1515

Atea fortsätter att öka omsättning och vinst

Ökad efterfrågan att köpa it som tjänst och en växande produktaffär får Atea Sveriges årsomsättning och resultat att stiga kraftigt. Affärsvolymen 2014 ökade med 865 miljoner kronor och resultatet växte med 23 procent. 

Ökad efterfrågan att köpa it som tjänst och en växande produktaffär får Atea Sveriges årsomsättning och resultat att stiga kraftigt. Affärsvolymen 2014 ökade med 865 miljoner kronor och resultatet växte med 23 procent. 

– Jag är väldigt glad över att vi fortsätter skapa tillväxt och visar ett starkt resultat. Vi har bra tillväxt inom både offentlig och privat sektor. Just nu är det de privata företagen som satsar mest på digitalisering men vi har än så länge bara sett början på digitaliseringens möjligheter att generera affärsnytta och effektivisering, säger Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige.

Samtidigt som funktionsaffärerna ökar, så växer den traditionella hårdvaruförsäljningen där omsättningen steg med 22 procent under det fjärde kvartalet. Klientområdet fortsätter öka men tillväxten kommer också inom datacenter och kommunikation, som ökar med 36 procent under det fjärde kvartalet.

– Många av våra kunder har tagit första steget inom hybrid it och vi ser att efterfrågan på molnlösningar accelererar. Därför är jag glad att vi kontinuerligt investerar både i organisationen och i plattformar för att leverera de funktionstjänster som våra kunder efterfrågar. Omställningen påverkar även konsulttjänster där vi ser att efterfrågan på avancerade tjänster med it-arkitekter och specialister ökar samtidigt som behovet av generella it-konsulter mattas. För oss innebär det att vi fortsätter vår satsning på den omfattande kompetenshöjning som vi startade 2014.

Årsomsättningen på den svenska marknaden ökade med 10 procent till 9 681 miljoner kronor, jämfört motsvarande period 2013. Ateas resultat (EBITDA) 2014 steg med 23 procent till 295 miljoner kronor. Fjärde kvartalets omsättning blev 2 874 miljoner kronor, jämfört med 2 649 miljoner kronor samma period 2013. EBITDA ökade till 120 miljoner kronor, jämfört med 101 miljoner kronor motsvarande period 2013.

Starkt resultat för Ateakoncernen
Omsättningen det fjärde kvartalet blev 7 549 miljoner norska kronor, en ökning med 10,3 procent jämfört med samma period 2013. EBITDA ökade med 9,7 procent till 396 miljoner norska konor. Årsomsättningen för koncernen blev 24,6 miljarder norska kronor och är en ökning med 11,3 procent. Koncernens EBITDA ökade med 19,7 procent till 958 miljoner norska kronor.

  • Kvartalsrapport och presentation finns på atea.com/reports.
  • Presskonferensen kan ses på atea.com/webcast.
  • Börsmeddelandet finns på atea.com/ose.

För mer information kontakta:

Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige AB, 46 46 16 33 32 carl-johan.hultenheim@atea.se
Steinar Sønsteby, koncernchef Atea ASA, 47 930 55 655 steinar.sonsteby@atea.com

Atea är Nordens och Baltikums ledande obundna leverantör av it-infrastruktur. Vi bistår våra kunder med specialistkompetens, produkter och lösningar. I Sverige finns vi nära dig på ett trettiotal orter över hela landet, från Malmö i söder till Luleå i norr med ca 1 900 medarbetare. www.atea.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande Atea Sverige årsrapport 2014

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från SodexoAnnons

Sodexo: Vi underlättar sjukvårdens utmaningar genom smarta hållbara lösningar kring hjälpmedel

Petra Björklid, en av Sodexos arbetsterapeuter, hjälper till med inställningen på en rullstol.
Petra Björklid, en av Sodexos arbetsterapeuter, hjälper till med inställningen på en rullstol.

Hälso- och sjukvård står inför nya utmaningar och det kommer att behövas nya arbetssätt och metoder för att möta samhällets framtida behov. Som samarbetspartner till vården hjälper Sodexo sina kunder med kostnadseffektiva helhetslösningar som medför ökad hållbarhet. Så att vården kan fokusera på det den är bäst på, att vårda patienterna.

Logistik och service runt patienthjälpmedel är en viktig fråga för vården, och det är något som behöver fungera smidigt för både vård och patient.

– Vi hjälper vården att leverera hjälpmedel och har genom åren byggt upp en bred kompetens inom området. Trots pandemin, som blev en stor utmaning, lyckades vi att anpassa vår verksamhet för att skydda brukarna, vårdpersonal och våra medarbetare på bästa sätt. Det beror mycket på vår engagerade personal som ställt upp med övertid och flexibilitet för att hitta nya lösningar, berättar Jan Möller, Enhetschef Sodexo Hjälpmedelsservice Östergötland. 

Kostnadseffektiv lösning

Sodexo hjälper sedan några år tillbaka Region Östergötland och de 13 kommunerna i regionen med att säkerställa att vården får tillgång till hjälpmedel för patienter med funktionsvarianter. Som exempelvis rollatorer, rullstolar, käppar, madrasser, lyftanordningar och hygienhjälpmedel. 

– Vi samarbetar nära våra kunder för att se till att vi hela tiden har ett sortiment som överensstämmer med vårdens behov. Vi erbjuder en helhetslösning där vi äger produkterna, lagerhåller och rekonditionerar huvuddelen av de hjälpmedel som levereras ut. Vi har också byggt upp en gedigen kompetens som produktspecialister; alla våra rådgivare är utbildade arbetsterapeuter/fysioterapeuter för att säkerställa att våra produkter motsvarar brukarens behov på bästa sätt. Det är fortfarande ovanligt att regioner och kommuner i Sverige lägger ut hela hjälpmedelsverksamheten till extern leverantör, här kan vi underlätta sjukvårdens utmaningar genom kostnadseffektiva och hållbara lösningar kring hjälpmedel. 

Säkerställer regelefterlevnad

Från och med slutet av maj i år gäller en ny europeisk lag, MDR, där syftet är att skapa en gemensam lagstiftning inom EU för att få fram säkrare medicintekniska produkter. 

– Vi håller just nu på att implementera och justera arbetssätt och rutiner för att möta de krav den nya förordningen ställer. För oss som leverantör är det viktigt att våra kunder kan lita på att vi efterlever de regelkrav som finns. Här kan vi verkligen hjälpa vården att säkerställa så att alla lagkrav efterlevs. 

Tillför cirkulär ekonomi 

Genom att ta tillbaka använda hjälpmedel och rekonditionera, tvätta, desinficera och reparera, säkerställer Sodexo att produkterna går att återanvända. 

– Vi bidrar till en cirkulär ekonomi och ökad hållbarhet för våra kunder. Att utveckla en kvalitetssäkrad och effektiv rekonditioneringsprocess är något som vi har satsat på och vi märker att det finns ett stort behov inom den svenska vården. Vår ambition är att utveckla vårt koncept för fler regioner framöver, säger Jan Möller.

Läs mer om Sodexo här 

Om Sodexo
Sodexo är världsledande inom service för livskvalitet. Med 420 000 medarbetare och verksamhet i 64 länder, servar vi 100 miljoner människor varje dag. Genom mer än 100 tjänster erbjuder vi våra kunder integrerade servicelösningar som ständigt har utvecklats sedan den dag företaget bildades 1966. 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sodexo och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?