1515

Sverige - en kreativ stormakt

Sverige gör sitt bästa Cannes Lions någonsin med hela 54 vinster i årets upplaga. Sett till vinster per capita placerar sig Sverige på andra plats med bara Nya Zeeland framför sig. Det gör det lilla landet i norr till en tydlig kreativ stormakt.

Sverige gör sitt bästa Cannes Lions någonsin med hela 54 vinster i årets upplaga. Sett till vinster per capita placerar sig Sverige på andra plats med bara Nya Zeeland framför sig. Det gör det lilla landet i norr till en tydlig kreativ stormakt.

I helgen avslutades kreativitetsfestivalen Cannes Lions som pågått mellan den 18 och 25 juni. Efter veckan stod det klart att Sverige slog sitt tidigare rekord på 45 lejon från 2012 med årets 54 lejon. 

 INGO och Forsman & Bodenfors tog hem varsitt Grand Prix. INGO vann dessutom det prestigefyllda priset Titanium för kampanjen "The Swedish Number" med Svenska Turistföreningen (senast vi vann ett Titanium var 2011).

Med sina 20 lejonvinster rankas INGO på en tredjeplats i "Agency of the year". Forsman & Bodenfors tog Sveriges första glaslejon för SK-ll “Marriage Market Takeover”, ett pris som tilldelas kampanjer som skapar förändring i frågor som jämställdhet, fördomar och orättvisor.

- Våra byråer och uppdragsgivare har i många år uppmärksammats för kommunikation med insikt, kreativitet och mod, men i år lyfts även hur de svenska annonsörerna i sina varumärkeskampanjer väljer att ta det större greppet och adressera de globala frågorna som klimat, yttrandefrihet och equality. Att på festivalen få uppleva hur juryarna och global publik hyllar svensk kreativitet får en att rysa av stolthet, säger Jessica Bjurström, vd på branschorganisationen KOMM. 

Josefine Richards och Magnus Ivansson, kreatörer bakom "The Swedish Number" INGO

Forsman & Bodenfors på scen för att ta emot lejon.
 

Flest vinster per land i Cannes Lions 2016
1. USA 354
2. Storbritannien 164
3. Brasilien 90
4. Australien 71
5. Tyskland 63
6. Nya Zeeland 57
7. Frankrike 55
8. Sverige  54
9. Japan 46
10. Argentina 40  

Här är årets svenska Cannes Lions vinnare:
INGO - 1 Grand Prix, 1 Titanium, 4 Guld, 9 Silver och 5 Brons
Forsman & Bodenfors - 1 Grand Prix, 1 glas, 4 Guld, 2 Silver, 9 Brons
Prime - 1 Guld, 3 Silver, 1 Brons
Garbergs - 1 product design
Sony Music Sweden - 1 silver
DDB Stockholm - 6 Brons
Åkestam Holst - 1 Brons
We are yours - 1 Brons
Acne Advertising - 1 Brons
Kärnhuset - 1 Brons

Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM) är svensk representant för Cannes Lions. 

Kontakt:
Jessica Bjurström, vd KOMM, 073-551 72 73, jessica.bjurstrom@komm.se 

Om Sveriges Kommunikationsbyråer - KOMM: Sveriges Kommunikationsbyråer är en branschorganisation för byråer inom marknadskommunikation, såsom reklam, PR, design, event, DM, digital, mobil, media och action marketing. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. Läs mer på www.komm.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från SAVRAnnons

Flytta dina fonder på tre minuter – och optimera din vinst

Många fondsparare vet inte att de kan flytta sina fonder för att få bättre sparvillkor. Detta gör att svenskar varje år betalar miljarder i onödiga avgifter – pengar som kunde gått till spararna istället.

Fonder är en av våra mest populära sparformer och 76% av vuxna svenskar har ett fondsparande – antingen privat eller genom tjänstepensionen. Dock vet många inte att man kan flytta sina fonder mellan olika banker och spartjänster, för att på så sätt förbättra villkoren för sitt sparande. Resultatet av detta är att en stor del av befolkningen har kvar sitt sparande på banker och nätbanker med dåliga villkor, och därmed betalar onödigt mycket i fondavgifter.

Fondavgiften varierar från fond till fond beroende på hur aktivt förvaltad fonden är. Kort sagt: ju mer aktiv förvaltare, desto högre avgift. I snitt kostar en svensk fond 1,38% per år. Det kan låta lite, men samtidigt ha oväntat stora konsekvenser för ett långsiktigt sparande.

Ett provisionsfritt sparande

Fondutmanaren Savr erbjuder samma fonder och säkerhet som banker och nätbanker, men med rabatt på fondavgifterna. Detta kan de göra tack vare att de, till skillnad från bankerna, inte tar någon provision för att förmedla fonder till spararna. De ger istället tillbaka fondprovisionen till sina kunder. Genom att återinvestera provisionen kan Savrs genomsnittskund spara 145 226 kr extra på 30 år* – pengar som annars gått till banken.

Flytta dina fonder – på tre minuter

För att öppna upp ett provisionsfritt sparande för fler, har Savr utvecklat och lanserat en automatisk flyttjänst som gör att den som har ett befintligt fondsparande snabbt och enkelt kan begära en flytt till deras plattform – utan att först behöva sälja av sitt innehav.

Detta betyder att spararna får ta del av sina fonders utveckling under den pågående flytten, men också att de slipper den skatteeffekt som annars uppstår när man sätter in och tar ut pengar på ett ISK-konto.

Att begära en fondflytt till plattformen görs på savr.com, och tar ungefär tre minuter. Hur lång tid det tar för flytten att färdigställas beror på spararens befintliga bank, men vanligtvis tre till sex veckor.

*Startkapital 60 000 kr, månadsspar 1000 kr, 8% avkastning/år.

Om Savr:

Savr är spartjänsten som ger sina kunder 30-50% rabatt på fondavgifterna jämfört med bankerna, men med samma statliga garantier och skydd som banken.

Till skillnad från banker och nätbanker betalar Savr tillbaka fondprovisionen till sina kunder. Detta resulterar i att de kan erbjuda samma fonder som bankerna, men till lägre avgifter. Istället för fondprovision tar de endast en fast plattformsavgift på 0,09%.

Savr har över 65 000 sparare, och var 10:e minut flyttas ett sparande till Savr.

 

Mer från SAVR

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAVR och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?