Annons

Hitachi och Virtusa ingår globalt strategiskt partnerskap

Stockholm, Tokyo och Westborough, 5 april 2016 - Hitachi, Ltd. (TSE: 6501) och Virtusa Corporation (NASDAQ GS: VRTU), ett internationellt företag inom IT- och affärskonsulting, meddelar att företagen ingått ett globalt strategiskt partnerskap.

Partnerskapet innebär att Hitachi och Virtusa ska dra nytta av varandras expertis för att kunna erbjuda gemensamma lösningar till såväl befintliga som nya kunder över hela världen. Tillsammans ska företagen hjälpa sina kunder att optimera komplexa processer med hjälp av moderna IT-lösningar.

- Virtusa är en stark teknisk partner med ett omfattande kunnande och affärslösningar som kompletterar och breddar oss på ett bra sätt, säger Masayoshi Ogawa, president of Financial Information Systems Division, Information & Telecommunication Systems Company på Hitachi.

Hitachi och Virtusa har samarbetat sedan år 2015. Inledningsvis arbetade de med att hjälpa japanska finansiella institutioner att optimera sina processer och genomgå program för teknisk transformation.

- Vår expansion till den japanska marknaden hade inte varit möjlig utan hjälp från ett välkänt och respekterat varumärke som Hitachi. Dessutom är vi två företag med liknande företagskultur. Vi drivs båda av innovation, socialt ansvarstagande och engagemang för våra kunder, säger Jim Francis executive vice president på Virtusa. Hitachi levererar nyskapande lösningar som är starkt efterfrågade på marknaden idag. Tack vare partnerskapet kan vi erbjuda dessa lösningar till vår globala kundbas.

Företag är idag i stort behov av att modernisera sina system, inte bara för att lyckas expandera utan även för att lyckas behålla marknadsandelar. Inom branscher som bank, finans, försäkring och sjukvård är detta extra tydligt. Detta kräver att de lösningar och produkter som levereras sätter kundens behov i centrum, erbjuder bättre sociala funktioner, optimerar processerna och är mer flexibla. Dessutom måste de bidra till en lägre driftskostnad.

Hitachi, som levererar IT-lösningar genom att kombinera internationella produkter och lösningar, har teknik och kunskap för att skapa system med extremt hög tillförlitlighet. Virtusa har omfattande erfarenhet av att utveckla och implementera innovativa lösningar till globala företag och med företagets unika mjukvaruplattform hjälper de andra företag att konsolidera, rationalisera och modernisera kärnprocesser och system vilket ger en mer effektiv IT-miljö. Tillsammans ska Hitachi och Virtusa nu bilda ett unikt team som drar nytta av varandras styrkor för att skapa best-of-breed-lösningar till globala kunder.

Om Virtusa

Virtusa tillhandahåller heltäckande IT-lösningar och tjänster till världens största företag (Global 2000). Tjänsterna, inklusive IT-konsulting, applikationshantering/utveckling, underhåll, systemintegration och managed services, baseras på en unik plattformsmetodik som förändrar kundernas verksamheter genom att kraftigt rationalisera dem. Virtusa hjälper företag att utveckla nya affärsmöjligheter och skapa nya intäkter genom att konsolidera, rationalisera och modernisera befintliga system till ett eller flera huvudsystem.

Virtusa erbjuder en kostnadseffektiv tjänstemodell (global delivery model) där man använder metoder som Agile och Accelerated Solution Design för att säkerställa att lösningarna motsvarar kundernas behov. Som ett resultat, kan kunder minska sina IT-kostnader betydligt, samtidigt som de kraftigt ökar sin snabbrörlighet som bolag.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera