Annons

NY SÖKFUNKTION GÖR INTERNET MER JÄMSTÄLLT.

Är alla ingenjörer män? Eller alla förskollärare kvinnor? Det är den stereotypa bild man får om man bildsöker olika yrken på nätet. Därför lanseras nu webbläsartillägget Re-Search som ger kvinnor och män ett mer jämställt utrymme i sökresultaten. Bakom lösningen står teknikföretaget Semcon, som gör Re-Search tillgänglig gratis och som open source.

När du bildsöker olika yrken med Re-Search görs en parallell sökning som gör resultatet mer jämställt. Det nya sökresultatet presenteras i ett extra fönster där bilder som annars hamnar långt ner lyfts fram.

– Om ingenjörer framställs som män i gul hjälm, hur ska då kvinnor känna att yrket är något för dem? Förebilder är viktiga när unga människor funderar över sitt yrkesval och nätet är det första stället många söker information på, säger Anna Funke, projektledare för Re-Search på Semcon.

Semcons förhoppning är att ingenjörsyrket ska bli attraktivt för fler. Många kvinnor arbetar idag som ingenjörer men de syns inte i sökresultaten. För att erbjuda en konkret lösning på problemet utvecklades Re-Search som ger en mer nyanserad bild av olika yrken. Både sådana som domineras av kvinnor och män på internet.

Re-Search är gratis och fungerar på de vanligaste webbläsarna. Vid lanseringen hanterar lösningen 65 olika yrken på engelska. Re-Search finns också tillgänglig som open source för att uppmuntra både privatpersoner och företag att utveckla produkten vidare på fler sätt som stimulerar ökad jämställdhet.

Ökad jämställdhet är ett prioriterat område inom Semcon som följs upp med samma noggrannhet som de finansiella resultaten. Målsättningen är att år 2022 uppfylla definitionen av ett jämställt företag. Det vill säga ha en fördelning av könen mellan 40 och 60 procent inom hela koncernen.

– Det är ett tufft men nödvändigt mål. Semcon utvecklar produkter för alla, det betyder samtidigt att vi behöver få in många olika perspektiv för att bättre representera slutanvändarna. Bland annat fler kvinnor. Vi vet också att en större mix bland medarbetarna är avgörande för att skapa en inspirerande arbetsplats och ett framgångsrikt företag, säger Markus Granlund, vd och koncernchef på Semcon.

Se filmen om Re-Search

Ladda ner komplett pressmaterial inklusive FAQ

www.semcon.com/re-search

För mer information, vänligen kontakta:  

Per Nilsson, Corporate Communication and Marketing Director, Semcon   

Tel: +46 (0) 739-737 200
Email: per.nilsson@semcon.com

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från PacsOnAnnons

Lägre kostnader och förbättrad logistik med PacsOn

En stor utmaning för företag idag är att hitta en kostnadseffektiv lösning inom förpackningar och emballage. Det är ofta stora kostnadsposter för företag, och väljer man rätt är vinningen stor ur flera anseenden. Det berättar Tommy Svensk, säljare på PacsOn.

– Alla våra kunder har sina egna unika behov. Det kräver en lika unik lösning. Vi anpassar erbjudandet så att resultatet blir en optimal produktmix av standard och special, allt paketerat i en logistiktjänst som bäst möter kundens behov. 

Att paketera och skicka produkter är tämligen oundvikligt för många företag, och flera letar efter lågkostnadsalternativ för att reducera sina utgifter. Enligt Tommy Svensk, säljare på PacsOn i Mälardalen, är förpackningar en stor kostnadspost för många företag – vilket har gjort att det blivit ett av PacsOns största fokusområden.

– Samtidigt som vi optimerar förpackningslösningen kan vi också erbjuda ett väldigt brett sortiment, som omfattar mycket mer än bara emballaget. Vid samma tillfälle kan hela veckans behov av förpacknings- och förbrukningsmaterial levereras. 

Kostnadseffektivt och bra för miljön

Att välja PacsOn för lösningar inom förpackningar likväl som för övriga förbrukningsvaror, från städartiklar och kontorsmaterial till hygienprodukter, gör gott för både bolagets ekonomi och för miljön. När mer levereras från en och samma leverantör minskar transport- och fraktkostnader, inköpen och logistiken effektiviseras, och när alla nödvändiga artiklar levereras samtidigt minskar mängden varor som blir fast på lagret. Dessutom möjliggör den effektiva processen en avsevärt minskad miljöpåverkan.

Att samla sina inköp hos PacsOn ger också andra, mindre uppenbara, fördelar. En liten förändring i den grafiska profilen hos ett företag skapar exempelvis mycket arbete då olika leverantörer måste kontaktas. Om man har samlat sina inköp hos PacsOn så tar de hand om hela processen, oavsett om det rör primär- eller sekundärförpackningen, tejpen eller reklampennan.

– Om man jämför oss med andra som också säljer emballage och förpackningar så är en stor skillnad vår omfattande behovsanalys. Vi sätter oss in i och förstår kundens behov, och presenterar lösningar genom hela processen, oavsett materialval. Många produkter är helt okänsliga och behöver inte skyddas särskilt mycket. Då blir emballaget enkelt men fokus hamnar istället på att det ska vara materialsnålt och tidseffektivt att använda, förklarar Tommy Svensk och fortsätter:

– Är det dock känsligt eller tungt måste man tänka efter och fundera på om man ska bygga upp sin packning i flera steg. Det kan gälla att absorbera g-krafter, få tyngdpunkter på rätt ställen, identifiera känsliga detaljer och placera extra produktskydd där. Om man som företag tror att en förpackning bara kan beställas hem lite snabbt så är man fel ute; det finns flera risker som man sällan tänker på. Det gör vi, och det är få som är så insatta i förpackningar som vi på PacsOn.

Finns i hela Sverige

Att välja en standardlösning kan ibland verka billigare, säger Tommy Svensk. Han påpekar dock att det inte alltid stämmer, och att risken ökar för plötsliga kostnader som inte tidigare räknats med.

– En felaktig förpackning kan stå en dyrt, och då inte bara att själva varorna går sönder. En standardförpackning kan vara för stor vilket kräver extra fyllningsmaterial, och betalar du för volym vid transporten blir det av förklarliga skäl dyrare. Vi skräddarsyr förpackningen så att den är perfekt för din produkt, och du betalar aldrig mer för din frakt än nödvändigt. 

När man känner att hela erbjudandet är optimerat efter kundens behov blir det också väldigt lätt för en att fortsätta arbeta löpande i förbättringsprocesser tillsammans med sina kunder, fortsätter han. 

– PacsOn kan tillsammans sätta upp olika mål som de ska jobba mot under kommande kvartal och sedan följa upp dem och se hur långt vi har kommit. Det kan handla om miljömål, produktivitet, ergonomi eller vad man nu anser är viktigt. 

Tommy Svensk berättar avslutningsvis att PacsOns geografiska uppbyggnad också är en viktig del i deras erbjudande. Att ha representanter som är nära är av högsta vikt menar han, och oavsett var i landet man verkar finns PacsOn i närheten.

– Vi kommer att vara snabba och lösningsorienterade oavsett om ni verkar i Umeå eller Malmö. Vi tar hand om den stora affären på det lilla flexibla sättet eftersom vi finns där folk också finns.  

Läs mer om PacsOn här

Om PacsOn:

PacsOns affärsidé är att med stark lokal närvaro, spetskompetens och stort personligt engagemang hjälpa sina kunder att förbättra sin verksamhet och bli lönsammare. PacsOn erbjuder kundanpassade och kostnadseffektiva produkter och helhetslösningar inom två kundområden: Industri & Handel och Service. Gruppen som helhet är en kundnära, komplett och rikstäckande leverantör av industriemballage, hygien & torkpapper, städartiklar, servering, butiksemballage, skyddsprodukter och kontorsmaterial. 

Mer från PacsOn

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med PacsOn och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?