Annons

Birgitta Molin - Årets kvinnliga Gasell

Den 27 april delades utmärkelsen Årets kvinnliga Gasell ut på Dagens Industris Gasellträff i Jönköping. Vinnaren Birgitta Molin, grundare och vd i Djurfarmacia, fick ta emot priset av Grant Thorntons marknadsområdeschef Maria Karlsten.

Den 27 april delades utmärkelsen Årets kvinnliga Gasell ut på Dagens Industris Gasellträff i Jönköping. Vinnaren Birgitta Molin, grundare och vd i Djurfarmacia, fick ta emot priset av Grant Thorntons marknadsområdeschef Maria Karlsten.

Grant Thornton motiverar utmärkelsen så här: ”Året kvinnliga Gasell är en företagare som visat att det går att satsa på sin affärsidé när som helst i livet. Även om man tvingas pantsätta huset för att kunna starta sitt bolag. Utmärkelsen går till en kvinna som hittat nya digitala affärsmöjligheter i en traditionell bransch och som med nytänkande lyckats bygga en verksamhet där näthandeln står för merparten av omsättningen.”.

Om vinnaren
Apotekaren Birgitta Molin startade företaget Djurfarmacia tillsammans med sin man när de båda ville prova något nytt innan pensionen. Djurfarmacia har specialiserat sig på att sälja djurläkemedel- och vacciner, både receptbelagt och receptfritt. Bland kunderna finns veterinärer, lantbrukare och privatpersoner. 2010 fick företaget tillstånd att bedriva apotek och distansapotek. Det satte fart på tillväxten och idag står näthandeln för den största delen av omsättningen. 2015 utsågs Djurfarmacia till Årets digitala Gasell i Västra Götalands och Hallands län. Nu utses Birgitta Molin till Årets kvinnliga Gasell.

- Jag är både stolt, tacksam och inte minst glad över att få detta erkännande! För att lyckas som företagare måste man vara envis, klara av uppförsbackarna, vara beredd på hårt arbete, ha goda kundkontakter och sist men inte minst ha en realistisk framtidstro, säger Birgitta Molin efter prisutdelningen på Kulturhuset Spira i Jönköping.

Utmärkelse med fokus på kvinnligt företagande
Grant Thornton är huvudsponsor till Di Gasell sedan åtta år tillbaka. Genom att dela ut priset Årets kvinnliga Gasell vill Grant Thornton bidra till ökat fokus på kvinnligt företagande.

- Vi vill lyfta fram kvinnliga förebilder som kan inspirera andra att starta och driva företag. Det är vår övertygelse att näringslivet kommer att utvecklas positivt på alla plan av ökad mångfald och bättre jämställdhet. Andelen kvinnliga företagare i Sverige är fortfarande låg men utvecklingen går åt rätt håll. Vi vill vara med och påverka i positiv ritning, säger Maria Karlsten, marknadsområdeschef Grant Thornton.

För mer information kontakta:
Maria Karlsten, marknadsområdeschef Syd
T 0708-21 71 54, 08-563 073 48
E maria.karlsten@se.gt.com

Lisbeth Larsson, informationschef
T 0708-21 71 56, 08-563 071 56
E lisbeth.larsson@se.gt.com
@GT_LisLar

@GrantThorntonSE
www.grantthornton.se/press

Om Grant Thornton i Sverige
Grant Thornton är ett av Sveriges största revisions- och konsultföretag. Bolaget med 1150 medarbetare och 23 kontor i Sverige är medlem i Grant Thornton International Ltd, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsult­företag. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se

Innehåll från JobylonAnnons

Så når du talangerna på kandidatens marknad

Ungefär hälften av dagens jobbsökande vill inte investera mer än 15 minuter på en ansökan. Trots detta har många bolag fastnat i omoderna, tidskrävande och krångliga rekryteringssystem. Nu är tiden inne för förändring, menar Aref Abedi, VD och grundare på Jobylon. 

Idag är det kandidaterna som sätter spelreglerna på arbetsmarknaden. Trots detta visar statistik från Morgan McKinley att 66 procent av alla rekryterare tappar kandidater på grund av komplicerade rekryteringsprocesser – de är omoderna, svåra att navigera och speglar inte arbetsplatsen. 

– En traditionell jobbannons är en textbaserad sida och en specifikation på vem du som jobbsökande bör vara. Ofta är den visuellt tråkig att se på, svår att söka till, inte mobilvänlig och säger ingenting om varför du ska söka jobbet. Redan här har man förlorat många bra kandidater, säger Aref Abedi och fortsätter: 

– Jag pratar dagligen med HR-chefer som är eniga om att både kandidatupplevelse och Employer Branding är otroligt viktigt, men som tyvärr fortfarande sitter med lösningar som inte möter dagens behov och utmaningar. Här kan Jobylon göra skillnad. 

En högra hand genom hela rekryteringsprocessen

Användarvänlighet, kandidatupplevelse, kommunikation, flexibilitet, GDPR och partnerskap – det är receptet bakom Jobylon. Det är ett heltäckande rekryteringsverktyg som hjälper till med skapandet av innovativa annonser, spridning till olika plattformar, mottagandet av ansökningar, kommunikation längs hela processen och mycket mer. Idag anses Jobylon vara ett av industrins mest omtyckta och GDPR-vänliga rekryteringssystem anpassat till större företag med mångsidiga behov. 

– Jobylon är ett perfekt verktyg för arbetsgivare med 500 anställda och uppåt – bolag som många gånger sitter fast i traditionella system där flera länder, avdelningar och rekryterande chefer spelar in. Vi har anpassat hela vår produkt till detta.

Verktyget anpassas efter kundens mallar, processer och krav för att skapa en långsiktig rekryteringsprocess. Idag arbetar Jobylon med kunder som McDonalds, Scandic, Northvolt, Bonnier och Capgemini. Framgången och kärnan i samarbetet är partnerskapet, menar Aref Abedi. 

– För oss är partnerskapet otroligt viktigt – vi lyssnar, utmanar och utvecklar tillsammans för att skapa bästa möjliga resultat. Idag är vi stolta över att Jobylon används och uppskattas av hundratals varumärken över hela världen. 

Dags att investera i moderna system

Nu är Sverige på väg in i en lågkonjunktur och osäkra tider. En period som gör det ännu viktigare att attrahera rätt kandidat. 

– Dagens kandidater har höga krav och kan välja bland arbetsplatser. Nu blir det viktigare än någonsin att attrahera rätt kandidat – företag har inte råd att tappa talanger på grund av omoderna rekryteringsverktyg, säger Aref Abedi och avslutar: 

– Vi har full förståelse för att det kan kännas som ett stort projekt att byta ut sin lösning, men ett byte kan ske över någon månad med hjälp från oss.

Upptäck hur Jobylon kan hjälpa ditt företag 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jobylon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera