1515

Filippa K är det första modevarumärket som använder OrganoClicks miljövänliga vattenavvisande teknologi

Press release från OrganoClick AB (publ) Stockholm 2:a mars 2015

OrganoClick, ett svenskt prisbelönt miljöteknikföretag som tillhandahåller kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi, meddelar idag att Filippa K är det första modevarumärket som lanserar en klädkollektion behandlat med OrganoClicks miljövänliga, vattenavvisande teknologi.

Press release från OrganoClick AB (publ) Stockholm 2:a mars 2015

OrganoClick, ett svenskt prisbelönt miljöteknikföretag som tillhandahåller kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi, meddelar idag att Filippa K är det första modevarumärket som lanserar en klädkollektion behandlat med OrganoClicks miljövänliga, vattenavvisande teknologi.

Vattenavvisande behandlingar (sk DWR) för textil och kläder innehåller nästan alltid fluorkarboner, en grupp kemikalier som inte bryts ned i naturen och som kan orsaka cancer och hormonstörningar. Det svenska miljöteknikföretaget OrganoClick har utvecklat en alternativ vattenavvisande teknologi som är fri från fluorkarboner och istället innehåller ofarliga komponenter som är biologiskt nedbrytbara. Det första modevarumärket som lanserar en klädkollektion med den nya behandlingen är Filippa K, ett svenskt modeföretag med en stark position inom hållbart mode.

Fluorkarboner eller perfluorerade kemikalier (s.k. PFC som t.ex. substanserna PFOA och PFOS) är en grupp kemiska substanser som sedan 1950-talet har använts i vattenavvisande textilbehandlingar. Dessa substanser har emellertid en hel del negativa egenskaper; de bryts ned väldigt långsamt i naturen och flera av dem misstänks orsaka cancer och hormonrubbningar. OrganoClick har utvecklat en fluorkarbonfri vattenavvisade teknologi som innehåller växtbaserade katalysatorer och organiska polymerer som är vattenavvisande men samtidigt biologiskt nedbrytbara.

Genom att utnyttja en biologiskt nedbrytbar och ofarliga kemi i våra produkter kan vi vara säkra på att dessa inte orsakar några av de miljöskadliga effekter som de långkedjiga fluorkarbonerna gör, säger Robin Grankvist, Business Area Manager for Performance textiles & nonwoven på OrganoClick.

Den nya miljövänliga teknologin har utvecklats av OrganoClicks forskare och i januari 2014 implementerades teknologin i den taiwanesiske textiltillverkarens Chang-Ho Fibres fabriker. Sedan dess har ungefär 100 olika tyger tagits fram som alla är vattenavvisande och fria från fluorkarboner. Filippa K är det första modevarumärket som lanserat en klädkollektion som behandlats med OrganoClicks fluorkarbonfria, vattenavvisande teknologi. Kollektionen består av två damjackor i återvunnen polyester och nylon.

Filippa K står för tidlös design av hög kvalitet och vi skapar produkter för att de ska hålla länge. Vår ambition är att våra produkter och vårt företag ska ha så liten påverkan som möjligt på miljön såväl som socialt. Därför jobbar vi för att använda rätt material, de bästa produktionsprocesserna och de bästa leverantörerna. Genom att använda OrganoClicks fluorkarbonfria och biologiskt nedbrytbara vattenavvisande teknologi tar vi ett viktigt steg mot att uppnå det bästa möjliga materialet avseende både hållbarhet och funktion”, säger Elin Larsson, Sustainability Manager på Filippa K.

I och med det ökade intresset för hållbart mode och grön textilkemi, accelererar OrganoClick sin satsning inom det textila området genom en större sälj- och marknadsorganisation och en ny produktionsenhet.

"Varumärken inom sport, outdoor och hållbart mode uppvisar idag ett stort intresse för högpresterande och samtidigt miljövänliga vattenavvisande behandlingar. OrganoClick har en unik position i och med att vår vattenavvisande teknologi uppvisar mycket god prestanda och kvalitet, samtidigt som den är biologiskt nedbrytbar och fri från skadliga kemikalier", säger Mårten Hellberg, VD på OrganoClick.

För mer information, vänligen kontakta;

Mårten Hellberg, VD OrganoClick
Telefon: +46 8 684 001 10
Email: marten.hellberg@organoclick.com

Om OrganoClick

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North som utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är den vattenavvisande tygbehandlingen OrganoTex®, det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom dotterbolaget OrganoWood AB) samt bindemedel för nonwovenmaterial. OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser så som utnämningen till "Sveriges mest lovande start-up bolag", Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser så som en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF) och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för "Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning finns lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North är Pareto Securities AB. 

Om Filippa K

Filippa K är ett av de ledande skandinaviska modeföretagen, med en start position inom hållbart mode. Filippa K är idag representerad på 20 marknader genom 50 egna varumärkesbutiker, en egen e-handelsplattform och mer än 600 återförsäljare, så som Liberty, Bijenkorf, NK, Stockman och Illum. Filippa K hade 2013 en omsättning på mer än 70 miljoner EUR och uppvisade en tillväxt på 12 %. Idag jobbar 400 passionerade personer på företagets 7 lokala Filippa K kontor och huvudkontoret i Stockholm. Filippa K tillhandahåller ett komplett modesortiment av kläder, skor, väskor & accessoarer till både kvinnor och män.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från VerizonAnnons

Nya tider, nya krav: Att byta till nätverk som tjänst

Företag som migrerar till en tjänstebaserad modell lägger grunden till ett dynamiskt och flexibelt nätverk som bäddar för en lyckad digitalisering. 

