Annons

Atea fortsätter att öka omsättning och vinst

Ökad efterfrågan att köpa it som tjänst och en växande produktaffär får Atea Sveriges årsomsättning och resultat att stiga kraftigt. Affärsvolymen 2014 ökade med 865 miljoner kronor och resultatet växte med 23 procent. 

Ökad efterfrågan att köpa it som tjänst och en växande produktaffär får Atea Sveriges årsomsättning och resultat att stiga kraftigt. Affärsvolymen 2014 ökade med 865 miljoner kronor och resultatet växte med 23 procent. 

– Jag är väldigt glad över att vi fortsätter skapa tillväxt och visar ett starkt resultat. Vi har bra tillväxt inom både offentlig och privat sektor. Just nu är det de privata företagen som satsar mest på digitalisering men vi har än så länge bara sett början på digitaliseringens möjligheter att generera affärsnytta och effektivisering, säger Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige.

Samtidigt som funktionsaffärerna ökar, så växer den traditionella hårdvaruförsäljningen där omsättningen steg med 22 procent under det fjärde kvartalet. Klientområdet fortsätter öka men tillväxten kommer också inom datacenter och kommunikation, som ökar med 36 procent under det fjärde kvartalet.

– Många av våra kunder har tagit första steget inom hybrid it och vi ser att efterfrågan på molnlösningar accelererar. Därför är jag glad att vi kontinuerligt investerar både i organisationen och i plattformar för att leverera de funktionstjänster som våra kunder efterfrågar. Omställningen påverkar även konsulttjänster där vi ser att efterfrågan på avancerade tjänster med it-arkitekter och specialister ökar samtidigt som behovet av generella it-konsulter mattas. För oss innebär det att vi fortsätter vår satsning på den omfattande kompetenshöjning som vi startade 2014.

Årsomsättningen på den svenska marknaden ökade med 10 procent till 9 681 miljoner kronor, jämfört motsvarande period 2013. Ateas resultat (EBITDA) 2014 steg med 23 procent till 295 miljoner kronor. Fjärde kvartalets omsättning blev 2 874 miljoner kronor, jämfört med 2 649 miljoner kronor samma period 2013. EBITDA ökade till 120 miljoner kronor, jämfört med 101 miljoner kronor motsvarande period 2013.

Starkt resultat för Ateakoncernen
Omsättningen det fjärde kvartalet blev 7 549 miljoner norska kronor, en ökning med 10,3 procent jämfört med samma period 2013. EBITDA ökade med 9,7 procent till 396 miljoner norska konor. Årsomsättningen för koncernen blev 24,6 miljarder norska kronor och är en ökning med 11,3 procent. Koncernens EBITDA ökade med 19,7 procent till 958 miljoner norska kronor.

  • Kvartalsrapport och presentation finns på atea.com/reports.
  • Presskonferensen kan ses på atea.com/webcast.
  • Börsmeddelandet finns på atea.com/ose.

För mer information kontakta:

Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige AB, 46 46 16 33 32 carl-johan.hultenheim@atea.se
Steinar Sønsteby, koncernchef Atea ASA, 47 930 55 655 steinar.sonsteby@atea.com

Atea är Nordens och Baltikums ledande obundna leverantör av it-infrastruktur. Vi bistår våra kunder med specialistkompetens, produkter och lösningar. I Sverige finns vi nära dig på ett trettiotal orter över hela landet, från Malmö i söder till Luleå i norr med ca 1 900 medarbetare. www.atea.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande Atea Sverige årsrapport 2014

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se

Innehåll från WorkoAnnons

Så tacklar ni kompetensbristen genom smartare rekrytering

Magnus Olofsson, CMO på Worko.
Magnus Olofsson, CMO på Worko.

När ett resursbehov dyker upp gäller det att snabbt fylla luckan med någon som både är kvalificerad och tillgänglig. Inom branscher med hög konkurrens om arbetskraften innebär det här en stor utmaning. Med en pipeline av kandidater blir det desto lättare.

Den vassaste utvecklaren i teamet slutar, någon annan går på föräldraledighet. Samtidigt drar företaget in ett nytt projekt. Rekryteringsprocesser sätts i gång för att möta behoven. Tyvärr kommer inte frukten att kunna skördas förrän långt senare. 

Worko såg problematiken med reaktiv rekrytering redan 2015. De valde att agera för att hjälpa sina kunder inom bygg och it, två branscher som pressas av kompetensbrist. Rekryteringsbolaget tog sikte på de passiva kandidaterna ¬– guldkornen som sitter på bra jobb men som kan tänka sig att byta efter avslutade projekt. 

– Eftersom marknaden ser ut som den gör måste företagen bli bättre på att bearbeta de passiva kandidaterna och ge dessa relevanta erbjudanden i rätt tid. Vi jobbar med uppsökande rekrytering i stor skala och bygger långsiktiga kandidatpipelines åt våra kunder, så att de kan rekrytera löpande. Vi är ensamma om att jobba på det här sättet, berättar Magnus Olofsson, CMO på Worko.

Rekrytering som bidrar till att uppfylla tillväxtmål

Workos pipelines fylls kontinuerligt på med kvalificerade kandidater, vars preferenser matchar arbetsgivarnas. Bedömning och matchning sker genom insamling av stora mängder data. Worko sätter sedan upp en kommunikationsplan för varje kandidat. Kontakten intensifieras när ”transferfönstret” närmar sig, för att kulminera i en intervjubokning när timingen är rätt. 

Pipelinen lägger grunden för en strategisk kompetensförsörjning som stöttar företagets tillväxtmål, menar Magnus Olofsson. 

– Om ett it-konsultbolag med 100 anställda vill växa med 25 procent på ett år måste de anställa 25 personer. Lägg sedan till deras personalomsättning på kanske 25 personer årligen, och vi landar i ett behov av 50 nyanställningar. Här handlar det om hundratals ”förstaintervjuer” och kontakt med tusentals möjliga kandidater, något som väldigt få arbetsgivare planerar för. Med en kandidatpipeline kan företaget räkna med ett stort inflöde av kvalificerade och tillgängliga kandidater, säger han.

Integrerad partner

Worko fungerar som en integrerad partner till företagens HR-avdelningar. Kontrakten med kunderna löper över minst tolv månader – en förutsättning för att kunna jobba långsiktigt.

– Många företag behöver ändra tankesätt. I stället för att enbart se till vilken kompetens som behövs här och nu, behöver de fundera på vilken kompetens som behöver vara på plats nästa år. För att lyckas med sin kompetensförsörjning är proaktiv rekrytering helt nödvändig, konstaterar Magnus Olofsson.

Vill du börja jobba proaktivt med rekrytering? Läs mer här. 

Om Worko 

Worko är en rekryteringspartner inom tech/it och samhällsbyggnad. Operativa i Sverige och Norge. Workos unika arbetssätt har resulterat i 10,000+ rekryteringar och två gasellutmärkelser. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Worko och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera