a Swiss entity. All rights reserved.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SwisslogAnnons

Så lägger Swisslogs lösningar grunden för lyckad automatisering av lager och distributionscenter – här är trenderna i branschen

Konsumenthandeln via nätet ökar snabbt och nya lösningar krävs för att uppfylla konsumenternas krav på snabb och smidig leverans. 

Swisslog har lång erfarenhet av att automatisera lager och har utvecklat flera lösningar som möter dessa nya behov.

– Vi erbjuder en av marknadens bredaste och modernaste portföljer av lösningar för automation av lager inom retail, e-handel och food & beverage, säger Lars Rosencrantz, Head of Sales Nordic på Swisslog.

Digitaliseringen påverkar hela samhället och har fått en extra skjuts av den pågående pandemin. Handeln på nätet expanderar, vilket ställer nya krav på snabbhet, tillgänglighet och leveransservice då konsumenternas krav och förväntningar hela tiden ökar.

För att näthandeln ska lyckas krävs en hög grad av automation i logistikkedjan. Varor ska plockas i ett lager, konsolideras och packas inför leverans till konsumenten och allt ska ske samma dag, helst inom några timmar. För livsmedelsbranschen finns det ytterligare parametrar att ta hänsyn till eftersom livsmedel lagras i olika temperaturzoner. 

Micro-fulfillment center 

Micro-fulfillment center, MFC, är en typ av automatiserade lagerlösningar som placeras i omedelbar närhet till konsumenterna för att möta deras krav. Swisslog erbjuder flera lösningar inom MFC, med allt från fristående lösningar till installationer i befintliga butikslokaler. 

Ett exempel på en sådan lösning är AutoStore, en effektiv robotiserad lager- och plocklösning som enkelt kan inrymmas i befintliga byggnader. AutoStore är en utrymmessnål och skalbar lösning, vilket gör att den passar verksamheter av olika storlekar. Ökar omsättningen är det bara att lägga till fler robotar för att möta kapacitetsbehovet.

Automatiserade plocklösningar 

– Kostnaden för plock & pack av artiklar kan uppgå till 60% av artikelhanteringen i ett lager och vi ser en vilja och trend av att automatisera denna del av hanteringen. Swisslog har lösningar för robotiserat plock & pack för pall- och lättgodshantering. Våra robotapplikationer ItemPiQ och ACPaQ skapar flexibilitet och framtidssäkrar intralogistiken ur ett kostnads- och arbetsmiljöperspektiv, säger Lars Rosencrantz.

– Oavsett vilken typ av automation en kund önskar så kan vi leverera en helhetslösning, med hårdvara, mjukvara, implementering, realisering, och se till så att den är driftsatt, testad och klar, fortsätter han.  

Automation inom många sektorer

Det finns andra segment, helt nya branscher, med ett ökat behov av automation. En sådan är Vertical eller Indoor Farming, där odling av växter och grönsaker sker inomhus i storstadsregioner, i nära anslutning till konsumenterna.

– Här kan Swisslogs automationslösningar ta över en stor del av det befintliga och kostsamma manuella arbetet. Vi kan skapa hela automatiserade inomhusodlingar, där allt från skötsel till plock och paketering inför leverans till butik, restaurang eller slutkonsument sker automatiskt, säger Lars Rosencrantz, och sammanfattar:

– Det finns jättepotential i hela Europa att automatisera inom många områden och det är bland annat personalkostnaderna som driver automationen. 

Om Swisslog

Swisslog levererar datadrivna och robotiserade lösningar tillsammans med tillförlitliga och modulära servicekoncept till din logistikautomation. Genom att samarbeta med framtidsorienterade företag är vi fast beslutna att sätta nya standarder inom lagerautomation för att tillhandahålla framtidssäkra produkter och lösningar.

Våra kunder litar på kompetensen hos våra passionerade medarbetare – vi är mer än 14 000 personer inom Kuka-koncernen som arbetar över hela världen. 

Läs mer om framtidens automatiserade logistiklösningar här

Mer från Swisslog

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swisslog och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?