Annons

Audi ökade försäljningen med 5,6 procent under det första halvåret

  • Ca 953.200 levererade bilar under det första halvåret
  • Försäljningsökning med 7,4 procent till 169.000 bilar i juni 
  • Lansering av Audi A3, A5 och Q2 under andra halvåret

Södertälje, 12 juli, 2016 –  Audi levererar ett positivt försäljningsresultat för första halvåret 2016. Med ca. 953.200 sålda bilar ökade försäljningen med 5,6 procent och volymtillväxt noterades inom alla regioner. I Europa var  efterfrågan särskilt stark med en ökning på 8,4 procent, vilket gjorde att företaget med de fyra ringarna för första gången levererade över 450.000 bilar på den europeiska marknaden. Globalt var det framförallt nya Audi A4 (+12.3%) och Audi Q7 (+73,6%) som tillförde volym. Under juni ökade försäljningen med 7,4 procent till 169.000 bilar med positivt resultat på samtliga tio-i-topp marknader.

  • Ca 953.200 levererade bilar under det första halvåret
  • Försäljningsökning med 7,4 procent till 169.000 bilar i juni 
  • Lansering av Audi A3, A5 och Q2 under andra halvåret

Södertälje, 12 juli, 2016 –  Audi levererar ett positivt försäljningsresultat för första halvåret 2016. Med ca. 953.200 sålda bilar ökade försäljningen med 5,6 procent och volymtillväxt noterades inom alla regioner. I Europa var  efterfrågan särskilt stark med en ökning på 8,4 procent, vilket gjorde att företaget med de fyra ringarna för första gången levererade över 450.000 bilar på den europeiska marknaden. Globalt var det framförallt nya Audi A4 (+12.3%) och Audi Q7 (+73,6%) som tillförde volym. Under juni ökade försäljningen med 7,4 procent till 169.000 bilar med positivt resultat på samtliga tio-i-topp marknader.

“Trots rådande utmaningar på viktiga marknader visade det första halvåret en balanserad tillväxt globalt. Vi är marknadsledare i Europa och Kina och går bättre än totalmarknaden i USA” säger Dietmar Voggenreiter, försäljnings- och marknadsdirektör AUDI AG. “Under de kommande månaderna kommer vi att fortsätta stärka vårt modellprogram med ny teknik och koncept som Audi Q7 e-tron, A6L e-tron, SQ7 TDI och Q2.” Med marknadsintroduktionen av nya Audi A5 Coupe under hösten och uppdaterade Audi A3 under juli står redan framgångsrika modeller inför ett snart generationsskifte.

Under juni månad levererade Audi ca. 78.700 (+9.8%) bilar i Europa och satte därmed nya leveransrekord under årets samtliga månader. Ackumulerat ökade försäljningen med 8,4 procent till ca. 455.250 bilar. Framförallt bidrog de nya modellerna till ökningen, med mer än fördubblad försäljning av Audi Q7 och nära 20 procents ökning av Audi A4. Den största tillväxten bidrog Tyskland (+12.4%), Italien (+14.6%) och Spanien (+14.5%) med. Även på den största europeiska exportmarknaden, Storbritannien, ökade försäljningen med 4,1 procent till 89.935 bilar. Här var det framförallt den starka efterfrågan på Audi TT som bidrog med en ökning på 36 procent till 17.650 sålda sportbilar.

Även i USA visade det Ingolstadtbaserade företaget tillväxt. Under det första halvåret levererades 96.934 bilar, en ökning på 3,5 procent, där nästan varannan kund väljer en SUV. Den ackumulerade försäljningen av Audi Q3, Q5 och Q7 ökade med hela 24 procent till 45.195 bilar. Även juni visade tillväxt med en procent, och månaden var därmed den 66:e i rad som Audi framgångsrikt ökade försäljningen i USA.

Försäljningen fortsatte även att utvecklas positivt på den kinesiska marknaden, där framförallt de mindre modellerna bidragit till tillväxten. Under de första sex månaderna levererades 81.083 Audi A3 och Q3, motsvarande en ökning på 21,7 procent. Totalt ökade försäljningen i Kina med 5,9 procent till 290.126 bilar under det första halvåret.

Försäljning
AUDI AG
 
Juni  Ackumulerat Jan-Juni 
2016  2015 Förändring jmf 2015  2016  2015 Förändring jmf 2015 
Totalt 169.000  157.409 +7.4%  953.200  902.272 +5.6% 
Europa  78.700  71.644 +9.8%  455.250  419.837 +8.4% 
  - Tyskland  28.016  24.165 +15.9%  166.154  147.763 +12.4% 
  - UK  14.530  13.828 +5.1%  89.935  86.376 +4.1% 
  - Frankrike   6.131  5.481 +11.9%  32.631  30.653 +6.5% 
  - Italien  5.812  4.873 +19.3%  32.124  28.030 +14.6% 
  - Spanien  5.104  4.694 +8.7%  28.803  25.162 +14.5% 
USA  18.445  18.262 +1.0%  96.934  93.615 +3.5% 
Mexico  1.325  1.235 +7.3%  7.379  6.568 +12.3% 
Brasilien  927  1.525 -39.2%  6.765  8.683 -22.1% 
Kina
(inkl. Hong Kong)
51.008  47.831 +6.6%  290.126  273.852 +5.9% 

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.  

