Annons

by Crowd tar in Laika Consulting som delägare – får branschexpertis

Laika Consulting har förvärvat 10 procent av aktierna i by Crowd AB. Därmed får by Crowd dels tillgång till djup kunskap om finansmarknaden, dels till ett investerarnätverk av 75 000 investerare. Laika Consulting kommer att utveckla by Crowds plattform.

Laika Consulting har förvärvat 10 procent av aktierna i by Crowd AB. Därmed får by Crowd dels tillgång till djup kunskap om finansmarknaden, dels till ett investerarnätverk av 75 000 investerare. Laika Consulting kommer att utveckla by Crowds plattform.

Laika Consulting grundades 2004 och har en stark position inom finansiell marknadskommunikation. I och med förvärvet kommer investerare att erbjudas nya vägar att komma i kontakt med intressanta investeringsobjekt och affärsmöjligheter.

– Att vi får Laika Consulting som delägare är mycket betydelsefullt för vår framtida expansion. Laika har dels djup kunskap om finansmarknaden, dels ett mycket stort och väl fungerande nätverk med både institutionella och privata investerare. Dessutom har bolaget gedigen kunskap om finansiell kommunikation. Sammantaget innebär det att vi och Laika är en perfekt matchning, säger Peter Dahlberg, vd på by Crowd.

Ingmar Rentzhog, vd för Laika Consulting, ser ljust på såväl by Crowds framtid som på marknaden för crowdfunding.

– Jag är övertygad om att crowdfunding kommer att spela en allt större roll när bolag ska finansiera sig. Konceptet passar perfekt till våra marknadsföringstjänster för bolag som står inför till exempel en emission eller notering. Under åren har vi fått ett flertal erbjudanden om att investera i företag verksamma inom crowdfunding, men vi tackade nej, säger Ingmar Rentzhog, vd på Laika Consulting och fortsätter:

– Till skillnad mot andra aktörer har by Crowd en stark position inom fler områden än finansiering. Förutom crowdfunding har bolagets två andra plattformar, Jobs by Crowd och Sales by Crowd, mycket stor potential och det finns flera synergier, säger han.

Kopparberg Invest, i dag näst största ägare i by Crowd, har som tidigare kommunicerat lagt ett bud att förutom Laikas andel förvärva övriga delägares andel av by Crowd. Det formella beslutet kommer att tas på en extra bolagsstämma den 9 februari 2015. Kopparberg Invest investerar i nordiska bolag med global potential och egen försäljning, alternativt i bolag som är nära marknadslansering. by Crowd kommer att expandera i USA under första kvartalet 2015.

Förutom att Laika Consulting blir delägare i by Crowd har Laika Consulting fått i uppdrag att väsentligt vidareutveckla plattformen investorbycrowd.se. Nylanseringen av plattformen kommer att ske under senvåren 2015.

I samband med förvärvet kommer Ingmar Rentzhog att väljas in i by Crowds styrelse.

För mer information går det bra att kontakta nedan kontaktpersoner:
by Crowd: Peter Dahlberg, vd, 073-543 33 34
Laika Consulting: Ingmar Rentzhog, vd, 08-440 82 42, ingmar.rentzhog@laika.se

Om by Crowd
by Crowd hjälper företag hitta kompetens, kapital och affärer vid tillväxt. Detta genom att aktivera nätverk för att nå rätt kontakter i flera led. by Crowd har skapat ett digitalt, skalbart nätverk där bolaget samlar alla företag som söker tillväxt. Beroende på om du som företagare söker någon att anställa, nya affärer i form av återförsäljare och kunder eller smart kapital så skapar du en annons på någon av by Crowds tre plattformar: Jobs by Crowd, Investor by Crowd eller Sales by Crowd. Mer information www.bycrowd.se

Om Laika Consulting
Laika Consulting är en oberoende kommunikationskonsult med rötter inom finansbranschen. Bolagets styrka, det som skiljer oss från andra, är vår gedigna kunskap och erfarenhet av finansområdet i kombination med ett brett kunnande inom kommunikation. Laika Consulting hjälper sina uppdragsgivare med allt ifrån strategisk rådgivning till konkreta tjänster inom såväl marknadsföring som finansiell försäljning. Bland de som anlitar Laika Consulting återfinns banker, försäkringsbolag, kapitalförvaltare, finansiella rådgivare och bolag med behov av extern finansiering. Mer information www.laika.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera