SKODA Octavia får uppgraderad interiör

I början av mars lanseras uppgraderade SKODA Octavia i Sverige. SKODAs bäst säljande modell får därmed en ny exteriör men också en uppgraderad förarmiljö.

SKODA lägger till mer utrustning i uppgraderade Octavia för ytterligare komfort. Uppdateringen ger den bästsäljande bilmodellen en uppgraderad förarmiljö med en rad nya designelement och förarstödsystem.

Den nya förarmiljön karaktäriseras av generöst utrymme och stilren elegans. Genomgående för interiören är de horisontella designlinjerna vilket förstärker känslan av utrymme och bredd ytterligare. I instrumentbrädan är de runda instrumenten stora och där ny grafik gör dem ännu mer lätta att läsa.

Uppgraderade Octavia får också nya valmöjligheter vad gäller färgkombinationer och klädslar på interiören. För utrustningsnivåerna Style och Laurin & Klement erbjuds också ”ambient lightning” i dörrsidorna vilket ger en subtil interiör belysning som kan varieras i tio olika färger.

Utrymmet i uppgraderade SKODA Octavia är fortsatt det största i klassen. Både som sedan och kombi erbjuder bilmodellen 73 millimeters knäutrymme bak. Bagageutrymmet för sedanversionen är 590 liter (1580 liter med baksätena nedfällda) och för kombiversionen 610 (1740) liter. Som tillval för utrustningsnivån Ambition och Style erbjuds också möjligheten att fälla passagerarsätet fram. Det gör det möjligt att lasta föremål som är upp till 2,92 meter långa i bilen.

För kombiversionen finns en elektronisk baklucka samt en rad “Simply Clever”-lösningar i bagageutrymmet. Några av dessa är bland annat det höj- och sänkbara lastgolvet, ett multifunktionellt lastnät, bagagekrokar och en löstagbar ficklampa. Längre fram i bilen finns ytterligare smarta lösningar som underlättar vardagen för förare och passagerare. Bland annat, uppvärmd ratt, fack för mobiltelefon som förstärker signalen via induktiv koppling till bilens antenn och kan också (beroende på telefon) ladda telefonen trådlöst.
I mittkonsollen finns en dryckeshållare som fixerar PET-flaskans botten. I och med detta kan föraren öppna flaskan med en hand vilket gör körningen säkrare.

Uppgraderade Octavia levereras också med tre nycklar som kan memorera individuella inställningar. Så fort bilen låses upp så justeras en rad funktioner enligt nyckelinnehavarens förvalda inställningar. Det innefattar förutom individuell körställning också körprofil, valda aktiverade assistanssystem, infotainment och exteriör och interiör belysning.  

Infotainmentprogrammet innefattar förutom ljudsystemen ”Swing” (standard) och Bolero också navigationssystemen Amundsen och Columbus. Alla fyra system är av senaste generationen och är snabba och enkla att hantera och förstå. Basfunktionerna i systemet styrs av fysiska knappar. Touchknapparna i systemet reagerar på ett lätt fingertryck och för Bolero, Amundsen och Columbus får skärmen en ny högkvalitativ glasskärm.

Octavias infotainmentsystem erbjuder också en rad möjligheter till connectivity. Systemen ingår i den så kallade SmartLink+ plattformen vilket gör den kompatibel med MirrorLink, Apple CarPlay och Android Auto. Dessa system gör det möjligt att spegla funktioner och appar från telefonen i bilens infotainmentsystem. Utöver det gör tillvalet SmartGate det möjligt för bilägaren att lagra och analysera kördata från bilen direkt till en app i dennes Smartphone.

 

För ytterligare information kontakta Mikael Sandberg pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-26 26 043, mikael.sandberg@skoda.se 

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?