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 58,4 miljarder euro 2015 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Audi ökade försäljningen med 5,6 procent under det första halvåret

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från Element Logic SwedenAnnons

Är automatisering vägen till effektiva lagerlösningar?

Är ditt lager redo för framtidens handel? Kontakta Thomas Karlsson på Element Logic om du vill veta mer om automatisering, effektivisering och robotar som lagerlösning.
Är ditt lager redo för framtidens handel? Kontakta Thomas Karlsson på Element Logic om du vill veta mer om automatisering, effektivisering och robotar som lagerlösning.

I den snabbt föränderliga samtiden är handelns nyckelord effektivitet och flexibilitet. 

Nu krävs en ny typ av lagerlösningar som kan hantera såväl konjunkturens upp- och nedgångar som digitaliseringens krav på snabba leveranser. Allt tyder på att automatisering är vägen framåt, men teknologin omgärdas fortfarande av flera myter. 

Digitalisering, pressade branscher och hög konkurrens ställer idag stora krav på företag att effektivisera sina lagerlösningar för att kunna hänga med på marknaden. Automatisering är en naturlig väg till mer effektiva lager, så varför vågar inte fler ta steget? Element Logic är ett ledande företag inom teknik och intralogistik, som designar, implementerar och levererar automatiserade lagerlösningar för företag i olika storlekar och för olika branscher i Europa. Här reder deras VD, Thomas Karlsson, ut 3 av de 8 myter man identifierat som gör att evolutionen inom lager går onödigt långsamt.

Myt 1 – ”Investera inte i automatisering om företagets prognoser är ovissa” 

– Traditionellt har man byggt kundanpassade lageranläggningar, baserat på relativt långsiktiga beräkningar och med lång återbetalningstid. När vi nu befinner oss i en oviss tid så behövs det så oändligt mycket mer anpassbarhet. Då ökar behovet av modulerade, flexibla system som går att rätta efter förändrade förutsättningar. I rak motsats till myten, erbjuder automatiserade lager den tryggaste vägen framåt när prognoserna är osäkra. Med vårt automationssystem AutoStore, tittar vi på ett halvår framåt för kunden. 

Om behoven sen ändras, är det bara att enkelt anpassa systemet, med ett modifierat antal backar, robotar och plockportar. På Element Logic känner vi ändå av att drivkraften till att automatisera bland företag är större än osäkerheten. Detta eftersom så många idag behöver öka effektiviteten samt reducera kostnaderna och behovet av personal. Eftersom du inte behöver bygga långsiktigt, utan hela tiden bara för här och nu, så fördelar du ut dina investeringar över en längre tid. Därmed minimeras riskerna samtidigt som återbetalnings-tiden blir kortare. 

Myt 2 – ”Du behöver bygga en helt ny lagerlokal”

– Fel, det går utmärkt att ställa in systemet i en redan befintlig lagerbyggnad. AutoStore kräver inte hög höjd, utan en vanlig lagerhöjd på 7,5 meter är idealt. Så länge du har en konventionell lagerbyggnad så behöver därför inget byggas om eller byggas nytt. Dessutom slipper du långa drifttider till färdig anläggning. Från kontrakt till att vi är igång och kör systemet, tar det vanligtvis bara ca 6 månader. På några dagar är du uppe på den prestandanivå som du har beställt. Det beror också på att vi veckorna innan idrifttagningen utbildar vi s.k. super-users hos kunden, som blir interna experter på AutoStore. Det är viktigt att kunden känner sig trygg i överlämningen, så att företaget direkt kan sköta systemet på egen hand – och systemet är väldigt enkelt. Byggnaden behöver sen inte vidareanpassas utan du behöver bara skala upp eller ned systemet för att möta aktuell efterfrågan, något som sparar enorma mängder timmar av engineering och kundanpassning i jämförelse med traditionella lagersystem som ofta kräver nybyggnation. 

Myt 3 – ”Robotar är inte hållbara för miljön”

– Till skillnad från traditionell lagerteknologi är de här robotarna extremt energieffektiva. 10 AutoStore-robotar har nämligen samma förbrukning som en vanlig dammsugare. Dessutom kan de arbeta i mörker och kräver också en betydligt mindre arbetsyta. Genom att vi ställer alla moduler ovanpå varandra, blir systemet oerhört kompakt. Batterierna återladdas automatiskt och ofta räcker det med solceller på lagrets tak, för att driva hela anläggningens robotdrift. Sett till arbetsmiljön, ger den nya tekniken utrymme för de mest nyfikna och intresserade att omutbilda sig att bli super-users, medan övriga kan fortsätta med plockning på samma sätt som förut. 

Här kan du ladda ner Elements Logics whitepaper: 

www.elementlogic.se/8-myter-om-lagerautomation/ 

Fakta Element Logic

• Element Logic har optimerat företags lagerprestanda i över 30 år.

• Med robotlösningar, programvara och rådgivning som bidrar till ökad lönsamhet. 

• Optimerar lager i alla storlekar inom ett brett spektrum av branscher.

• Har som ursprunglig AutoStore®-partner stor erfarenhet av att utforma, leverera och installera skräddarsydda lösningar för sina kunders arbetsflöde. 

• Har mer än 150 anställda i Europa och hade 2019 en omsättning på €80 miljoner. 

• Huvudkontoret ligger i Norge, med underavdelningar i Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Benelux-länderna and Polen.

Mer från Element Logic Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Element Logic Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?