Volkswagen skänker över en halv miljon till Bris genom en unik bilauktion

Bris har fått den bästa start på 2017 som de kan önska sig. Första veckan på året skänkte Volkswagen genom en unik bilauktion där generösa bilköpare hjälpte till att samla ihop hela 526 100 kronor till organisationen. Summan ger Bris hopp om att kunna hjälpa fler barn och fortsätta ha öppet alla dagar året om.

Bris, Barnens rätt i Samhället, arbetar med att stödja barn som har det svårt och med opinionsbildning för att alla barn ska få sina rättigheter tillgodosedda. Anställda kuratorer finns på plats att lyssna och svara på frågor via telefon, chatt och mejl, varje dag året runt.

– Vi har ungefär 25 000 stödjande samtal med barn och unga varje år och varje krona spelar roll för vår verksamhet. Förutom chatt, mejl och telefon har vi också gruppstöd för barn som är familjehemsplacerade eller har förlorat en förälder i självmord. Det känns fantastiskt att så många vill bidra till vår verksamhet, säger Heléne Tibblin, insamlingschef på Bris.

Fem unika Golf GTI Clubsport S i Sverige
Volkswagen Sverige sponsrar sedan tidigare Bris regionkontor med fem bilar. Men Volkswagen ville göra mer. När cirka 40 bilentusiaster hade ställt sig på kö för att få chans att köpa nya Golf GTI Clubsport S väcktes idén om en auktion. Bilen är den kraftfullaste GTI-modellen någonsin och tillverkas bara i totalt 400 exemplar. Fem av dessa tilldelades den svenska marknaden.

En halv miljon till Bris
När fyra av dessa bilar auktionerades ut på Tradera under julhelgen sattes utropspriset till låga 297 000 kronor per bil (priset på den tyska marknaden är cirka 40 000 euro) och överskottet skulle gå till Bris.
– Vi hade hoppats på 400 000 kronor med det blev ytterligare drygt 100 000 kronor, sammanlagt 526 100 kronor som vi fick tack vara att Volkswagen även skänkte momsen på bilarna, säger Heléne Tibblin.
– Initiativet är både annorlunda och spännande och vi hoppas att fler bli inspirerade och kommer med nya roliga idéer som kan hjälpa oss att stödja fler barn. För vi behövs!

Överskottet av bilköp till Bris
Och bilköparna är nöjda. Johan Järnebark från Vaggeryd i Småland, vann budgivningen på den röda bilen, och Tim Björkström från Stockholm vann, tillsammans med sin pappa, budgivningen på den svarta. Båda var på plats på Volkswagen Showroom i Stockholm under överlämningen av checken till Bris.

– Det faktum att överskottet skulle gå till Bris gjorde att jag och min sambo bestämde oss för att kunna ge mer. Dessutom var Volkswagens grepp med en auktion mest rättvist för oss som ställt oss i kö för att få köpa bilen, säger Johan Järnebark.

Volkswagens marknadschef Jeanette Asteborg är också nöjd:
– Vi visste ju faktiskt inte om någon skulle bjuda. Men det gick bra! Kanske är det här framtidens sätt att sälja speciella och limiterade bilar. Dessutom känns det ju oerhört bra att kunna göra skillnad genom att hjälpa Bris.

Om Golf GTI Clubsport S
Under 2016 fyllde ikoniska sportmodellen Golf GTI 40 år. I samband med firandet släpptes specialversionen Golf GTI Clubsport S i bara 400 exemplar. Bilen är den kraftfullaste GTI-modellen någonsin med 310 hästkrafter och en prestanda på 0-100 km/tim på 5,8 sekunder och en topphastighet på 265 km/tim. Bilen har varvrekord för framhjulsdrivna bilar på nordslingan på mytomspunna tyska racingbanan Nürburgring och är förutom en rolig banbil även ett framtida samlarobjekt.
Se film från varvrekordet

Om Bris
Bris, Barnens rätt i samhället, har funnits sedan 1971 och arbetar både med stödarbete och opinionsbildning för barns rättigheter. Barn som vill prata med en kurator kan kontakta Bris genom telefon, chatt eller mail. Tel 116 111. Stödverksamheten är öppen varje dag 14-21. Bris finansieras av medel från företag, privata givare, fonder och till viss del från staten. Stötta Bris genom att sätta in ditt bidrag på PG 901504-1 eller swisha till 9015041. Mer info på www.bris.se

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release som PDF

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Elbil, laddhybrid, diesel eller bensin – här är rätt teknik för dig

Plötsligt pratar alla om eldrivna bilar och frågan infinner sig: Borde även jag gå över till ett laddbart alternativ?

– Det beror på helt på dina förutsättningar, körvanor och prioriteringar. Många vinner på att byta till en eldriven bil, men inte alla, säger Ulrich Szymczak, Produkt Management Mercedes-Benz Sverige.

Läs mer om elektrifierade bilar från Mercedes-Benz 

Andelen elektrifierade bilar efter våra vägar ökar i allt snabbare takt. Enligt Bil Sweden’ s novemberrapport 2020 har andelen laddbara bilar som nyregistrerats ökat med 113 procent i jämförelse med samma period förra året.