Läs mer om framtidens företagsnätverk  

Digitaliseringen medför ständigt tuffare krav på nätverken och gör det viktigt att de är redo för den snabba utvecklingen. 

Kraven på att automatisera processer, oavsett om det gäller robotar, IoT-applikationer eller distansarbete, förutsätter bättre flexibilitet och högre kapacitet. Det medför i sin tur att det blir allt vanligare för företag att hantera sina nätverk som en molnbaserad tjänst. 

Med en modell baserad på manuella och hårdvarubaserade processer går det inte längre att hantera förändringar tillräckligt snabbt för att matcha de ökande kraven på låg latens som konkurrensutsatta verksamheter har. Istället behövs en tjänstebaserad modell i form av Network-as-a-Service (NaaS). I likhet med andra molnbaserade tjänster gör NaaS det möjligt för leverantörer att hantera nätverksfunktioner med hjälp av mjukvara, vilket medför att kunderna inte längre behöver skapa egna nätverk. 

– Virtualisering av nätverk har fått ett stort genomslag, där styrningen separeras alltmer från den fysiska utrustningen, säger Fredrik Hallenborg på Verizon Business i Sverige. Molnet ger bättre kundupplevelser, och tack vare den virtuella miljön kan verksamheter flytta applikationer till det yttersta nätverkslagret. 

En virtuell nätverksinfrastruktur ger en helhetslösning för hantering, överblick och styrning i varje lager. Regler för trafikdirigering och nätverksoptimering kan hanteras i molnet, vilket ger en snabbrörlig, robust och sömlös tjänst oavsett trafikvolym och antalet ändpunkter.  

Virtuell infrastruktur

Verizon NaaS är ett naturligt steg efter Verizons Virtual Network Services (VNS), som lanserades för fyra år sedan, och som gjorde det möjligt för verksamheter att flytta till en virtuell infrastruktur.   

– Verizon investerade i den globala arkitekturen VNS, och sedan dess har vi virtualiserat olika tjänster i den arkitekturen, exempelvis brandväggar, Kubernetes och sessionsgränser, säger Fredrik Hallenborg. Vi lägger löpande till fler mikrotjänster som kan användas inom nya områden i takt med att de utvecklas. 

Att flytta till en modell med nätverk som tjänst medför flera kundfördelar, inklusive att de slipper stora kapitalinvesteringar. Därigenom kan det bli mer ekonomiskt att stödja nya affärsmodeller eller att göra det möjligt att lägga till eller ta bort platser på ett smidigt sätt. Kapaciteten kan snabbt skalas upp med funktioner som bandwidth-on-demand och IT-miljön kan hanteras och optimeras via molnet. 

Slipper inlåsningseffekt

Verizons tjänst är utformad för att vara oberoende av vilken typ av enhet som används. Tjänsten kan integreras med alla större molnleverantörer och ITSM-plattformar, vilket förenklar förändringsarbetet och gör att företag kan välja bland flera olika möjligheter. Med virtualisering ser företag även till att positionera sig väl för att kunna hänga med i teknikutvecklingen även fortsättningsvis och de slipper inlåsningseffekter.

– Alla utrustningsleverantörer jobbar hårt med att utveckla de bästa tjänsterna, oavsett om det handlar om routing, säkerhet eller IoT, säger David Bailey, Global Solutions Executive, Verizon Business. Olika delar av företaget har olika behov och därför fungerar det inte att arbeta med en enda leverantör längre. Den här plattformen är särskilt bra på att koppla samman olika tekniker. Jag har arbetat i branschen i många år och förändringsbehovet av hur nätverkstjänster levereras har aldrig varit större än nu.  

När det blivit allt vanligare att anställda arbetar från olika platser, och en mängd olika typer av enheter ska kunna komma åt nätverket via molnet, är det också avgörande med en heltäckande säkerhetslösning.  

– Säkerhet kommer alltmer att sammanflätas med nätverket, säger Antony Tompkins, Associate Director, Verizon Business, Global Integrated Solutions. Vi kan erbjuda mjukvarudefinierad edge med edge-säkerhet. Allt kopplas samman till en helhet så att kunder kan komma direkt från sin webbplats, direkt till internet och direkt till molnet med bibehållen säkerhet. 

Hjälper till med hela processen

– För verksamheter med äldre system kan bristande kännedom kring den egna applikationsmiljön och befintliga kontrakt göra det komplicerat att byta till en NaaS-modell. Det fungerar inte att sälja en ny produkt till en kund och tvinga kunden att själv byta ut den gamla. Du måste hjälpa dem med hela bytesprocessen, säger Anthony Tompkins.

Verizon har hjälpt flera stora företag att byta till Verizons managed services, inklusive Bayer och Walgreens, vilka äger läkemedels- och detaljhandelsföretaget Boots i Storbritannien.

Förra året hjälpte Verizon också den globala livsmedeltillverkaren Tate & Lyles att byta ut en äldre nätverksinfrastruktur. Då infördes ett SD-WAN som tjänst i 28 olika länder, inklusive fjärrstyrda kretsar på 100 platser, där några platser var så avlägset belägna som den brasilianska djungeln. Resultatet blev förbättrad prestanda och betydande besparingar tack vare att trafiken dirigerades optimalt utifrån nätverkets kvalitet och applikationernas förutsättningar. Ett centralt dashboard ger en överblick av hela nätverket. 

I en teknikmiljö som utvecklas snabbt är Network-as-a-Service det logiska valet för verksamheter som vill vara så snabbrörliga som möjligt. 

Så kan ditt företag utvecklas digitalt. 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?