1515

NeuroVive förstärker organisationen med Cecilia Hofvander som ansvarig för IR och kommunikation

NeuroVive Pharmaceutical AB (publ), läkemedelsbolaget inom mitokondriell medicin, meddelar att man rekryterat Cecilia Hofvander till posten som Investor Relations and Communications Director med tillträde den 1 juni 2016 för att förstärka resurserna gällande bolagets kommunikation. 

NeuroVive Pharmaceutical AB (publ), läkemedelsbolaget inom mitokondriell medicin, meddelar att man rekryterat Cecilia Hofvander till posten som Investor Relations and Communications Director med tillträde den 1 juni 2016 för att förstärka resurserna gällande bolagets kommunikation. 

Cecilia Hofvander har sedan 15 år arbetat på Active Biotech AB, varav de senaste åtta åren som assisterande IR-direktör och affärsutvecklare. Hon har en B.Sc examen i kemi och molekylärbiologi från Lunds universitet och har genomfört ett Communication Executive Program vid Handelshögskolan i Stockholm.

– Som nytillträdd vd är ett av mina prioriterade områden att stärka våra kommunikationsresurser. Cecilias kommunikationskompetens i kombination med erfarenhet från bioteknikindustrin kommer vara värdefullt, säger NeuroVives vd Erik Kinnman.

Cecilia Hofvanders breda erfarenhet och bakgrund omfattar förutom IR- och kommunikationsansvar också ansvar för affärsutvecklingsprocesser och arbete med finansiella transaktioner och internationella kliniska prövningar av läkemedelskandidater.

– NeuroVive har en mycket intressant projektportfölj och är inne i ett spännande skede med avläsning av kliniska studier inom det närmsta året. Jag ser fram emot att genom effektiv kommunikation av de aktiviteter och den läkemedelsutveckling som bolaget och dess samarbetspartners genomför, vara med och utveckla bolaget vidare. Jag månar om öppenhet och tydlighet i kommunikationen och på så sätt bygga långsiktiga relationer med bolagets olika intressenter, säger Cecilia Hofvander.

Fram till att Cecilia Hofvander påbörjat sin anställning kommer Christine Tadgell från InVentive Health koordinera NeuroVives externa kommunikation. Samarbetet med IR konsulten Laika Consulting kommer att fortsätta även framgent.

Om NeuroVive
NeuroVive Pharmaceutical AB (publ), ett ledande företag inom mitokondriell medicin, fokuserar på utveckling av målinriktade läkemedelskandidater som bevarar mitokondriernas integritet och funktion för indikationer där det finns stort medicinskt behov. NeuroVives affärsfokus drivs av värdeskapande samarbeten med ledande forskningsinstitutioner inom mitokondriell medicin och kommersiella partners över hela världen. NeuroVives portfölj består av två projekt i klinisk utvecklingsfas för akut njurskada (AKI) och traumatisk hjärnskada (TBI) med läkemedelskandidater i klinisk och preklinisk utveckling och två läkemedelsutvecklingsplattformar. NeuroSTAT®-produkten har särläkemedelsstatus i Europa och USA för behandling av måttlig till allvarlig traumatisk hjärnskada och utvärderas för närvarande i CHIC-studien. Ciclosporin (CicloMulsion®) utvärderas i den pågående CiPRICS-studien för akut njurskada i samband med större kirurgiska ingrepp. NeuroVive är noterat på Nasdaq Stockholm.

Media- och Investor Relations-relaterade frågor hänvisas till:
Christine Tadgell, Tel: +46 (0)46 275 62 21 eller ir@neurovive.com

NeuroVive Pharmaceutical AB (publ)
Medicon Village, SE-223 81 Lund
Tel: 046-275 62 20 (växel), Fax: 046-888 83 48
info@neurovive.se, www.neurovive.com

NeuroVive Pharmaceutical AB (publ) är skyldigt att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande 11 april 2016, kl. 08:30 CET.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från BrighterAnnons

Svenskt medtech företag har som syfte att förenkla vardagen för diabetiker och minska vårdkostnaderna för samhället.

Behandlingsdata som registreras vid användning av Actiste synkroniseras automatiskt i en app.
Behandlingsdata som registreras vid användning av Actiste synkroniseras automatiskt i en app.

Antalet personer i världen som lever med diabetes har ökat så mycket de senaste decennierna att det talas om en global epidemi. Om ökningen vi ser idag fortsätter i samma takt kommer sjukdomen att drabba cirka 700 miljoner vuxna i världen år 2045. Diabetes har en stor påverkan för den som drabbas, på hälso- och sjukvården och på samhällets ekonomi.

Den svenska innovationen Actiste Diabetes Management Service, ADMS, som syftar till att göra den dagliga vården för diabetespatienter enklare och mer översiktlig har som mål att möjliggöra för fler att följa läkarens rekommendationer och därmed minska vårdkostnaderna på sikt.

– En vanlig utmaning för sjukvården är att vårdgivarens ordinationer, av olika anledningar, inte följs. Detta gör att behandlingen inte blir optimal vilket på sikt kan leda till komplikationer samt ett ökat personligt lidande och stora kostnader för samhället, berättar Lisa Malm, senior nursing advisor diabetes på Brighter. 

Några anledningar till att behandlingen inte följs kan vara brist på kunskap, att man inte förstår hur allvarlig sjukdomen är samt brist på läkemedel och hjälpmedel att hantera sjukdomen på ett effektivt sätt i dagliga livet.

– Vår vision är att ge personen med diabetes ett verktyg för en enklare vardag. Ett allt i ett hjälpmedel med blodglukosmätare, blodprovstagare och en insulin injektor som också är digitalt uppkopplad. Data lagras och visas i en överskådlig app, det bidrar till ökad kunskap om samspelet mellan kost, fysisk aktivitet och insulin, säger Lisa Malm. 

Än idag 2021 har många personer med diabetes fortfarande en bok där glukosvärden bokförs utan möjlighet att se om, hur mycket eller när insulinet har injicerats.

– Med ADMS visas data såsom glukosvärden, insulininjektioner, måltider och fysisk aktivitet i appen. Det ger detaljer om följsamhet och effektiviteten av behandlingen. Vårdgivaren kan bland annat erhålla en fjorton dagars PDF-rapport som ger en helhetsbild av perioden, på så vis kan vården ge en individualiserad behandling, menar Lisa Malm. 

Brighter har under året utfört användartester på två vårdcentraler, i Särö och Stenungsund, där diabetespatienterna har fått använda ADMS.

– Vi har genom testet på västkusten sett att vår lösning har möjlighet att hjälpa diabetiker till en bättre vardag och ett långsiktigt bättre liv. För oss är användar- och kliniska tester mycket viktiga för utvecklingen av vår tjänst. Vi satsar nu på att göra vår lösning tillgänglig i regioner som exempelvis Mellanöstern, Sydostasien och Afrika, där det finns ett stort behov av diabetesvård, säger Lisa Malm. 

Om Brighter
Brighter är ett svenskt healthtech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar har utvecklats med en vision om att stärka och underlätta flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – med målet att förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning.

Läs mer på www.brighter.se och www.actiste.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Brighter och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?