1515

Volkswagen och Disney kör med känslor i nytt samarbete

Volkswagen och Disney gör gemensam sak när en ny bil och en ny animerad film har svensk premiär. Denna vecka startar lanseringen av Volkswagens sjusitsiga familjebil Sharan och nästa fredag är det premiär för Disney Pixars nya storfilm ”Insidan Ut”. Temat för samarbetet är ”känslor”.

Volkswagen och Disney gör gemensam sak när en ny bil och en ny animerad film har svensk premiär. Denna vecka startar lanseringen av Volkswagens sjusitsiga familjebil Sharan och nästa fredag är det premiär för Disney Pixars nya storfilm ”Insidan Ut”. Temat för samarbetet är ”känslor”.

Nya Sharan lanseras nu i Sverige under parollen ”Med plats för alla känslor”. Premiären firas tillsammans med Disney Pixars nya animerade film ”Insidan Ut” – en film där vi följer hur huvudrollsinnehavaren styrs av just sina känslor.

– Sharan är en bil för den stora familjen som rymmer upp till sju vuxna och barn. Alla som brukar åka på längre resor instämmer säkert i att det kan bli många olika viljor och känslor inne i bilen under resans gång, vilket vi med glimten i ögat vill belysa i vår lansering. Vi är glada över samarbetet med Disney och Disney Pixars ”Insidan Ut” som handlar om just känslor, säger Annika Stenlund, marknadschef på Volkswagen Sverige.

Volkswagens lansering av nya Sharan består bland annat av en reklamfilm för TV och biografer, annonser, bilhallsmaterial, giwe-aways och en tävling. Bilen har premiär hos Volkswagens återförsäljare helgen den 21-23 augusti.

I ”Insidan Ut” får vi följa karaktären Jenny som brottas med sina känslor när hennes pappa får ett nytt jobb och familjen måste flytta. Jennys vardag beskrivs med hjälp av hennes känslor, som bor i Huvudkontoret, ett kontrollcentrum inuti Jennys hjärna och som inte alltid har så lätt att komma överens – vilket ställer till det lite för Jenny.

– ”Insidan Ut” tar på ett humoristiskt sätt upp hur våra känslor ömsom hjälper ömsom förvirrar oss i vardagen – vilket ju ofta ställs på sin spets när man åker många i en bil. Det är roligt att se att Volkswagen tagit vara på möjligheterna som vi erbjuder våra lokala partners och jobbar ut temat i denna storfilm i en integrerad lanseringskampanj – som spänner allt från stripade bilar till reklamfilm och PR, säger Peter Leegaard, Director Disneymedia+, The Walt Disney Company Nordic.

Om Volkswagen Sharan

Volkswagens sjusitsiga familjebil Sharan har sålts i mer än 800 000 exemplar sedan den första generationen lanserades 1995. Sharan, som är utrustad med två skjutdörrar bak, hör till de mest framgångsrika bilarna i MPV-segmentet. Detta tack vare att bilen är så mångsidig och rymlig. Lastvolymen i Sharan är upp till 2 430 liter och bilen har inte mindre än 33 förvaringsfack. Under 2014 var Sharan klassledare (B-MPV) på den svenska marknaden med en marknadsandel på över 40 procent. Hittills har cirka 15 000 exemplar sålts i Sverige.

Vecka 34 startar lanseringen av den senaste versionen som har genomgått en omfattande teknisk uppdatering. Många komfort- och assistanssystem är nya ombord och i vissa fall unika för segmentet. Dessutom bjuder Volkswagen på ett helt nytt utbud av infotainmentsystem till Sharan. Alla ger tillgång till nya uppkopplingsmöjligheter, nu för första gången med App-Connect som svensk standard. App-Connect är Volkswagens samlingsnamn för smartphone-gränssnitten Apple CarPlay, Android Auto och MirrorLink.

Uppdaterade är också de lika kraftfulla som effektiva bensin- (TSI) och dieselmotorerna (TDI) som alla uppfyller utsläppsnormen Euro 6. Nya Sharan kostar från 313 500 kronor. Fler detaljer om bilen finns i bifogat PDF-dokument.

Om Insidan ut (Inside Out)


Att växa upp kan vara knepigt, och för den unga flickan Jenny är det just så. Hennes pappa får ett nytt jobb och familjen flyttar från det trygga livet i en småstad till storstaden San Francisco. Precis som alla andra så styrs Jenny av sina känslor; Glädje, Rädsla, Ilska, Avsky och Vemod. Känslorna bor i Huvudkontoret, ett kontrollcentrum inuti Jennys hjärna där de hjälper henne genom det dagliga livet. Jenny och hennes känslor kämpar med att anpassa sig till en ny stad, ett nytt hus och en ny skola – det blir lite mycket på en gång och det utbryter tumult i Huvudkontoret.

