1515

Julas nya digitala katalog – flexibel och miljövänlig

Nu kommer Julas nya katalog med många spännande produkter och drygt tusen nyheter.

Den kanske största nyheten är ändå att katalogen kommer att publiceras enbart i digital form (på www.jula.se).

Nu kommer Julas nya katalog med många spännande produkter och drygt tusen nyheter.

Den kanske största nyheten är ändå att katalogen kommer att publiceras enbart i digital form (på www.jula.se).

– Det är det givetvis ett känslomässigt beslut för min del, då jag varit med och skapat katalogerna sen Jula startades. På den tiden, under 1980-talet, var det ganska långt till den digitala produktionen vi ser idag, det var mycket klippa och klistra. Men vi måste följa med vår tid och vi ligger i framkant med det digitala, samtidigt sparar vi miljön och omfördelar resurser för satsningar i annan media som exempelvis TV och webb. Den nya katalogen är med sina 438 sidor den tjockaste hittills. Den har en härlig känsla och det är med tydligt kundfokus som vi nu väljer att publicera digitalt, säger Karl-Johan Blank, Julas koncernchef och ägare.

För Julas kunder innebär den digitala satsningen att katalogen alltid finns lätt tillgänglig på alla olika plattformar t.ex. i mobilen eller på datorn. Den digitala katalogen är ett led i Julas digitala satsning där den nya webben, som lanserades förra året, är en del. Den digitala katalogen ger även en stor miljöbesparing jämfört med om den hade tryckts på papper.

– Att göra katalogen digitalt är ett led i Julas hållbarhetsarbete. Genom att vara effektiva i det vi gör skapar vi hållbara lösningar på lång sikt. Ett exempel är omläggningen av logistikflödet till Julas centrallager. Transporten flyttades från lastbil till tåg vilket ledde till en reducering av koldioxidpåverkan med närmare 95 procent. Att göra katalogen digital är ytterligare ett sätt att stärka Julas hållbarhet, säger Joachim Frykberg, VD Jula AB.

Den nya digitala katalogen ger även större flexibilitet och möjlighet till snabba beslut.

– Att publicera vår katalog digitalt ligger helt i linje med vår digitala strategi och stärker vår digitala profil. Förra året lanserade vi vår nya webb, även det en stark digital plattform. Nu tar vi ytterligare ett steg och förnyar katalogen. Med en digital katalog är vi bättre rustade för framtida utmaningar, den ger oss valmöjligheter och chans att reagera snabbt på omvärldsförändringar, säger Joachim Frykberg.

För ytterligare frågor:

Joachim Frykberg, VD Jula AB, +46 701-90 29 30, joachim.frykberg@jula.se

Magnus Ljung, Information Manager, +46 703-80 95 70, magnus.ljung@jula.se

Jula AB är ett familjeägt företag med huvudkontor och centrallager i Skara. Jula erbjuder kreativa hemmafixare och proffs ett attraktivt sortiment till låga priser via varuhus. Jula har cirka 2 700 anställda och totalt 78 varuhus, 43 i Sverige, 24 i Norge och 11 i Polen. 2014 omsatte Julakoncernen cirka 5,3 miljarder SEK.

Besök gärna www.jula.com för mer information.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?