1515

Fortsatt stigande priser på bostäder

Den senaste månaden steg bostadsrättspriserna i landet med +1% och villorna med +2%. Den senaste tremånadersperioden har både villor och bostadsrätter stigit med +3%. Helårstakten är alltjämt hög, +13% på bostadsrätter och +10% på villor visar den senaste månadens mätningar från Svensk Mäklarstatistik.

Den senaste månaden steg bostadsrättspriserna i landet med +1% och villorna med +2%. Den senaste tremånadersperioden har både villor och bostadsrätter stigit med +3%. Helårstakten är alltjämt hög, +13% på bostadsrätter och +10% på villor visar den senaste månadens mätningar från Svensk Mäklarstatistik.

-        Priserna på bostäder fortsätter öka med undantag för bostadsrätter i Stockholms innerstad och villor i Stor-Malmö där de ligger oförändrade den sista månaden. Särskilt tydlig är månadsuppgångarna med +3% för bostadsrätter i Stor-Göteborg och centrala Malmö, likaså för villor i Stor-Göteborg. De högsta årstakterna hittar vi däremot i Stor-Stockholm för både bostadsrätter och villor, med uppgångar på +15% respektive +16% noterar Per-Arne Sandegren, analyschef på Svensk Mäklarstatistik.

-        Till skillnad från förra månaden då antalet var betydligt större än förra året, sjönk antalet försäljningar något i mars 2016 jämfört med samma månad förra året för både villor och bostadsrätter. Tydligast är det för bostadsrätter i Stor-Stockholm där antalet inrapporterade försäljningar sjönk med -12%. Undantaget är Malmöområdet där både antalet sålda villor och bostadsrätter ökade jämfört med året innan avslutar Per-Arne Sandegren.

-        Under mars kom det ut 7% färre bostadsrätter och 5% färre villor till försäljning jämfört med förra året. Det nya amorteringskravet verkar inte hittills ha skapat någon större tillströmning av säljare. Däremot ligger bostadsintresset mätt i unika besökare på Hemnet på historiskt höga nivåer, säger Staffan Tell pressansvarig på Hemnet.

Prisstatistik BOSTADSRÄTTER, Mars 2016

BOSTADSRÄTTER 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris (kr/kvm)
Riket + 1% + 3% + 13% 37 440
Centrala Stockholm ± 0% + 1% + 10% 88 512
Stor-Stockholm + 1% + 2% + 15% 56 678
Centrala Göteborg + 1% + 2% + 8% 55 222
Stor-Göteborg + 3% + 4% + 12% 39 967
Centrala Malmö + 3% + 5% + 13% 27 628
Stor-Malmö + 1% + 5% + 14% 23 735

Statistiken baseras på försäljningen av 24 105 bostadsrätter under Januari 2016 - Mars 2016. Tremånaderssiffran är en jämförelse med Oktober 2015 - December 2015, tolvmånaderssiffran med Januari 2015 - Mars 2015 och i enmånadssiffran jämförs December 2015 - Februari 2016 med aktuell period. Medelpriset baseras enbart på den senaste månadens försäljningar.

Prisstatistik VILLOR, Mars 2016

VILLOR 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris
Riket + 2% + 3% + 10% 2 914 000
Stor-Stockholm + 1% + 5% + 16% 5 390 000
Stor-Göteborg + 3% + 3% + 11% 4 370 000
Stor-Malmö ± 0% + 2% + 8% 3 260 000

Statistiken baseras på försäljningen av 9 804 villor under Januari 2016 - Mars 2016. Tremånaderssiffran är en jämförelse med Oktober 2015 - December 2015, tolvmånaderssiffran med Januari 2015 - Mars 2015 och i enmånadssiffran jämförs December 2015 - Februari 2016 med aktuell period. Medelpriset baseras enbart på den senaste månadens försäljningar. Rikssiffrorna för villor och bostadsrätter beräknas som ett vägt genomsnitt för de underliggande storstadsområdena och övriga riket.

Prisutvecklingen för villor baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar.

Prisstatistik Fritidshus

FRITIDSHUS 12 mån Medelpris
Riket + 11% 1 626 000

Statistiken baseras på försäljningen av 7 680 fritidshus mellan April 2015 och Mars 2016. Utvecklingen jämförs med föregående 12-månadersperiod.

Nästa pressmeddelande publiceras den 13 Maj 2016 kl 08:00

Fakta om Svensk Mäklarstatistik AB

Svensk Mäklarstatistik redovisar varje månad den enda aktuella och heltäckande prisstatistiken för bostadsrätter, villor och fritidshus i Sverige. Siffrorna baseras på cirka 85 procent av de bostadsaffärer som genomförs via fastighetsmäklare. Prisinformation hämtas då köpekontrakten skrivs och behöver därför inte invänta lagfartshanteringen som tar 3-4 månader. Vi kan därför publicera det faktiska marknadsläget och de prisförändringar som sker varje månad utan den eftersläpning som myndigheter och andra aktörer dras med.

