ÅRSMÖTE I SVERIGES KOMMUNIKATIONSBYRÅER 2015

Idag fredag 29 maj har Sveriges Kommunikationsbyråer, KOMM hållit årsstämma i lokalerna på Sveavägen 32.  Ett fyrtiotal medlemsrepresentanter var närvarande.

På stämman valdes tre nya styrelseledamöter in; David Orlic, vice VD på Volontaire, Ylva Nestmark, Creative Director, Stendahls och Janne Björge, VD Nine Yards för en mandatperiod om två (2) år, dvs. till och med årsmötet 2017. Till posten som ny ordförande för Sveriges Kommunikationsbyråer valdes enhälligt David Orlic. Gustav Martners mandatperiod sträckte sig till årsmötet 2015 och lämnar nu därför styrelsen.

I val av valnämnd valde stämman att omvälja: Christina Knight, Creative Director, INGO, Ulf Berlin, VD, Silver och Sara Leffler Morge, VD, Friends Agenda. Jesper Fritzon, VD, IPM Ulricehamn och Johan Nilsson (tidigare McCann) önskade kliva av sina uppdrag i och med detta årsmöte. Nya förslag och som valdes in i valnämnden är: Susanna Glenndahl Thorslund, account director Forsman & Bodenfors samt Magnus Wåhlsten, client partner och medgrundare Great Works.

VD, Jessica Bjurström lyfte i sin punkt om verksamhetsplanen fram förbundets tre (3) huvudområden; Opinion/Medlemsservice, Juridik/Utbildning samt Evenemang/Utmärkelser. I den summerande redogörelsen för kommittéernas arbete nämndes bl a den film som gjorts för att förbättra offentlig upphandling, design- och varumärkesgruppens arbete med IRM samt projekten Framtidstipendiet och ”En av tre”.

Koncernresultat för 2014 är ett överskott på 366 562.

Avgående styrelseordförande Gustav Martner kommenterar årets ekonomiska resultat:

- Jag har haft förmånen att vara ordförande under en tid då förbundets ekonomi varit i balans. Så även i år. I KOMM’s verksamhetsidé ingår inte att göra stora vinster, utan att istället maximera medlemsnytta per krona. KOMM har en ökande omsättning och en ekonomi i god ordning, och det känns bra att lämna över till nästa ordförande under sådana omständigheter.

Styrelsen för Sveriges Kommunikationsbyråer 2015:

Niclas Nilsson, vd, Guts & Glory
Michael Jäderlind, vd, Nansen
Hedvig Zubor, managing director, Amore
Marie Rudolphie, vice vd, Identity Works
Mattias Ronge, vd, Edelman Deportivo
Anna Furberg, vd, Bolt
Ronny Olovsson, pr director, Vinter
Jacob Nelson, copywriter, Forsman & Bodenfors
Tove Langseth, senior kreatör & partner, DDB
Charlotte Witte, partner, Prime
Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter, King
Ylva Nestmark, Creative Director, Stendahls
Janne Björge, vd, Nine Yards
David Orlic, vice VD, Volontaire, Ordförande

Om Sveriges Kommunikationsbyråer
Sveriges Kommunikationsbyråer är en branschorganisation för alla typer av konsulter inom kommunikation, såsom reklam, PR, design, mobilt, content, event, DM, digital, media och action marketing. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. Läs mer på www.komm.se
För mer information kontakta: Vd Jessica Bjurström, 0735-51 72 73, jessica.bjurstrom@komm.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se

Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén.

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri