1515

arvato lanserar Soft Inkasso – kan minska svenskarnas skuldbörda

Svenskarnas skulder ökar varje år och regeringen, med Finansmarknadsminister Per Bolund i spetsen, har lagt fram en strategi för att dels minska antalet som hamnar i skuld och dels hjälpa dem som redan är där. arvato Financial Solutions vill dra sitt strå till stacken och lanserar därför en ny tjänst till sina kunder: Soft Inkasso.

Svenskarnas skulder ökar varje år och regeringen, med Finansmarknadsminister Per Bolund i spetsen, har lagt fram en strategi för att dels minska antalet som hamnar i skuld och dels hjälpa dem som redan är där. arvato Financial Solutions vill dra sitt strå till stacken och lanserar därför en ny tjänst till sina kunder: Soft Inkasso.

arvatos Soft Inkasso innebär att om en faktura närmar sig att hamna på inkasso ringer arvatos erfarna kundrådgivare upp kunden och man lägger tillsammans upp en betalningsplan. På så vis behöver inte fakturan hamna på inkasso, och företaget kan behålla sin kund.

-       Soft Inkasso är framtiden, säger Gordon Odenbark inkassochef på arvato. Att tappa kunder på grund av brist på kommunikation är både onödigt och dyrt.

Det kan finnas många orsaker till att man inte betalar en förfallen räkning, såsom dålig ekonomi, slarv, missnöje med produkt eller tjänst, fel i vara eller tjänst, utebliven leverans, sjukdom etc. Med Soft Inkasso ges en möjlighet att reda ut detta och förklara för kunderna vad som händer om man inte betalar.

-       Det låter kanske märkligt men ofta är kunden inte fullt medveten om konsekvenserna och när vi förklarar vad kreditkarantän innebär för kunden så väljer hen ofta att betala eller betala ikapp, berättar Gordon Odenbark.

Fördel även för företagen

En Soft Inkasso-lösning ger konsumenten möjlighet att vara kvar som kund. Dessutom ökar lojaliteten till företaget som säljer produkterna och tjänsterna, då det är viktigt att deras kunder inte hamnar i skuldfällan. En god relation till kunden bibehålls och man undviker att denne väljer annan leverantör.

Soft Inkasso kan inte återföra alla kunder, men inget företag ska få dåliga kundrelationer – eller rent av tappa kunder till konkurrenter – på grund av bristande information. Denna risk blir större om det uppstår ett glapp mellan påminnelse och inkasso, och när kunden saknar information om konsekvenserna.

Det är många näringar som kan dra nytta av denna tjänst och det är lätt att hitta nischer, såsom el, hyror och vid blankokrediter med löpande förfall av delbelopp, där Soft Inkasso kan rädda kundrelationen till avsevärt lägre kostnad för såväl företag som kund. Vidare är tjänsten lämplig för abonnemangstjänster då det ofta tar många månader innan företaget når break-even. Kan man vidmakthålla en god kundrelation så blir marginalerna bättre.

Mer om arvatos Soft Inkasso-tjänst: https://www.arvato.com/se-sv/services/soft-inkasso.html

arvato Financial Solutions är en global aktör inom finansiella tjänster och en del av Bertelsmann SE & Co. KGaA är ett dotterbolag till arvato AG. arvato har över 7 000 anställda i 22 länder, framför allt i Europa, Amerika och Asien, och erbjuder heltäckande lösningar för hanteringar av kundrelationer och kassaflöde. arvato Financial Solutions erbjuder outsourcing-tjänster som koncentrarar sig på kassaflödet i alla faser av kundens livscykel – från riskhantering och fakturering till inkasso, fordringar och skulder. Som en del av detta fokuserar vi på att minimera riskerna i den initiala affärstransaktionen och genom hela betalningsprocessen. Våra tjänster gör det även möjligt att välja betalsätt internationellt. Som en leverantör av finansiella lösningar hanterar arvato FInancial Solutions runt 10 000 kunder, framför allt inom retail/e-handel, telekommunikation, försäkringar, bank och hälsosektorn. Det gör oss till Europas tredje största leverantör inom finansiella tjänster. Professionell, Trovärdig, Effektiv är våra ledord.

Mer information om arvato hittar du på http://finance.arvato.com

Kontaktinformation:

Inkassochef Gordon Odenbark, tel +46 730 63 60 90
e-post gordon.odenbark@arvato.com

VD Dennis Blennskog, tel +46 705 11 40 61

e-post dennis.blennskog@arvato.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?