Svensk Mäklarstatistik AB ägs av Hemnet HNS AB som i sin tur ägs av branschorganisationerna Fastighetsmäklarförbundet och Mäklarsamfundet, samt Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling.

På www.maklarstatistik.se är det möjligt att följa utvecklingen på riks-, län- och kommunnivå.

Det går också att följa oss på Twitter: @maklarstatistik

För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:

Per-Arne Sandegren, Analyschef Svensk Mäklarstatistik AB 08-588 00 452 eller Hans Flink, Försäljningschef Svensk Mäklarstatistik AB 08-588 00 451

Ingrid Eiken, VD Mäklarsamfundet, 070-669 34 34

Erik Olsson, Ordförande Fastighetsmäklarförbundet, 070-760 66 00

Lars–Erik Nykvist, VD Fastighetsbyrån 0706-07 08 06

Tanja Ilic, VD Svensk Fastighetsförmedling, 0727-33 59 16

Staffan Tell, Pressansvarig Hemnet 0733 – 67 66 85

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från DEFAAnnons

Elbilsladdning – en viktig nyckel i modern samhällsinfrastruktur

”Vi ger kunden mesta möjliga laddning per tillgänglig ström.” Så beskriver Jon Faglöv, Sales & Market Director e-Mobility & Lighting på DEFA, syftet med deras lösningar för elbilsladdning. DEFA satsar på uppkopplade och kompletta laddsystem för elbilar anpassade för att täcka behovet hos företag, flerbostadshus och villor. 

Smarta laddanläggningar är en bärande del av samhällsinfrastrukturen och en förutsättning för den starkt ökande elektriska fordonsflottan. Företag och flerbostadshus som investerar i elbilsladdning ger inte bara de anställda, boende och klimatet stor nytta, utan ger även positiva effekter så som högre värdering av fastigheten, möjlighet till nya intäktströmmar och en mer hållbar samhällskritisk infrastruktur. 

– Elbilsladdning möjliggör en grön intäkt och fastighetsägare och företag får en god vinst på laddanläggningen om den är tillgänglig för olika användargrupper med betalningslösningar. Dessutom ser vi att elbilskonsumenten kommer att vilja ladda bilen där de befinner sig; på jobbet, hemma, vid ett köpcentrum eller till exempel i anslutning till hotellet när man reser. Att erbjuda elbilsladdning som valmöjlighet innebär en ökad konkurrenskraft i form av bland annat attraktiva bostäder och arbetsgivare samtidigt som det underlättar omställningen till fossilfria fordon, säger Jon Faglöv.

Viktigt löfte till elbilsanvändare

Elbilsföraren kommer att allt eftersom infrastrukturen byggs ut förvänta sig smart, smidig och tillgänglig laddning. Att inte ha tillgänglig laddning till elbilen går att jämföra med att bensinstationer under en lång tid och sträcka är ur funktion. Därför är aspekter som en driftsäker design och ett ärligt kundlöfte avgörande för utbyggnaden av infrastrukturen. 

– För oss är det viktigt att infrastrukturen byggs ut skalbart och strukturerat. Vi ser laddanläggningar som en samhällskritisk infrastruktur och vi bygger säkra, skalbara och tillförlitliga anläggningar. Vår ambition är att elbilsföraren alltid ska veta vad hen kan förvänta sig i termer av laddning. Föraren vet att om hen laddar i 5 timmar har hen tio timmar i batteriet exempelvis, ett ärligt kundlöfte skapar tillit till systemet, säger Jon Faglöv. 

Oberoende och fulldynamisk lastbalansering

I större fastigheter och komplexa anläggningar erbjuder DEFA en fulldynamisk lastbalansering. Det betyder att laddanläggningen balanseras både mot den tillgängliga ström som laddanläggningen har och mot huvudfastighetens tillgängliga ström. Att låta fastighetens reella strömsituation styra skapar en balans och fastigheten slipper ett dyrt effektabonnemang.

– Den information och det budskap vi tar till marknaden är; få ut så mycket laddning som möjligt av tillgänglig ström, ladda på lämplig tidpunkt och se på laddinfrastruktur som samhällskritiskt. Det vill säga bygg skalbart, säkert och med lösningar som har bra öppettider och hög driftsäkerhet. Åker man själv elbil så inser man snabbt hur utmanande det kan vara för föraren att hålla koll på olika appar, laddanläggningar, betalkort, RFID-taggar och där har vi en stor påverkan för hur ekosystemet ska utvecklas, säger Jon Faglöv avslutningsvis. 

Fakta DEFA

DEFA är en av Nordens ledande leverantör av kompletta laddsystem för elbilar till flerbostadshus, villor och företag. DEFA erbjuder alla delar av laddsystemet; laddstationer, kablar, lastbalansering, samt administrationssystem och betalningslösningar. DEFA:s laddsystem är oberoende av elbolag. 

https://www.DEFA.com/se/ 

https://www.DEFA.com/se/elbilsladdning/  

 

Mer från DEFA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med DEFA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?