1515

Intellecta fullbordar idag förvärvet av Blink Reaction

I och med transaktionen tar Intellecta en världsledande global position inom Open Source/Drupal.

I och med transaktionen tar Intellecta en världsledande global position inom Open Source/Drupal.

Det sedan tidigare aviserade förvärvet av 80 procent av Blink Reaction LLC har avslutats idag den 31 mars 2015.

Blink Reaction är ett ledande amerikanskt Content Management System (CMS)-företag med fokus på den digitala plattformen Drupal.

Som tidigare meddelats innebär affären att Intellecta förvärvar 80 procent av aktierna i Blink Reaction som konsolideras i Intellectas verksamhet från och med 1 april 2015. Blink Reactions ledning med CEO Nancy Stango i spetsen behåller 20 procent ägarrepresentation i bolaget. För att understödja utvecklingen av strategiska samt operativa synergier erbjuds Propeoples delägare en option att mellan 1 april 2017 och 1 oktober 2017 förvärva 10 procent av Blink Reaction från Intellecta på samma villkor som Intellecta förvärvat Blink Reaction.

Köpeskillingen uppgår till högst 8.6 MUSD varav 4.6 MUSD i kontanta medel och 0.5 MUSD i Intellecta-aktier på transaktionsdagen samt 3.5 MUSD som en variabel del kopplad till finansiell prestation under 2015-2017 och som kommer att betalas årligen från 2016 till 2018. Den kontanta köpeskillingen finansieras till 50 procent genom ett förvärvslån med löptid om fem år och till 50 procent genom Intellectas egna medel.

Blink Reaction med säte i New Jersey täcker med sin verksamhet in hela USAs östkust och kompletterar och förstärker Intellecta-ägda Propeople Groups sedan flera år etablerade verksamhet på USAs västkust. De båda bolagen kommer att drivas gemensamt under ett gemensamt varumärke under ledning av Propeoples CEO Michael Drejer . Det nya bolaget blir därmed en av de största Drupalleverantörerna i USA och levererar avancerad webbutveckling, modern design och digital strategi till en rad Fortune 500-kunder som bland andra GE, Pfizer, Verizon och flera universitet som t.ex. Harvard och Stanford.

Blink Reaction växte med 64 procent 2012 och 84 procent 2013. 2014 omsatte bolaget ca 10.5 MUSD med en EBIT om ca 2.2 MUSD (motsvarande en rörelsemarginal om 20.9 procent) och en tillväxt under året på ca 100 procent. Intellectas prognos är att Blink Reaction starkt kommer att bidra till att infria målen om en årlig tillväxt på 20-30 procent och en rörelsemarginal om ca 15 procent för affärsområde Digital i sin helhet.

Intellecta har i och med förvärvet av Blink Reaction etablerat den position och plattform som är förutsättningen för att infria de två sista finansiella milstolparna i koncernens strategiska omvandling. Detta kommer att ske genom fortsatt ökning av lönsamheten i den befintliga portföljen samt genom integrationen av Blink Reaction.

Detta betyder att med Blink Reaction inräknat under nio månader, kommer Intellecta redan under 2015 att närma sig en omsättning på ca 500 MSEK samt nå en intäktsmix och EBIT enligt följande mot slutet av 2015:

  • Affärsområde Digital kommer att stå för ca 60 procent av byråintäkterna, med en årlig tillväxt på mellan 20-30 procent och en rörelsemarginal på byråintäkter om ca 15 procent.
  • Andelen byråintäkter av total omsättning kommer att närma sig 80 procent.
  • EBIT-marginalen på byråintäkterna kommer att närma sig 10 procent.
  • Andelen intäkter från internationella marknader ska närma sig 50 procent. Fr. om. andra kvartalet 2015 kommer ca 35-40 procent av koncernens omsättning och byråintäkter att genereras från våra snabbväxande digitala verksamheter i USA.

Kommande rapporter.

Delårsrapport kvartal 1 (jan-mars) publiceras 7 maj 2015.

För mer information, vänligen kontakta:

Yann Blandy, vd och koncernchef Intellecta AB
010-212 20 35, 070 716 17 31, yann.blandy@intellecta.se

Lotta Boman, informations- och kommunikationschef Intellecta AB
010-212 23 45, 070 735 0702, lotta.boman@intellecta.se

Zofia Hansson, CFO, Intellecta AB
010-212 20 01, zofia.hansson@intellecta.se

Intellecta-koncernen omfattar de ledande konsultbolagen Blink Reaction LLC, Bysted AB, Bysted A/S, Hilanders Advertising AB, Intellecta Corporate AB, ISBIT GAMES AB, Propeople Group ApS, Rewir AB, River Cresco AB, Unreel AB och Wow Events AB. Koncernen har ca 550 medarbetare och bedriver verksamhet i Sverige, Danmark, Nederländerna, Tyskland, Österrike, Bulgarien, Moldavien, Ukraina, USA, Brasilien, Vietnam och Kina.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?