Annons

Qmatic i partnerskap med svenska Flic för sömlös kundupplevelse genom enkelt knapptryck

Svenska Qmatic, den globala ledaren inom lösningar och kunskaper för hantering av kundresan (Customer Journey Management), meddelar på världens största retailmässa – National Retail Federations ”Retail's BIG Show” i New York City – att man inleder ett samarbete med det svenskgrundade teknikbolaget Shortcut Labs, bolaget bakom den smarta knappen Flic.

Samarbetet innebär att butikspersonal kan komma åt viktiga funktioner i Qmatics mobilapp genom att trycka på en enda trådlös knapp.

– Lösningen ger butikspersonal snabb access till mobila funktioner utan att behöva hantera själva telefonen. Det tar bort en distraktion i relationen mellan exempelvis en säljare eller konsult och den kund vederbörande servar, säger Qmatics CMO Sven-Olof Husmark.

– Med Flic kan man med nu med enkla tryck på knappen hantera viktiga och centrala funktioner i Qmatics mobilapp utvecklad för att hjälpa personal att ge snabb och personlig service.

Flic är en trådlös knapp som genom Bluetooth kan sammankopplas till en smartphone med en räckvidd på upp till 50 meter. Att börja använda Flic-knappen är enkelt och tillåter användaren att koppla upp sig mot en rad olika applikationer. Knappen utvecklades för att lösa ett akut och konkret problem:

– Jag ville sluta snusa men hade inget lätt sätt att ta reda på mitt dagliga bruk. Därför gjorde jag en app där jag skulle trycka med tummen mitt på skärmen varje gång jag tog en prilla, för att se hur många prillor det blev varje dag, säger Joacim Westlund, Flics VD.

– Då insåg jag hur distraherande en smartphone egentligen är – man ska låsa upp, man får sms och alerts och en massa andra saker händer som gör ett man missar den rena raka handlingen man är ute efter. Flic löser detta problem genom att ersätta interaktionen med telefonen med ett enkelt knapptryck.

– Vi har letat efter en sådan här lösning för att komplettera vår app i specifika situationer, speciellt inom detaljhandeln. Ibland tror kunder felaktigt att personal gör privata saker som att t.ex. surfa eller vara på Facebook när de använder en telefon i butik. Med Flic får nu personal access till några grundfunktioner i vår app på ett snabbt och enkelt sätt, säger Sven-Olof Husmark.

– Short Labs knapp är den bästa lösningen vi hittat och det är extra roligt att de precis som Qmatic också är ett svenskgrundat teknikbolag i aggressiv global tillväxt.

Flic-knappen kan omgående integreras med nya och befintliga Orchestra 6-system.

För mer information, vänligen kontakta:

Sven-Olof Husmark
Chief Marketing Officer, Qmatic
+46 70 105 4628
sven-olof.husmark@qmatic.com


Om Qmatic
Qmatic Group är en marknadsledande teknologileverantör inom området Customer Journey Management and Insights. I mer än 30 år har vi hjälpt privata och offentliga organisationer att skapa fantastiska kundupplevelser med mjukvaru- och hårdvarulösningar som sömlöst hanterar digitala och fysiska kundmöten. Vår integrerade mjukvaruplattform och våra BI-verktyg ger insikter för att bättre hantera kundinteraktioner, driva kampanjer och optimera personal och resursplanering. Qmatic möjliggör 2 miljarder kundresor varje år och är verksamma i mer än 120 länder med mer än 300 anställda och huvudkontor i Sverige. www.qmatic.com

Om Flic och Shortcut Labs
Shortcut Labs är ett svenskgrundat teknikbolag som sedan starten 2013 utvecklat ett trådlöst knappbaserat gränssnitt till mobilappar. Bolagets knappar – ”Flic” –  kan styra i princip vilka funktioner som helst i en smartphone, exempelvis spela upp musiken i hemmet, styra webbapplikationer, navigera till en adress, eller funktioner som specialutvecklas. Mycket går att göra med Shortcut Labs egna appar, men bolaget har nyligen öppnat för att tredjepartsapplikationer som Qmatic enkelt ska kunna använda Flic i sina egna appar. Shortcut Labs har 19 anställda och omsätter cirka 30 MSEK. https://flic.io/

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?