1515

Bokslut kvartal 1 2015: Bra start på 2015 för Landshypotek Bank

Landshypotek Bank visar ett bra resultat för första kvartalet 2015. Underliggande rörelseresultatet har förbättrats med 11,4 miljoner kronor och banken växer på marknaden för såväl inlåning som utlåning.

Landshypotek Bank visar ett bra resultat för första kvartalet 2015. Underliggande rörelseresultatet har förbättrats med 11,4 miljoner kronor och banken växer på marknaden för såväl inlåning som utlåning.

- Vi har inlett året starkare än förra året, med bra resultatgenerering och tillväxt på marknaden. Vi har under en längre tid arbetat för att förbättra våra möjligheter att möta kunderna och fortsätter att utvecklas för att stärka vår plats på marknaden, säger Liza Nyberg, VD på Landshypotek Bank.

Under första kvartalet växte Landshypotek Bank utlåningen med 0,5 miljard kronor och inlåningen 1,0 miljard kronor. Banken har idag över 7 miljarder kronor i sparande från allmänheten och totalt 62 miljarder kronor i utlåning till svenskt jord- och skogsbruk.

Det underliggande rörelseresultatet, exklusive finansiella transaktioner, har under kvartalet förbättrats med 11,4 MSEK och uppgår till 69,0 (57,6) MSEK. Resultatet inklusive finansiella transaktioner uppgår till 56,7 (74,8) MSEK.

Bankens räntenetto har utvecklats positivt första kvartalet. Kostnadsnivån har under det första kvartalet varit något lägre än under sista kvartalet 2014. De konstaterade kreditförlusterna har minskat och kreditreserveringarna är i paritet med det senaste kvartalet. Reserveringarna för sannolika kreditförluster kan hänföras till ett antal enskilda engagemang.

- Lönsamheten kan generellt förbättras inom lantbruket, men för oss som kreditgivare handlar det om den enskilda företagaren. Vi för en aktiv dialog med våra kunder och kreditreserveringarna återspeglar det fokus vi håller på kunder med svag likviditet, säger VD Liza Nyberg.

För ytterligare information och kommentarer: 
Liza Nyberg, VD, via kommunikationschef Tomas Uddin, 070-2992408
Jan Lilja, tf CFO, 08-459 04 07
Tomas Uddin, Kommunikationschef, 070-2992408 

Landshypotek Bank är Sveriges tionde största bank med uppgift att tillhandahålla konkurrenskraftig finansiering till Sveriges jord- och skogsägare. Landshypotek Bank är marknadsledande med en utlåning på cirka 62 miljarder kronor. Banken ägs av bankens 43 000 låntagare organiserade som medlemmar i Landshypotek Ekonomisk Förening. Landshypotek Bank har närmare 150 medarbetare på 19 orter i Sverige. www.landshypotek.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Bokslut Q1 2015 i korthet Landshypotek Bank

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från SimployerAnnons

Arbetsplatsen efter pandemin – så ser den ut enligt Simployer

Under året som gått har frågor som rör arbetsplats och arbetsmiljö ökat lavinartat. Vi har ställts inför nya utmaningar när arbetsplatsen blivit digitaliserad och många undrar hur vi ska arbeta efter pandemin. Simployer arbetar dagligen med att ge svar på dessa frågor och stödjer arbetsgivare i omställningen.

Simployer tror att framtidens arbetsplats och arbetsmiljö är en hybrid av arbete hemifrån och på kontoret där valfrihet och samverkan står i fokus. 

– Simployers vision är att göra det enkelt att vara en bra arbetsgivare. Vi arbetar främst mot HR-avdelningar där vi leder kurser och ger rådgivning om hur man skapar en välfungerande arbetsplats. Med pandemin uppstod en explosion av frågor kring hur arbetsplatsen ska fungera. Där finns vi till som både rådgivare och förebild, säger Fredrik Christiansson, Sverigechef för Simployer.

– Företagskulturen och värderingarna är något som många företag byggt upp under en lång tid på kontoret. Det blir dessutom svårare för arbetsgivare att stämma av med sina anställda om hur de mår. Därför är en hybrid arbetsmiljö ett alternativ som vi tror på, säger Lena Wepplinger, Head of Content & Experts på Simployer. 

En samlingsplats för det sociala mötet 

När vaccinationerna nu är igång uppstår frågor om hur arbetsplatsen kommer se ut när vi kan börja komma tillbaka till kontoret. Simployer tror på en lösning där kontoret fungerar som en samlingsplats dit medarbetare kommer för att mötas och ha ett socialt utbyte mer än att bara gå dit och för att sedan sätta sig ensam vid sin dator och arbeta. 

Vi kan utföra det mesta arbete hemifrån men vi behöver en plats att hämta energi och faktiskt ses. Därför förblir det fysiska kontorets roll betydelsefullt – men på ett annat sätt än tidigare. Medarbetare kommer även med största sannolikhet efterfråga en arbetsplats där det går att jobba både hemifrån och på kontoret. 

– Vi tror på att de som vill vara på kontoret ska kunna vara det, men de som vill arbeta mer hemma kommer ha möjlighet att göra det också. Kontoret ska vara en plats dit man vill gå och det kommer fylla en social funktion. Ska man försöka sammanfatta det enkelt, kan man säga att vi ser framför oss att det är ett skifte från ”arbetsplats” till ”mötesplats”, säger Fredrik Christiansson. 

Om Simployer

Är medarbetarna den mest värdefulla tillgången för din verksamhet? Då är det viktigt att du förvaltar deras kompetens och bygger upp en hållbar företagskultur! Simployer stöttar och förenklar arbetsdagen för ledare, HR och anställda för över 1,2 miljoner användare i Sverige och Norge. Vår målsättning är tydlig: Att göra det enkelt att vara en bra arbetsgivare.

Läs mer om Simployer här 

Mer från Simployer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Simployer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?