1515

2015 års Stockholm Lifetime Achievement Award tilldelas regissören Stephen Frears

I år går Stockholm Lifetime Achievement Award till den hyllade brittiske regissören Stephen Frears. I samband med premiärvisningen av hans senaste film The Program kommer Frears till Stockholms internationella filmfestival 2015 för att ta emot Bronshästen.

I år går Stockholm Lifetime Achievement Award till den hyllade brittiske regissören Stephen Frears. I samband med premiärvisningen av hans senaste film The Program kommer Frears till Stockholms internationella filmfestival 2015 för att ta emot Bronshästen.

Motivering: Med värme och passion tar sig den brittiske regissören Stephen Frears an människors mörka och tragiska sidor, samtidigt som humorn ofta är närvarande.

Årets mottagare av Lifetime Achievement Award är en filmskapare som inte räds att ta ställning för de marginaliserade i samhället. Hans filmskapande spänner från politiska filmer med socialt patos till storslagna epos med de största namnen. Oavsett vilken form berättelsen tar visar Stephen Frears att han är en regissör med en genuin nyfikenhet inför människors livsöden.

Stephen Frears har sedan sitt genombrott med My Beautiful Laundrette (1984) hänfört publiken med en rad rosade filmer. Regissören har bland annat nominerats till Oscar för The Grifters (1990) och The Queen (2006), och belönats med Silver Berlin Bear för The Hi-Lo Country (1998) vid Berlin International Film Festival. För två år sedan visades Frears senaste film Philomena (2013) på Stockholms internationella filmfestival och hyllades då av både publik och kritiker.

I den gripande thrillern The Program (2015) skildras Lace Armstrongs dramatiska öde. Den obesegrade Tour de France vinnaren avslöjades vara inblandad i cyklingvärldens mest sofistikerade dopningsskandal. Med Ben Foster i rollen som Armstrong och Chris O'Dowd som David Walsh, journalisten som i flera år kämpade för att belysa dopningsfusket, skapar Frears ett djupt psykologiskt porträtt av filmens huvudkaraktärer.

I rollerna: Ben Foster, Lee Pace, Dustin Hoffman, Chris O’ Dowd, Elaine Cassidy, Jesse Plemons, Laura Donnelly.

The Program har ordinarie biopremiär 4 december. Distributör: AB Svensk Filmindustri.

Stockholm Lifetime Achievement Award tilldelas en inom film verksam person vars livsverk Stockholms filmfestival vill belysa och hedra. Det prestigefyllda priset i form av den 7,3 kilo tunga Bronshästen – världens tyngsta filmpris – är en parafras på den svenska dalahästen och är skapad av formgivaren Fredrik Swärd. Priset har tidigare tilldelats storheter som Claire Denis, Susan Sarandon, Roman Polanski, Lauren Bacall, David Lynch och Mike Leigh.

Presskontakt
Christina Wenger, presschef                                              
Tel: 08-677 50 54 / 0739-916617                                    
press@stockholmfilmfestival.se                                        

Weronika Pérez Borjas, pressekreterare
Tel: 08-677 50 54 / 0729-018628
pressassistent@stockholmfilmfestival.se 

Stockholms 26:e internationella filmfestival 11-22 november 2015
Stockholms internationella filmfestival startade 1990 och är idag en av Europas främsta filmfestivaler. Under festivalen visar vi 200 filmer från mer än 60 länder.  Vi arrangerar också exklusiva förhandsvisningar året om, Stockholms filmfestival Sommarbio 12-16 augusti och Stockholms filmfestival Junior som äger rum den 11-16 april 2016.

VI ÄLSKAR FILM!

Följande bilagor finns för nedladdning:
PDF Pressmeddelande

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?