De svensk rösterna görs av Linda Olsson (Glädje), Ulla Skoog (Vemod), Per Andersson (Rädsla), Björn Granath (Ilska), Cecilia Forss (Avsky) och Ebba-Li Lachmann (Jenny). Regisseras av Pete Docter (Monster’s Inc och Upp) och produceras av Jonas Rivera (Upp).

Insidan Ut har svensk biopremiär fredagen den 28 augusti runt om i landet.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se. Annika Stenlund, Marknadschef, 08-120 812 35 eller 070-168 96 60, annika.stenlund@volkswagen.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release som PDF

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från HSBAnnons

Här forskar HSB om hur vi ska bo i framtiden

HSB Living Lab i Göteborg är en världsunik arena där forskare testar och undersöker framtidens boende.
HSB Living Lab i Göteborg är en världsunik arena där forskare testar och undersöker framtidens boende.

Vilket bostadsbolag vågar bygga ett bostadshus som i  själva verket är ett enda stort labb för att testa innovativa, på gränsen till omöjliga, idéer?

Svaret är HSB. Hundraåringen som var först med moderniteter som sopnedkast och gemensam tvättstuga.

Läs mer om framtidens hållbara boende

På utsidan ser det ut som ett visserligen modernt men ändå helt vanligt flerbostads­hus där det ligger på en kulle i centrala Göteborg. Men skenet bedrar. Huset rymmer nämligen HSB Living Lab, en världsunik arena där forskare testar och undersöker framtidens boende, allt medan husets invånare lever sina vanliga liv mitt i  forskningsprojekten.

– Vi har en lång historia av innovation och av att vara först med nya, moderna lösningar, och med HSB Living Lab fortsätter vi på den linjen. Vi har till exempel infört byggnadsintegrerade solceller, ­moderna tvätt­studios och ett energieffektivt sätt att förvärma ventilationsluften i våra bostäder tack vare den forskning som ­sker där, förklarar Pernilla Bonde, vd för HSB Riksförbund.

Hundra forskningsprojekt

Tanken med HSB Living Lab är att testa och utveckla alla möjliga aspekter av framtidens boende. De cirka hundra forskningsprojekten undersöker allt från hur vi människor på enklast möjliga sätt kan dela vårt hem och våra saker för att minska klimatpåverkan och bostadsbrist, till hur digitala bikupor kan främja den biologiska mångfalden. Lägg därtill projekt som undersöker hållbar avfallshantering med sensorer, hur människor agerar med robotar i hemmet, byggnadsintegrerade solceller och mer sociala tvättstugor så inser man hur otroligt mycket kunskap som genereras här.

– Det här kommer verkligen att vara ett starkt bidrag till ett mer hållbart boende och en mer hållbar fastighetsbransch över huvud taget, men det har också potential att förflytta hur vi tänker kring vad ett hem och en bostad är, säger Pernilla Bonde.

Pernilla Bonde, vd för HSB ­Riksförbund.
Pernilla Bonde, vd för HSB ­Riksförbund.

Och det är ingen slump att det är just HSB som har vågat utveckla det här levande forskningslabbet.

– Vi är underifrånstyrda och tror på lokalt, agilt agerande. Idéer och initiativ får flöda ganska fritt i vår organisation, och i det här fallet var det en lokal eldsjäl i Göteborg som hade en idé, och i HSB fanns modet, viljan och vanan att satsa på sådana idéer. Dessutom är HSB en organisation där lönsamhet är viktigt men som framförallt styrs av viljan att skapa värde för medlemmarna. Idén är att återinvestera vinsten för att hela tiden vara en innovativ, nytänkande samhällsbyggare, det är ett naturligt sätt för HSB att jobba.

Vågar tro på människors idéer

– Men kunskap som inte omsätts gör ingen större nytta. Därför har HSB också satsat på att hitta sätt att föra ut forskningsresultaten från HSB Living Lab i organisationen, säger Pernilla Bonde.

– Bland annat håller vi precis på att sätta upp ett nätverk av lokala ambassa­dörer. De har som särskilt uppdrag att säkerställa att kunskaperna går ut i hela ­landet. Vi har också flera piloter igång där forskningsresultat från HSB Living Lag testas ute i vanliga bostadsrättsföreningar. Allt är verkligen möjligt om man bara vågar tro på människors idéer.

Läs mer om framtidens hållbara boende 

 

Mer från HSB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med HSB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?