Kungen Vann men Sagan består

I och med att Casino Saga nu byter namn till Casino Heroes avslutas en långdragen process mellan casinot och spelföretaget King. En process som handlat om de rättigheter King har gällande ordet Saga.

I och med att Casino Saga nu byter namn till Casino Heroes avslutas en långdragen process mellan casinot och spelföretaget King. En process som handlat om de rättigheter King har gällande ordet Saga.

Historien om konflikten mellan King och Casino Saga tar sin början i juni 2014 när onlinecasinot Casino Saga lanserades. Redan tidigt satsade casinot på hård marknadsföring för att ta sin plats i den hårt konkurrenssatta casinobranschen. Enligt Georg Westin, grundaren av casinot, fick bolaget en fantastisk start och var under en tid världens snabbaste växande onlinecasino. Casino Saga var under första halvåret därmed en framgångssaga.

Men under hösten 2015 blev casinot kontaktat av spelföretaget King som ansåg att casinoföretaget inte skulle få använda sig av ordet Saga som namn eftersom deras spelsuccé heter Candy Crush Saga.

Diskussioner har förts mellan företagen i ett flertal månader gällande olika lösningar vilket alltså resulterar i att casinot den 3:e augusti byter namn till Casino Heroes.

Beslutet om namnförändring togs visserligen för flera månader sedan men sedan dess har företaget jobbat med att hitta ett passande varumärkesnamn samt säkra relevanta domäner. Att gå i rättstvist med King har därmed inte varit ett alternativ för casinot. Enligt Magnus Alemo, VD på Casino Saga fokuserar man hellre framåt och utvecklar den produkt som de har istället för att gå in i en långdragen juridisk process. En konstruktiv väg som för framgångssagan framåt.

Samtidigt har företaget nu tydligare skyddat sitt varumärke i flera relevanta varumärkesklasser för att någon ytterligare varumärkeskonflikt inte ska kunna uppstå i framtiden.

För den som inte är insatt i juridiken kan de se märkligt ut att ett företag ska kunna få ensamrätt på så vanligt förekommande ord som saga. Men det är inte alltid det räcker som orsak för att ett ord inte ska kunna varumärkesskyddas.

Som exempel kan ett annat uppmärksammat namnbyte nämnas. I våras var FolkeFinans tvungen att byta namnet på varumärket Folkia (lånebranschen) till Monetti. Det var i detta fall försäkringsbolaget Folksam som stod som motpart och som hävdade att Folkia var för lik deras namn. Denna konflikt drogs till rätten där Folksam alltså vann. En vinst som gjorde att FolkeFinans fick byta namn på alla deras varumärken som började på ordet Folk så som exempelvis Folklånet samt Folkonomi. I detta fall var det ordet Folk som tvisten handlar om. Ett ord som är minst lika vanligt som Saga.

Nu finns det visserligen flera företag med namnet Saga både i företagsnamnet och i produktutbudet men det är enbart spelbolag som King valt att kontakta. Tidigare har de exempelvis krävt att företaget bakom spelet Banner Saga skulle byta namn på det spelet.

Ett ännu mer uppmärksammat fall var när de 2014 hävdade att företaget Runsome skulle ändra namnet på Candy Swipe eftersom det var för likt Candy Crush Saga. Problemet i detta fall var att Runsome lanserat sitt spel två år före King lanserade Candy Crush Saga. Men genom att King köpte upp spelet Candy Crusher, som lanserades före Candy Swipe, kunde man sedan hävda rätten till ordet och därmed kräva att Runsome skulle ändra sitt namn.

Att Casino Saga är inom spelbranschen ser Alebo även som en orsak till att King kontaktat dem för namnbytet. Detta även om han inte vill lägga för stor tid på att analysera varför King agerat som de gjort.

Att vi är verksamma inom casino/gaming tror jag är högst relevant i sammanhanget. Men det är inte något vi lägger vikt vid nu utan har helt och hållet valt att sikta framåt. Det är kundernas upplevelse som ligger i fokus. Det är den väg vi valt att gå

Förutom kostnader för själva namnbytet medför det även att den marknadsföring som lagts ned på att befästa namnet Casino Saga på marknaden till viss del går förlorad. Men även i denna fråga ser Alebo positivt på framtiden och ser möjligheter i namnbytet.

I slutänden kan detta mycket väl innebära en positiv effekt. Vi har en grundlig plan för hur vi ska förmedla namnbytet till våra spelare och samtidigt har uppmärksamheten kring namnbytet och konflikten med King gjort att vi fått en hel del medial uppmärksamhet. En publicitet som förhoppningsvis ska visa sig i fler intresserade kunder.

Med namnbytet kan nu casinot lägga de långdragna diskussionerna med King bakom sig och se framåt. Kungen vann visserligen namnstriden men Sagan fortsätter - om än under nytt namn.

Casinon.com har rapporterat nyheter om nätcasino sedan 2012 när sajten grundades. Med över 3000 artiklar och nyhetsinlägg är casinon.com Sveriges största casinoportal med de senaste bonusarna och exklusivaste erbjudandena.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från Soltech EnergyAnnons

Så integrerar Soltech Energy solen i vardagen

Stefan Ölander, vd, Soltech Energy. Övre bilden: Hisingen Logistikpark, Castellum. Undre bilden: Bostadsområde med Soltech ShingElpanel, Jönköping.
Stefan Ölander, vd, Soltech Energy. Övre bilden: Hisingen Logistikpark, Castellum. Undre bilden: Bostadsområde med Soltech ShingElpanel, Jönköping.

Kan alla ha solenergi? Vill du försörja en byggnad med solenergi? Ja både privatpersoner och företag kan få en hållbar energilösning med solceller. Soltech Energy är en helhetsleverantör som erbjuder energi- och solcellslösningar till både privata villor och större fastigheter. Med hjälp av smarta lösningar och en offensiv förvärvsstrategi vill Soltech förändra samhället och bidra till den gröna omställningen. 

Soltech är en helhetsleverantör som utvecklar, säljer, installerar och optimerar solcellslösningar. Produkterna från Soltech ersätter och kompletterar fastighetens yttre skal i form av ett tak eller en fasad, med integrerade solceller för produktion av elektricitet. När du väljer lösningar från Soltech förstärker du husets estetik och design, men bygger även in långsiktiga värden som lägre driftkostnader och miljöpåverkan. 

– Vi har en bred kompetens och kan erbjuda lösningar till alla, från villor- och större fastighetsägare till solenergiparker på tiotusentals kvadratmeter, säger Stefan Ölander som är vd på Soltech och fortsätter:

– Soltech är noterat på Nasdaq och vi ägs av över 60 000 småsparare. Vi har vuxit kraftigt sedan 2018, då hade vi 50 miljoner i intäkter, 2020 hade vi 500 miljoner. Vårt mål är 4,7 miljarder i omsättning år 2024.

Förändrar samhället

Bakgrunden till ökningen ligger mycket i att efterfrågan på solenergi är stor, branschen växer med 70-80% varje år, men även tack vare Soltechs medvetna förvärvsstrategi. Den går ut på att förvärva bolag inom tak-, el- och fasadbranscherna och transformera dessa traditionella bolag till solbolag. 

– Byggbolag och fastighetsägare som ska bygga nytt, eller renovera, frågar ofta tak- eller elbolagen som är kontrakterade om de även kan leverera solenergilösningar. I dagsläget kan få tak- och elbolag leverera solenergi. Men då de ingår i Soltech kan de göra det, på så sätt förändrar Soltech samhället, säger Stefan Ölander

Avgiftshinder vid storskalig produktion

Förra året färdigställdes Nordens största soltaksanläggning på Hisingen Logistikpark av Soltechs dotterbolag Swede Energy, på beställning av fastighetsbolaget Castellum. Solanläggningen är 30 000 kvm stor och kommer ha en årlig elproduktion på ungefär 3,3 GWh, vilket motsvarar 660 standardvillors elkonsumtion per år. Men att bygga soltaksanläggningar som denna medför tyvärr en skatt, säger Stefan Ölander. Om man överskrider 225 kWh tillkommer energiskatt eftersom man räknas som elproducent.

– Vi måste ta bort den här gränsen. Vi är det enda land som har denna skatt och det hindrar utbyggnaden av solenergi, säger Stefan Ölander. 

Läs mer om Soltech Energy här. 

Om Soltech Energy

Vill du förvandla ditt hus till en hållbar och attraktiv energiproducent? Genom att integrera solceller direkt i byggmaterialen behöver du inte tumma på varken estetik eller funktion. Låt oss guida dig till rätt solcellslösning! Hör av dig till oss om du vill veta mer om vad vi kan göra för dig och ditt projekt. 

Kontakt: sales@soltechenergy.com 

Mer från Soltech Energy

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Soltech Energy och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?