Det finns många anledningar till den – för vår miljö – positiva utvecklingen:

• En ökad miljöhänsyn. Allt fler vill minska sitt klimatavtryck och då är det betydligt bättre att välja en bil som helt eller delvis drivs av el framför en modell med förbränningsmotor.  

• Bättre totalekonomi. En rad politiska beslut har de senaste åren knuffat konsumenterna i rätt riktning, det vill säga mot att välja elektricitet framför fossila bränslen. En laddbar bil har normalt ett dyrare inköpspris, men det kompenseras av en klimatbonus, lägre beskattning, lägre förmånsvärde (för den som kör tjänstebil), lägre servicekostnad och lägre driftskostnad. Summan på nedersta raden talar därför ofta till den laddbara bilens fördel.

• Utvecklad teknik. Batterierna blir allt kraftfullare samtidigt som de blir lättare och mindre. Det ökar framför allt bilens räckvidd (hur långt den går på eldrift), men även hur snabbt batteriet går att ladda. Mercedes-Benz eldrivna lyxsedan EQS, som lanseras nästa år, får exempelvis en räckvidd på hela 700 kilometer.

• Utbyggd infrastruktur. Laddmöjligheterna längs våra vägar förbättras hela tiden vilket underlättar planeringen och ökar tryggheten. Både politiker och biltillverkare har insett att ett väl utbyggt nät av laddstationer är avgörande för att konsumenterna ska välja bilar med eldrift.

• Modellutbudet. I takt med konsumenternas ökade efterfrågan lanseras allt fler laddbara modeller vilket gör att det finns attraktiva alternativ för alla behov. Ett exempel är Mercedes-Benz som idag har 26 olika laddhybrider att välja mellan – från kompakta A-Klass till den stora premiumsuven GLE. Dessutom finns två elbilar i portföljen – suven EQC och familjebussen EQV. 

Innan 2022 är slut räknar Mercedes-Benz med att ha tio elbilar, och ett 50-tal laddhybrider, i portföljen.

Men, trots att många argument talar till den laddbara bilens fördel, passar den inte alla.

– Det finns många som fortfarande tycker att en bensin- eller dieseldriven bil är ett bättre alternativ. Framför allt de som inte har möjligheten att ladda bilen vid bostaden och/ eller på jobbet, säger Kim Larsson, KAM Fleet Sales på Mercedes-Benz Sverige. 

Fler anledningar?

Att el/laddhybrider har ett högre inköpsvärde än motsvarande diesel/bensinbil kompenseras av många faktorer. Jämför man i en TCO modell (Total Cost of Ownership) så påverkar restvärde, bonus, vägskatt, bränslekostnad, sociala avgifter för förmånsvärde bil/bränsle kalkylen positivt. Den i inköp dyrare laddhybriden blir ofta billigare än jämförbar diesel, men körsträcka och innehavstid påverkar kalkylen.

Så hur länge får vi se fossildrivna bilar på våra vägar?

– Övergångsperioden kommer säkert att vara ganska lång. Över 30% av de bilar som registreras idag är laddhybrider eller rena elbilar, detta kommer att öka succesivt med tillgången och utbudet av icke fossildrivna alternativ. Mercedes har som ambition att vara helt koldioxidneutralt till 2039, det ger ett visst tidsperspektiv, menar Lisa Wulkan, KAM Fleet Sales på Mercedes-Benz Sverige.

Provköra en Elbil eller Laddhybrid? Boka här!  

FAKTA/Fördelar och nackdelar – så funkar teknikerna

Bensin och diesel (förbränningsmotor)

Fördelar 

• Lägre inköpspris än en laddhybrid eller elbil i motsvarande modell.

• Väldigt stort utbud i många prisklasser.

• Kräver ingen laddstation.

• Lång räckvidd.

Nackdelar

• Högre utsläpp av koldioxid än de laddbara alternativen. Högst med bensin, därefter diesel.

• Högre driftskostnad, fordonsskatt och servicekostnad.

Laddhybrid (elmotor och förbränningsmotor)

Fördelar

• Bilen är utrustad med både en förbränningsmotor och elmotor vilket förenar det bästa av två världar. Ofta klarar du dig på eldrift utan lokala utsläpp och vid längre resor tar förbränningsmotorn vid. 

• Lägre utsläpp än de bilar som enbart har förbränningsmotor.

• Du får klimatbonus från staten.

• Lägre driftskostnad och fordonsskatt än motsvarande modell med förbränningsmotor. 

Nackdelar

• Förbränningsmotorn släpper ut koldioxid.

• Högre inköpspris än de fossildrivna alternativen. 

• Kräver tillgång till laddstation för att du ska kunna nyttja elmotorn.

Elbil (enbart elmotor)

Fördelar

• Inga lokala utsläpp under körning.

• Ger högst klimatbonus.

• Normalt lägst drift- och servicekostnad.

• Kräver ofta minst underhåll.

• Går tystare än bilar med förbränningsmotor.

Nackdelar

• Högst inköpspris.

• Har ofta en kortare räckvidd än motsvarande modell med förbränningsmotor.

• Kräver tillgång till laddstation. 

Läs mer här 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?