Annons

Bostadspriser både uppåt och nedåt under låg omsättning i juni

Den senaste månaden har bostadsrättspriserna på riksnivå minskat något medan villorna ökat något. Den senaste 3-månadersperioden har priserna på bostadsrätter stått still medan villorna ökat med +4%. På årsbasis har priserna på bostadsrätter ökat med +10% och villor +11% visar den senaste statistiken från Svensk Mäklarstatistik.

Den senaste månaden har bostadsrättspriserna på riksnivå minskat något medan villorna ökat något. Den senaste 3-månadersperioden har priserna på bostadsrätter stått still medan villorna ökat med +4%. På årsbasis har priserna på bostadsrätter ökat med +10% och villor +11% visar den senaste statistiken från Svensk Mäklarstatistik.

-  Det såldes rekordmånga bostadsrätter och villor mätt på såväl första halvåret som på kvartal två i år. Förra årets motsvarande perioder, som då var rekord, överträffades med 2-3%. Trots rekordvolymen i år såldes 15% färre objekt i juni än samma månad förra året. Det tyder på att många passade på att sälja och köpa innan amorteringskravet började gälla 1 juni. Att man också prioriterade sitt köp av primärboende före fritidsboende under den här perioden var markant tydligt. Efter flera års uppgångar i antal sålda fritidshus fick vi under första halvåret i år en nedgång med över 40%, konstaterar Hans Flink, Försäljningschef på Svensk Mäklarstatistik. 

-  Vi ser en liten avmattning i prisutvecklingstakten på årsbasis från förra månaden, men som ändå är på en fortsatt hög nivå. Den stora försäljningsvolymen som rådde innan 1 juni, då de dyraste objekten omsattes, har haft en dämpande effekt på prisutvecklingen efter detta datum. Därför ser vi en tidigare prisnedgång än vad som är brukligt under sommaren. Trots det har priserna på bostadsrätter i alla storstadsområden och dess centrala delar ökat med 2-3.000 kr/kvm jämfört med juni förra året, avslutar Hans Flink.

-  Inför amorteringskravet kom det ut rekordmånga bostadsrätter till försäljning. I juni har trenden varit den motsatta med en markant minskning för antalet bostadsrätter och villor som kommit ut på marknaden, säger Staffan Tell pressansvarig på Hemnet.

 

Prisstatistik BOSTADSRÄTTER, juni 2016 

BOSTADSRÄTTER 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris (kr/kvm)
Riket - 1% ± 0% + 10% 33 605
Centrala Stockholm - 1% ± 0% + 6% 85 026
Stor-Stockholm - 1% - 1% + 10% 52 869
Centrala Göteborg ± 0% + 2% + 7% 55 000
Stor-Göteborg - 1% + 2% + 11% 38 278
Centrala Malmö - 1% + 2% + 13% 26 754
Stor-Malmö - 1% + 1% + 11% 23 069

Statistiken baseras på försäljningen av 27 953 bostadsrätter under april 2016 - juni 2016. Tremånaderssiffran är en jämförelse med januari 2016 - mars 2016, tolvmånaderssiffran med april 2015 - juni 2015 och i enmånadssiffran jämförs mars 2016 - maj 2016 med aktuell period. Medelpriset baseras enbart på den senaste månadens försäljningar.

Prisstatistik VILLOR, juni 2016 

VILLOR 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris
Riket + 1% + 4% + 11% 2 641 000
Stor-Stockholm - 1% + 1% + 12% 5 030 000
Stor-Göteborg ± 0% + 3% + 11% 4 109 000
Stor-Malmö + 1% + 4% + 8% 3 425 000

Statistiken baseras på försäljningen av 15 907 villor under april 2016 - juni 2016. Tremånaderssiffran är en jämförelse med januari 2016 - mars 2016, tolvmånaderssiffran med april 2015 - juni 2015 och i enmånadssiffran jämförs mars 2016 - maj 2016 med aktuell period. Medelpriset baseras enbart på den senaste månadens försäljningar. Rikssiffrorna för villor och bostadsrätter beräknas som ett vägt genomsnitt för de underliggande storstadsområdena och övriga riket.

Prisutvecklingen för villor baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar.

Prisstatistik Fritidshus 

FRITIDSHUS 12 mån Medelpris
Riket + 9% 1 598 000

Statistiken baseras på försäljningen av 6 242 fritidshus mellan juli 2015 och juni 2016. Utvecklingen jämförs med föregående 12-månadersperiod.

Nästa pressmeddelande publiceras den 12 augusti 2016 kl 08:00

Följ oss på Twitter! @maklarstatistik  

Fakta om Svensk Mäklarstatistik AB

Svensk Mäklarstatistik redovisar varje månad den enda aktuella och heltäckande prisstatistiken för bostadsrätter, villor och fritidshus i Sverige. Siffrorna baseras på över 90 procent av de bostadsaffärer som genomförs via fastighetsmäklare. Prisinformation hämtas då köpekontrakten skrivs och behöver därför inte invänta lagfartshanteringen som tar 3-4 månader. Vi kan därför publicera det faktiska marknadsläget och de prisförändringar som sker varje månad utan den eftersläpning som myndigheter och andra aktörer dras med.

Svensk Mäklarstatistik AB ägs av Hemnet HNS AB som i sin tur ägs av branschorganisationerna Fastighetsmäklarförbundet och Mäklarsamfundet, samt Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling.

På www.maklarstatistik.se är det möjligt att följa utvecklingen på riks-, län- och kommunnivå.

Det går också att följa oss på Twitter: @maklarstatistik


För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:

Hans Flink, Försäljningschef Svensk Mäklarstatistik AB 08-588 00 451

Per-Arne Sandegren, Analyschef Svensk Mäklarstatistik AB 08-588 00 452

Ingrid Eiken, VD Mäklarsamfundet, 070-669 34 34

Erik Olsson, Ordförande Fastighetsmäklarförbundet, 070-760 66 00

Lars–Erik Nykvist, VD Fastighetsbyrån 0706-07 08 06

Tanja Ilic, VD Svensk Fastighetsförmedling, 0727-33 59 16

Staffan Tell, Pressansvarig Hemnet 0733 – 67 66 85

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?