1515

Atea passerar tolv miljarder i omsättning

2016 var ett nytt rekordår för Atea Sverige AB med 1,3 miljarder i ökad affärsvolym samtidigt som lönsamheten steg med drygt 13 procent till 404 miljoner. Samtliga affärsområden visar bra tillväxt till stor del drivet av kundernas behov av att digitalisera.

– Digitaliseringen sker i en allt snabbare takt och berör alla branscher. Invanda mönster och affärsmodeller förändras, nya digitala ekosystem skapas där människor och processer står i centrum. För vår del innebär det att våra kunder efterfrågar smart it-infrastruktur som kan integrera existerande system med nya tjänster. Jag ser positivt på att utvecklingen inte enbart sker inom it-organisationen utan omfamnar hela bolaget, det ger oss möjligheten att ta en mer aktiv roll i våra kunders förflyttning, säger Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige.

Den svenska marknaden för it-infrastruktur växte med 2,6 procent under 2016. Den största delen av tillväxten kommer från områdena mjukvara och tjänster vilka drivs av företagens digitala satsningar. Samtidigt visar en analys genomförd av Gartner att nästan 60 procent av alla verksamheter fortsatt saknar en digital strategi. Samma undersökning visar att förflyttningen går allt snabbare och i slutet av året hade över 80 procent av referensgruppen startat någon typ av digitaliseringsprojekt.

– Som vd för Atea är jag stolt över att våra kunder ger oss ett fortsatt förtroende att hjälpa dem på deras digitala resa. Kunderna är idag extremt pålästa vilket ställer krav på oss som leverantör att involvera och utmana dem. Med en tillväxt på över en miljard per år de senaste åren är det tydligt att våra satsningar inom områden som hållbarhet, livscykelhantering, säkerhet, integration, och it-strategi är rätt väg att gå. Transformationen av vår marknad kräver att vi ständigt utvecklar nya kompetenser och en av de saker som gläder mig mest är den interna drivkraften i vårt bolag. Ett bra exempel är Atea Coders Club där våra anställda utbildar varandra i programmering, en kompetens som kommer att vara avgörande framöver, säger Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige.

Under fjärde kvartalet ökade omsättningen inom samtliga affärsområden. Produktaffären är fortsatt tillväxtmotorn för Atea men även cloud och strategitjänster ökar markant. Framförallt steg efterfrågan på molnbaserade tjänster som hybrid datacenter, managerade säkerhetstjänster och integrationstjänster.

Årsomsättningen på den svenska marknaden ökade med 12 procent till 12 116 miljoner kronor, jämfört med motsvarande period 2015. Ateas resultat (EBITDA) 2016 steg med 13 procent till 404 miljoner kronor. Fjärde kvartalets omsättning blev 3 417 miljoner kronor, jämfört med 3 056 miljoner kronor 2015 och EBITDA ökade med 4,4 procent till 139 miljoner kronor.

Resultat Ateakoncernen

Årsomsättningen för koncernen ökade med 12 procent till 31,2 miljarder norska kronor och EBITDA blev 1 129 miljoner norska kronor. Omsättningen under det fjärde kvartalet blev 9 096 miljoner norska kronor, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med samma period 2015. EBITDA uppgick till 459 miljoner norska konor.

• Kvartalsrapport och presentation finns på atea.com/reports
• Presskonferensen kan ses på atea.com/webcast
• Börsmeddelandet finns på atea.com/ose

För mer information kontakta:
Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige AB, 46 46 16 33 32 carl-johan.hultenheim@atea.se
Steinar Sønsteby, koncernchef Atea ASA, 47 930 55 655 steinar.sonsteby@atea.com

Atea är Nordens och Baltikums ledande obundna leverantör av it-infrastruktur. Vi bistår våra kunder med specialistkompetens, produkter och lösningar. I Sverige finns vi nära dig på ett trettiotal orter över hela landet, från Malmö
i söder till Kiruna i norr med ca 2 000 medarbetare. För mer information, besök
atea.se


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från WintAnnons

När är bästa tiden att starta bolag? Nu! Tycker Wint!

Visserligen går visan ”juli, augusti och september, härlig sommar är det då”, men det är väl ändå en sanning med modifikation. När augusti är över är i alla fall jobbhösten här. Kanske är semestern precis slut och istället har funderingarna kring jobbet tagit vid. Kanske förde sommaren med sig en tanke om att leva den där drömmen, våga satsa helt eller bara våga prova lite, vid sidan om. Och kanske känns tanken på ett eget aktiebolag lite avlägsen. Men, om inte nu, så när är det då dags att starta aktiebolag?

– Vi tycker inte att det finns någon anledning att vänta, tvärtom. Du kan ju fortsätta som anställd och samtidigt starta ett aktiebolag. De två har ingenting med varandra att göra, säger Ulrika Ahl, Marknadschef på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. Vi är ekonomitjänsten som gör det enkelt att starta bolag. Vi på Wint har breddat vårt erbjudande de senaste månaderna och erbjuder nu de som vill starta ett nytt bolag mer hjälp på traven. För även om det kanske inte låter så svårt är det mängder av punkter på att göra listan som måste bockas av i rätt ordning, fortsätter Ulrika.

Läs också: Så kan du få ett kostnadsfritt AB från Wint

Allt som behövs är ditt aktiekapital

För att själv starta ett aktiebolag i Sverige idag behöver alla minst 25 000 kronor i aktiekapital. Bestäm dig. Skapa stiftelseurkunden och gör en bolagsordning. Starta bankkonto och sätt in ditt aktiekapital och få ett bankintyg. Skriv under stiftelseurkunden och efter det behöver ditt bolag registreras hos Bolagsverket och verksamt.se. Där går det kanske att tro att det är färdigt, men nej, då behöver du teckna och upprätta aktier, anmäla en verklig huvudman och så betala alla avgifter också. Sen är det bara att vänta. Under sommaren har handläggningstiderna nämligen blivit långa och det tar tid innan allt godkänts av respektive myndighet.

Ja, det går att hitta tusen anledningar att inte starta aktiebolag, både för att det känns krångligt men också för att det tar tid. Kontakter med banken, Skatteverket och Bolagsverket är tidskrävande och mest av allt känns det som en lång lista av saker som bara slukar energi. Myndigheter är svåra att få tag på, papper ska signeras och det ska öppnas konton och nya bankavtal. Och så ska man våga.

Lagerbolag gör det möjligt att vara igång nästan direkt

Har du modet räcker det numera med att ha 25 000 kronor att stoppa in i ditt aktiekapital. Det är pengar som alltid behövs för att starta upp, de kan inte delas upp och måste finnas tillgängliga från start.

– Aktiekapitalet, det är allt som behöver finnas på plats för att du ska vara igång. Vi gillar inte att vänta. Vem gör det? Det bästa är ju att ha bestämt sig och känna att något händer! Därför har vi den här lösningen med att vi ger dig som vill starta ett helt nytt bolag ett lagerbolag. Då är allt som går att förbereda förberett. Genom att vi erbjuder nya kunder ett aktiebolag finns det ingen tid mellan beslut och att kunna kontakta sin första kund, berättar Ulrika

En annan fördel att inte vänta tills efter årsskiftet är möjligheten att ta utdelning tidigare.

– Du får bara ta utdelning vid varje årsbokslut vid årsskiftet, och även om det är lite sorgligt att nyårsafton bara är fyra månader bort, gör det att du kan ta din första utdelning om 16 månader, istället för om 24 som du behöver vänta om du startar i januari.

– Det är enkelt att starta företag.

Ta reda på hur du kan starta bolag genom Wint

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?