1515

Fortune Magazine: Skandia ett bolag som förändrar världen

Fortune Magazine släppte idag sin årliga ranking, Fortune’s Change the World list. Skandia intar plats 20 av 50 bolag i världen, detta som enda svenska bolag. Skandias framgångsrika arbete med att minska ohälsa avgjorde toppnoteringen. 

Fortune Magazine släppte idag sin årliga ranking, Fortune’s Change the World list. Skandia intar plats 20 av 50 bolag i världen, detta som enda svenska bolag. Skandias framgångsrika arbete med att minska ohälsa avgjorde toppnoteringen. 

 – För oss är det ett erkännande för vårt långsiktiga arbete med att kombinera affärsnytta, lönsamhet och samhällsnytta. Vårt hälsoerbjudande har bidragit till sänkta sjuktal och det är vi stolta över. Andra exempel på när avkastning och samhällsvinst går hand i hand är vår investering i vindkraft och hur vi finansierat en klinik för avancerad cancervård, säger Frans Lindelöw, koncernchef på Skandia.     

Fortune Magazine Change the World List syftar till att uppmärksamma företag som har gjort en viktig social eller miljömässig skillnad genom sin affärsidé. Det handlar om företag som tagit hållbarhetsarbetet till en ny nivå för att skapa affärsmöjligheter. Företagen på listan rankas efter tre kriterier: samhällseffekt, reell affärsnytta och innovation.

– Fortune’s Change the World list visar att företag kan vara med och förändra världen till det bättre och samtidigt tjäna pengar. Det är avgörande för att näringslivet ska bidra till FN:s hållbarhetsmål. Som kundägt bolag kan vi tänka längre och agera idag för att skapa långsiktiga resultat. Det visar sig både i vår goda avkastning och vårt hälsoexempel. Vår modell skulle även kunna användas för att vända den stora ökningen av sjukskrivningar i Sverige, säger Skandias hållbarhetschef Lena Hök.

Här kan du läsa den fullständiga Fortune’s Change the World list.

Fakta om Skandias arbete med att minska sjukskrivningar
Skandia har de senaste tio åren lyckats mer än halvera antalet sjukskrivningar hos kunderna. Detta genom effektiv rehabilitering, men framför allt genom en stor satsning på förebyggande åtgärder som kraftigt minskat risken att kunderna blir sjuka. Skandias modell handlar om att satsa resurser på exempelvis terapi och sjukgymnastik vid minsta risk för sjukskrivning. Samtidigt har vi sänkt försäkringspremierna, ökat vinsten både för Skandia och arbetsgivarna, samt undvikit personligt lidande och offentliga välfärdskostnader som uppstår när en person blir sjukskriven.  

För ytterligare information:
Lena Hök, hållbarhetschef, 08-463 74 60
Pontus Haag, Informationsansvarig, 08-788 47 12

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se

Om Skandia
Skandia är en av Sveriges största, oberoende och kundstyrda bank- och försäkringskoncerner. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar rikare liv för människor med hjälp av lösningar inom sparande, pension, ekonomisk trygghet, och genom att underlätta för dem att fatta kloka beslut om sin ekonomi. Vi har 2 miljoner kunder i Sverige och Danmark, ett förvaltat kapital på 563 miljarder kronor och 2 500 anställda. Läs mer på www.skandia.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från Visiba CareAnnons

Upphandling av IT måste moderniseras

Foto:Anna Sigvardsson Höglund © 2020 Visiba Group AB

Pandemin har varit en stark innovationsdrivare av digitala systemlösningar för vården. För Sverige finns nu chansen att ta täten internationellt inom digitaliseringen av vården. Men, för att lyckas krävs ett nytt synsätt på upphandling och förvaltning av IT-system.

Med visionen att ”det ska vara lika enkelt att boka en tid hos vårdcentralen som det är att boka ett flyg till Thailand” grundades Visiba Care 2014. Bolaget var en av de första leverantörerna av system för säkra digitala vårdmöten i Sverige.

– Vi har arbetat för att driva på nytänkandet inom branschen och att möjliggöra nya lösningar. Utvecklingen har gått fort – från enskilda videomöten till att vi i dag kan erbjuda system för hela vårdkedjan och knyta ihop primärvården med specialistavdelningar, säger Johan Gustafsson, vd på Visiba Care. Han fortsätter:

– Under pandemin har vi tydligt sett hur utvecklingstakten har ökat. I primärvården har man genomfört tester med AI-motorer – teknik det har pratats om i några år, men som nu börjat implementeras.

Sverige har goda förutsättningar

Sverige låg i framkant inom digitaliseringen av vården redan innan pandemin, något som är en fördel även framöver när vi har covid-19 bakom oss.

– Mycket tyder på att länder som hade kommit långt med digitaliseringen har fått en extra skjuts av pandemin och Sverige sitter i en väldigt gynnsam position för att driva på utvecklingen. Videomöten är bara början – den stora effekten kommer när vi drar nytta digitaliseringens möjligheter och förändrar hur vård levereras, säger Peter Tyreholt, Chief Product Owner på Visiba Care.

Gamla modeller behöver förnyas

För att lyckas behöver dock synen på IT-system i offentlig sektor moderniseras.

– På Visiba Care släpper vi nya uppdateringar ungefär var tredje vecka. I det tempot är förvaltningsmodeller som bygger på att man köper en färdig produkt, med en förväntad livslängd om tre till fem år, inte applicerbar. Upphandling och förvaltning måste utgå från att systemet ständigt uppdateras med nya funktioner, säger Peter Tyreholt och avslutar:

– Det är inte heller hållbart med långa kravlistor för en skräddarsydd lösning. För när upphandling, utveckling och utrullning av ett system väl är gjord har det gått flera år och kravspecifikationen har blivit inaktuell. Upphandlingar måste utgå från en tydlig problemformulering och målbild. Då får man en bättre produkt med större värde för organisationen.

Om Visiba Care
Visiba Cares digitala vårdplattform används idag inom en stor bredd av vårdverksamheter, från kommunal vård- och omsorg till regional vård. Företaget grundades 2014 och är idag ledande i Norden.

Läs mer på www.visibacare.com

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?