1515

Upp till 52 000 svenska barn riskerar allvarliga skador i onödan vid trafikolyckor, visar undersökning från Volvia.

Barnsäkerhetens Dag går i år av stapeln onsdagen den 7 maj. Samma dag kl 9:30 presenterar Volvia resultatet av sin årliga undersökning av kunskapen om barnsäkerhet i bil hos svenska föräldrar. Medverkar gör också NTFs generalsekreterare Marie Nordén. Pressträffen sker hos en förskola i samband med att förskolebarn över hela landet deltar i Baklängesmarschen. 

Barnsäkerhetens Dag går i år av stapeln onsdagen den 7 maj. Samma dag kl 9:30 presenterar Volvia resultatet av sin årliga undersökning av kunskapen om barnsäkerhet i bil hos svenska föräldrar. Medverkar gör också NTFs generalsekreterare Marie Nordén. Pressträffen sker hos en förskola i samband med att förskolebarn över hela landet deltar i Baklängesmarschen. 

–      Volvia genomför årligen en undersökning bland Sveriges föräldrar för att ta reda på deras kunskap om barns säkerhet i bil. Det resultat vi ser i undersökningen visar att frågan är konstant aktuell, säger Sofia Bergfors, marknadschef på Volvia Försäkringar.

Undersökningen presenteras i sin helhet den 7 maj kl 9:30 på förskolan Barnens Montessoriakademi i Solna. Medverkar gör NTFs generalsekreterare Marie Nordén, samt Volvia Försäkringars marknadschef Sofia Bergfors.

Volvia Försäkringar och NTF står tillsammans bakom initiativet Barnsäkerhetens Dag som genomförs för sjunde året i rad. Upprinnelsen till kampanjen är Volvias undersökning där det framgår att upp till 52.000 av alla 0-4 åringar placeras felvända i bilen – framåtvända i stället för bakåtvända. Något som kan få livsavgörande konsekvenser vid en bilkrock.

 –    Barnsäkerhetens Dag är en kampanj för att sprida information om barnsäkerhet i bil, som genomförs i samarbete mellan Volvia och NTF, berättar Marie Nordén på NTF. Tillsammans vill vi sprida så mycket information som möjligt. Vårt gemensamma mål är färre skadade barn i trafiken.

Hittills har över 230 000 barn över hela Sverige deltagit i Barnsäkerhetens Dag som blivit ett stående inslag på landets förskolor. Kampanjens höjdpunkt är baklängesmarschen den 7 maj, då fler än 30.000 barn går baklänges på sina förskolor för sin rätt att sitta säkert i bilen, d v s baklänges. Barnsäkerhetens Dag är också registrerat på FN:s globala trafiksäkerhetssatsning SaveKidsLives.

Information om pressträff:

Varmt välkommen att delta i pressträffen i Stockholm kl 9.30, som avslutas med en Baklängesmarsch av 50 barn på förskolan.

Anmälan görs till Åsa Blomberg, Prat PR på asa.blomberg@prat.se eller via sms på

0768-82 66 74.

Adress: Barnens Montessoriakademi, Carl Malmstens väg 10, 170 73 Solna.

Media är välkomna att medverka vid de lokala marscherna som sker på förskolor runt om i Sverige den 7 maj. För en lista över medverkande förskolor på din ort kontakta: Jennie Monié, Prat PR: jennie.monie@prat.se eller 0722-78 04 62, eller Annika Hammarwall, Prat PR: annika.hammarwall@prat.se eller 070-422 97 50

Läs mer på:

volvia.se/barnsakerhet

www.savekidslives2015.org

För mer information, kontakta:

Sofia Bergfors                                

Marknadschef Volvia försäkring              

Tel: 0768-932923                            

Mail: sofia.bergfors@volvia.se                 

Marie Nordén

Generalsekreterare NTF

Tel: 070-221 59 65

Mail: marie.norden@ntf.se

Fakta om Volvia


Volvia, som från början var Volvos eget försäkringsbolag, specialiserar sig på försäkringar för Volvo. Volvia Försäkringar har i flera år jobbat aktivt med frågor inom barnsäkerhet. Med initiativ som ”Barnsäkerhetens dag” och ”Baklängesmarschen” har Volvia riktat fokus mot barnens rätt att alltid sitta säkert i bilen. Volvia ingår sedan 2001 i Försäkringsbolaget If och finns i Sverige, Norge Finland och Danmark.

Fakta om NTF


NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande är en oberoende, idéburen organisation som arbetar för allas rätt till en säker trafik. Målet är en säker trafik där ingen dödas eller skadas allvarligt. NTF ska öka människors, företags och organisationers förmåga och vilja att ställa krav på och själva bidra till varaktiga förbättringar av trafiksäkerheten. Dessutom ska NTF medverka till att ge insikt om trafiksäkerhetens betydelse för folkhälsan.


Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från CatalystOneAnnons

HR-systemet CatalystOne en av nycklarna till Aller medias transformation

Joakim Romanus, Koncerndirektör HR och Kommunikation, Aller media.
Joakim Romanus, Koncerndirektör HR och Kommunikation, Aller media.

De senaste sju åren har Aller media genomgått en omfattande transformation, såväl när det gäller affärsmodellen som tekniken och kulturen. De senaste två åren har de dessutom gjort sina bästa resultat i företagets historia. En del av transformationen för att strukturera HR-arbetet har varit CatalystOne.

– Det finns inga genvägar till att göra en sån här omställning, säger Joakim Romanus, Koncerndirektör HR och Kommunikation, Aller media.

Omorganisationen hos Aller media har inneburit ett enormt arbete där man gjort stora digitala satsningar, bland annat genom nyanställning av ett helt nytt team inom tech. Implementeringen av systemet CatalystOne har varit en viktig faktor för att bli en digitalt mogen arbetsplats och stötta både chefer och medarbetare i deras vardag. Arbetet med att implementera HR-systemet har varit ett riktigt lagarbete där alla medarbetare på HR- och lön har varit inblandade. 

– Vi har anpassat systemet till Aller medias vardag och strukturer. En process där allas våra olika kunskaper var extermt viktig. Vår tillämpning av CatalystOne går hand i hand med utvecklingen av våra chefer i ett långsiktigt ledarskapsprogram och hjälper våra chefer att vara autonoma och hantera sina processer själva. Det hjälper oss också att få en bättre struktur, som tillsammans med datan möjliggör utrymme för dialog och utveckling. Det leder i sin tur till effektivitet och resultat, säger Joakim.

Hög efterfrågan på effektiva och automatiserade processer

CatalystOne är ett HR-system baserat på olika moduler som vida täcker de processer som behövs ur ett modernt HR-perspektiv. Den modulbaserade designen innebär att lösningarna kan uppdateras efter behov, allteftersom organisationen förändras.

– Det som främst efterfrågas idag är effektiva och automatiserade processer som sköter sig själva, och där ligger vi verkligen i framkant. CatalystOne gör i princip allt i kundens HR-värld utom att betala ut löner, säger Rickard Hellner, VP Customer Success på CatalystOne.

En ny kultur

I och med omställningen hos Aller media gjordes stora förändringar för att bygga en ny kultur, präglad av tillit, öppenhet och ett nytt arbetssätt där alla medarbetare har möjlighet att skapa sin optimala vecka med en mix av hemmakontor och arbete från kontoret. 

– Vi kallar vårt nya arbetssätt för life@allermedia och det inrymmer så mycket mer än bara vilken fysisk plats vi ska arbeta ifrån. Självledarskapet kommer att bli extremt viktigt och underlättas av ett stabilt och strukturerat HR-system. Vi har satsat stort på medarbetarkommunikation internt, både för information och transparens men också för att bygga broar i organisationen och skapa en förståelse för att alla medarbetare och deras kompetenser är viktiga kuggar för att nå våra högt satta mål. Det har fungerat bra –  på bara några år har vi gått från -48 i eNPS till, i den senaste mätningen +28, som av mätinstituten räknas som fantastiskt bra. Branschgenomsnittet ligger på -11, säger Joakim.

Mer lätthanterlig HR-process

De senaste åren har Aller media dubblerat kundnöjdheten, attraherat välrenommerade data scientists och framför allt – de har gjort sina bästa resultat i företagets historia. Joakim har dessutom nominerats till årets HR-direktör.

– CatalystOne har hjälpt oss med bättre processer gällande on- och offboarding, är ett smidigt verktyg för att se organisationsscheman och också ändra dessa, och kanske framförallt att samla strukturerad och överskådlig masterdata om medarbetare. Hela vår HR-process har blivit mer lätthanterlig och transparent för både chefer och medarbetare, avslutar han.

Om CatalystOne 

CatalystOne är ett IT-företag med ett brinnande engagemang för människan. Med stöd av sitt HR-system hjälper man företag att öka kvalitet och säkerhet i HR-data och processer samt skapa engagerande och utvecklande arbets-platser med dedikerade medarbetare. CatalystOnes kunder återfinns bland nordiska medelstora och stora företag, med systemanvändare över världens alla kontinenter. CatalystOne har kontor i Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Sandefjord samt ett FoU-centrum i Chandigarh, Indien.

Läs mer här

 

Mer från CatalystOne

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CatalystOne och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?