1515
Annons

Pris till Ahlstroms webb utvecklad av Knowit

Ahlstroms placerarwebb vann första pris i kategorin medelstora företag noterade på Helsingforsbörsen. Knowit har stått för design och teknisk implementering. Börsstiftelsen och Finländska analytikerföreningen anordnar tävlingen årligen och utvärderar då finskspråkiga webbsidor från alla företag på Helsingforsbörsen.

Ahlstroms placerarwebb vann första pris i kategorin medelstora företag noterade på Helsingforsbörsen. Knowit har stått för design och teknisk implementering. Börsstiftelsen och Finländska analytikerföreningen anordnar tävlingen årligen och utvärderar då finskspråkiga webbsidor från alla företag på Helsingforsbörsen.

Det finns tre kategorier i tävlingen: stora företag, medelstora företag och små företag, där indelningen baseras på företagens marknadsvärden på börsen. Målet med tävlingen är att främja god kommunikation med placerare genom att ge konkreta råd och exempel.

– Vår ambition är att tillhandahålla relevant och viktig information genom en webbsida som alltid är uppdaterad och lättillgänglig. Vi eftersträvar ständiga förbättringar, säger Juho Erkheikki, chef för finansiell kommunikation på Ahlstrom.

– De viktigaste målen för vår nuvarande webbsida är att erbjuda aktuell, relevant och viktig information som också är användarvänlig. Mobil användbarhet är väldigt viktig för oss. Tillsammans med Knowit har vi lyckats skapa en utmärkt, modern och användarvänlig webbsida, säger Reetta Peltonen, chef för digital kommunikation på Ahlstrom.

Knowit och Ahlstrom utvecklade webbplatsen utifrån principen “mobile first”. Användargränssnittet har inte bara gjorts flexibelt för olika skärmstorlekar, utan utformades redan från början för att fungera väl på mobile enheter. Det säkerställer att mobilanvändare lätt får tillgång till den information de behöver. Webbsidan har EPiServer 7 som plattform.

Priset delas ut av Börsstiftelsen och Finländska analytikerföreningen, en ideell organisation som arbetar för att främja handel med värdepapper. Juryn bestod av representanter från föreningen, professionella placerare och börsanalytiker samt representanter från universitetsvärlden. Dessutom tog man hänsyn till åsikter från en grupp studenter.

Ahlstroms placerarwebb finns tillgänglig på engelska, finska och kinesiska: www.ahlstrom.com/en/Investors/

För mer information, kontakta

Patrik Syrén, kommunikationsdirektör, Knowit AB, 08 700 66 00 eller 0730 74 66 30
eller
Ville Särmälä, Bolagschef, Knowit Oy, +358 400 60 18 46

Knowit AB (publ) är ett konsultbolag som utvecklar sina kunders affärer och verksamhet genom att skapa kreativa lösningar inom IT, Digital & Design och Management. Med entreprenörsdrivna enheter verksamma på kundens lokala marknader erbjuder vi stor förståelse för både verksamhet och behov. Vår kultur präglas av öppenhet, entreprenörskap, hög kompetens och en vilja att ständigt utvecklas. Knowit etablerades 1990 och har idag cirka 1850 medarbetare representerade på 17 orter i Sverige och på fem i Norge samt en vardera i Danmark, Estland, Finland och Tyskland. Knowit AB (publ) är noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm. För mer information om Knowit, besök gärna knowitgroup.com.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från EKNAnnons

Så ska svenska RFID-bolaget mångdubbla omsättningen

RFID-bolaget 4E Antenna är i början av sin exportresa. Just nu gör de sin första stora leverans till Italien, och går allt som det ska kommer omsättningen att mångdubblas nästa år. Men det kostar att växa – därför har de vänt sig till EKN, Exportkreditnämnden.

Läs mer om hur du kan säkra finansiering för din fortsatta tillväxt

RFID-taggar är radiobaserade streckkoder som kan ersätta vanliga streckkoder. Taggarna är väldigt lätta att läsa av – det kan göras från cirka tio meters avstånd – och detta har öppnat för en mängd nya möjligheter inom lika många branscher.

– Tänk bara vad det gör för butiksinventeringar. Med RFID-taggar som prislappar i en butik kan du göra en hel inventering bara genom att gå in på lagret och svepa i luften med en läsare, säger Lars Granbom, vd på bolaget 4E Antenna som tillverkar en av RFID-taggarnas huvudkomponenter, antennerna.

Från giftigt till giftfritt

RFID är en växande bransch. Enligt Lars Granbom tillverkades det cirka 20 miljarder RFID-taggar 2021, och den siffran stiger med drygt 20 procent per år. Men det finns hållbarhetsproblem i den konventionella produktionen.

– Ser vi till antennerna så är de gjorda av plast- och aluminiumlager som lamineras ihop. I den konventionella tillverkningen etsas aluminium sedan bort från antennen. Det är ett slöseri med aluminium och det skapar en giftig avfallssörja som måste tas om hand.

4E Antenna har patenterat en tillverkningsprocess där antennerna görs av papper i stället för plast. Dessutom behöver man inte etsa bort aluminium i tillverkningen.

– I vår process används 70–80 procent mindre aluminium än vanligt. Vi blir helt av med plasten, vi använder inga giftiga etsningskemikalier och vi skapar inget giftigt avfall. Dessutom innebär vår process ett 60 procent lägre koldioxidavtryck än dagens konventionella tillverkning, säger Lars Granbom.

”Affärskritiskt stöd”

Affärsidén är att bygga och sälja de maskiner som producerar dessa miljövänliga RFID-antenner. 4E Antenna är mitt i sin första leverans; en maskin har beställts av ett italienskt dotterbolag till ett av världens största etikett-tillverkare. Varje maskin är dock en stor beställning för 4E Antenna, och under tillverkningsprocessen har det varit mycket viktigt att ha ordentligt med rörelsekapital genom banklån.

– Vår bank ansökte då om en rörelsekreditgaranti från EKN – och den garantin gjorde att EKN täckte en stor del av bankens risk. Det gjorde det så klart lättare för banken att säga ja, förklarar Lars Granbom.

Går allt som planerat så kommer den italienska kunden också att beställa fler enheter under året, och det kommer att ställa ännu högre krav på kassaflödet.

– Det är otroligt spännande men lika kostsamt att växa så snabbt. Stödet vi har fått från vår bank och EKN har varit affärskritiskt för oss. Förhoppningsvis kommer vi att ha skäl att vända oss till EKN igen redan i vår, säger Lars Granbom.

Läs mer om hur du kan få hjälp med att finansiera din exportsatsning

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?