1515
Annons

Volkswagen i Sverige slår nytt försäljningsrekord

· Redan klart: 2016 blir ett nytt rekordår för Volkswagen på den svenska bilmarknaden · Golf en av framgångsfaktorerna · Laddhybriden Passat GTE överlägset mest sålda supermiljöbilen

När en månad återstår kan man konstatera att 2016 blir ännu ett framgångsrikt år för Volkswagen i Sverige. Enligt färsk statistik från BIL Sweden har Volkswagen hittills i år, januari-november, registrerat 51 985 personbilar, vilket kan jämföras med 51 913 under hela 2015.
− Tack vare ett brett och attraktivt modellutbud och starka återförsäljare har vi redan nu slagit förra årets försäljningsrekord. Tillsammans är vi väldigt glada och stolta över förtroendet från de svenska bilköparna, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen i Sverige.

I november registrerade Volkswagen 5 369 bilar, en ökning med 9,9 procent jämfört med samma månad förra året. Ökningen var större än totalmarknaden som ökade med 1,4 procent. Volkswagens marknadsandel i november var 16,9 procent. Totalt under 2016 ligger marknadsandelen på 15,5 procent, vilket är en ökning jämfört med samma period förra året då marknadsandelen var 15,2 procent.

En av framgångsfaktorerna är modellen Golf som under fyra månader, juli-oktober, var Sveriges mest sålda bil. Hittills i år har totalt 19 780 Golf registrerats, vilket kan jämföras med 19 999 av Volvo-modellerna V70, S/V90, som i BIL Swedens statistik slås ihop.

Inom kort är det försäljningsstart för nya Golf. Förutom nya motorer, förfinad design och nya förarassistanssystem har stort fokus lagts på infotainmentsystemen.
− Vi ser mycket fram emot att lansera nya Golf, som kommer att sätta ny standard i klassen som den själv har namngett, fortsätter Sten Forsberg.

Volkswagen har ytterligare två modeller med på årets tio-i-topp. Passat ligger med 14 328 bilar (+10,7 procent) på fjärde plats och på nionde plats finns Polo med 6 375 bilar (+58,9 procent).

Ett annat glädjeämne är laddhybriden Passat GTE som överlägset toppar listan över mest sålda supermiljöbilar 2016. Med 3 654 registreringar hittills i år når den en marknadsandel på hela 31,4 procent av samtliga supermiljöbilar. Mer än en fjärdedel av alla Passat som säljs är en laddhybrid. Räknar man även in laddhybriden Golf GTE och de helt eldrivna elbilarna e-Golf och e-up!, har Volkswagen en marknadsandel på 36,8 procent av supermiljöbilsmarknaden.
− Vi har på allvar startat elektrifieringen av den svenska bilparken, avslutar Sten Forsberg. 

Mer information

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release som PDF

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från ArocellAnnons

AroCell växer – satsar på snabbtest

En av AroCells snabbtest UBC® Rapid för urinblåsecancer.
En av AroCells snabbtest UBC® Rapid för urinblåsecancer.

Med sina tester ger diagnostikbolaget AroCell värdefull information för prognos, behandling och uppföljning av cancerpatienter. Nu utökar företaget sitt produktutbud med snabbtester. ”Det kommer vara en stor del av framtidens sjukvård”, säger Anders Hultman, bolagets vd.

Det svenska diagnostikbolaget AroCell utvecklar produkter som säkerställer att cancerpatienter får rätt behandling vid rätt tidpunkt. Bolaget är specialiserat inom onkologi och har tagit fram tester som mäter biomarkörer som TK1 och cytokeratiner i blodet eller urinen för att kunna optimera behandlingen mot bröst-, prostata- och urinblåsecancer. 

– Flera av våra produkter, används redan idag i klinik. Det innebär att patientens lidande minskar och att vårdgivaren inte behöver lägga resurser på verkningslösa behandlingar, säger AroCells vd Anders Hultman.

Utvecklar snabbtest

För att driva produktutvecklingen framåt köpte AroCell i mitten av 2021 bolaget IDL Biotech som har lång erfarenhet av snabbtester, vilket är en teknik som AroCell anser kommer bli allt vanligare inom vården.

– Coronapandemin har ökat allmänhetens acceptans för snabbtester. Att ge cancerpatienter en möjlighet att själva få en indikation på om sjukdomen har återkommit är en viktig del av framtidens behandlingsvård, säger professor Gunnar Steineck, medicinsk chef på AroCell som har mer än 35 års erfarenhet av forskning inom onkologi.

– Vi är väldigt glada över att ha fått in IDL Biotechs kompetens. Tack vare deras gedigna kunskap om snabbtester och vår expertis inom TK1 har vi tillsammans förflyttat oss fem år framåt i utvecklingen, säger Anders Hultman.

Pågående nyemission

För att möjliggöra framtidsplanerna och fortsätta växa internationellt genomför AroCell en företrädesemission på 86 miljoner kronor med teckningsperiod mellan den 31 januari och 14 februari. 

– Vi vill fokusera på att fortsätta rulla ut våra produkter i Europa och driva våra kliniska program i USA för att komma in på den amerikanska marknaden. Just nu har vi bara skrapat på ytan av produkternas försäljningspotential, säger Anders Hultman.

Läs om emissionen på AroCells hemsida. 

AroCell:
AroCell utvecklar och säljer tester för prognos, behandling och uppföljning av cancer. Testet TK 210 ELISA är CE-märkt sedan 2015 och kan användas på automatiserade plattformar, vilket ger möjlighet till snabb expansion.

www.arocell.com

Mer från Arocell

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Arocell och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?