1515

Full pott för nya Volkswagen Touran i Euro NCAP

Nya Touran som snart lanseras i Sverige fick högsta betyg, 5 stjärnor, i Euro NCAP:s säkerhetstester. Detta gör den senaste generationen av Volkswagens populära familjebil till en av de säkraste bilarna på marknaden – för såväl passagerare som fotgängare.

Nya Touran som snart lanseras i Sverige fick högsta betyg, 5 stjärnor, i Euro NCAP:s säkerhetstester. Detta gör den senaste generationen av Volkswagens populära familjebil till en av de säkraste bilarna på marknaden – för såväl passagerare som fotgängare.

Euro NCAP (New Car Assessment Programme) är en oberoende europeisk konsumentskyddsorganisation. Antalet stjärnor i testerna ses som den viktigaste standarden för fordonssäkerhet. Den övergripande bedömningen av säkerheten bestäms av resultaten i fyra olika delmoment: passagerarskydd för vuxna, passagerarskydd för barn, skydd för fotgängare och säkerhetssystem.

Nya Touran passerade de krävande testerna med utmärkta resultat. Tack vare sina innovativa säkerhets- och förarassistanssystem, sin robusta och optimerade karosstruktur samt sin effektiva kombination av bilbälten, säten och krockkuddar kan nya Touran nu stoltsera med full pott: 5 stjärnor. Detta gäller både den 5- och 7-sitsiga versionen.

Toppbetyg i delmomenten


I testerna för passagerarskyddet för vuxna uppnådde Touran 88 procent av den högsta totalsumman. Här ingick en frontalkollision (offset-krock) i 64 km/h mot en deformerbar barriär där bilens front träffas till 40 procent, en frontalkollision (offset-krock) i 50 km/h mot en rigid barriär och med en träff på 100 procent, en sidokollision vid 50 km/h mot förardörren och en sidokollision mot en stolpe vid 32 km/h.

Även i den viktiga delen passagerarskydd för barn fick Touran ett utmärkt resultat med över 89 procent av den högsta totala poängen – bland annat tack vare standardmonterade ISOFIX-fästen och övre fästbandsöglor (Top Tether) i bagageutrymmet för barnstolar.

I kategorin fotgängarskydd nådde Touran ett resultat på 71 procent av den högsta totala poängen. Touran premierades framför allt för detaljer som designats för att minska risken för skador på fotgängare. Dessa innefattar till exempel utformning av stötfångaren och motorhuven.

Andra säkerhetsdetaljer är nackskyddet som minimerar risken för nackskador vid en påkörning bakifrån, bältespåminnare för alla säten och det omfattande systemet av krockkuddar för förare och passagerare.

Säkerhet på högsta nivå – redan som standard


Nya Touran erbjuder ett för klassen banbrytande stort urval av nya assistanssystem. Som standard ingår aktiva säkerhetssystem som exempelvis elektronisk stabilitetskontroll (ESC), den adaptiva farthållaren ACC med områdesbevakaren Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, trötthetsvarnare, däcktryckskontroll, PreCrash passagerarskyddssystem och multikollisionsbroms.

Bland tillvalen finns Traffic Jam Assist (som underlättar vid kökörning) och Side Assist med Blind Spot-sensor (som varnar för fordon i den döda vinkeln när man ska byta körfält) inklusive Rear Traffic Alert (som varnar för korsande trafik då man backar ut från en parkeringsplats). För första gången i en MPV erbjuds dessutom Trailer Assist (som gör det enklare att köra med släp).

Nya Touran har svensk premiär vecka 42, men är redan nu beställningsbar. Det rekommenderade cirkapriset är från 245 900 kronor.

Mer information


Mer information om nya Touran och detaljerad beskrivning av förarassistanssystemen finns i bifogad PDF.

Mer information om Euro NCAP:s säkerhetstester finns på www.euroncap.com

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release som PDF
Info nya Touran

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?