Annons

Bokslutskommuniké 2014

God utveckling i Sverige, stabilt i Norge
Starkt kassaflöde under kvartalet
Oförändrad utdelning

God utveckling i Sverige, stabilt i Norge
Starkt kassaflöde under kvartalet
Oförändrad utdelning

Koncernchefens kommentarer
Vi förbättrar resultat och omsättning på helåret jämfört med 2013. I Sverige har förbättringen varit markant såväl i fjärde kvartalet som på helåret. Och detta på en oförändrad marknad. Samtliga verksamheter i Sverige visar en positiv utveckling. Störst förbättring står Managementbolagen, våra regionala bolag i Malmö och Design & Digital i Stockholm för. Den norska verksamheten visar fortsatt stabila och starka resultat. I Bergen har vi under 2014 stärkt vår position med nya erbjudanden och i Oslo är vi fortsatt starka inom offentlig sektor.

Satsningar kombinerat med åtgärder
Den finländska verksamheten påverkas fortsatt av en mycket svag marknad med prispress och hård konkurrens. Vårt fokus under perioden har därför legat på att ytterligare konsolidera verksamheten. Vi har bland annat stängt det ryska kontoret, anpassat
organisationen inom webbområdet för att minska de totala kostnaderna. Testverksamheten i Finland visar en fortsatt positiv utveckling tack vare ökat säljtryck och utvecklade erbjudanden.

Under kvartalet har vi genomfört ett flertal satsningar för att förstärka vår position, framförallt i Norge. Vi har förvärvat ett flertal mindre bolag med spetskompetens och närvaro i kundsegment som kompletterar den befintliga verksamheten. Vi har också startat bolag, i Oslo inom beslutsstöd och i Göteborg inom integration. Som ett led i att renodla verksamheten har vi under kvartalet avyttrat bolag inom drift i Norge och Sverige.

Ökat kundvärde
I allt större utsträckning strävar vi efter samordningsvinster mellan verksamheter med snarlik affärslogik. Vi har ökat samarbetet mellan enheter med verksamhet inom respektive webb och portallösningar, verksamhetsutveckling, beslutsstöd och systemutveckling. Detta nya synsätt kombineras med vår styrning på regionnivå. På så sätt utvecklar vi marknaden och skapar värde för kunder och ägare.

Nya kundbehov
Inköpen av konsulttjänster kommer allt oftare från kundens linjeverksamhet. Marknadsavdelningen köper tjänster inom digital kommunikation, HR-avdelningar tjänster för stödsystem och ledningsgrupper beställer utbildningar för agilt ledarskap. Knowit skapar unikt kundvärde genom att kombinera kompetens inom Management, It samt Design & Digitalt.

Tillförsikt
Det är mycket positivt att vi har en fortsatt bra utveckling i Sverige, att vi är starka i Norge och att vi vidtagit åtgärder i Finland. Jag känner stor tillförsikt till vår förmåga att med samverkande specialistenheter såväl driva, som att anpassa oss efter, kundernas behov och marknadens krav.

Knowit är ett bolag som inte bara utvecklar sina kunders affärer på ett nytt sätt, utan också skapar nya affärsmöjligheter i en komplex och snabbrörlig miljö.

Per Wallentin
Verkställande direktör och koncernchef

Per Wallentin, koncernchef och vd, Knowit AB (publ), 08-700 66 00,
eller
Patrik Syrén, informationschef, Knowit AB (publ), 08-700 66 00 eller 0730-746 630,
eller
Anna Jennehov, CFO, Knowit AB (publ), 08-700 66 00

Knowit AB är ett konsultbolag som utvecklar sina kunders affärer och verksamhet genom att skapa kreativa lösningar med hjälp av stora kunskaper inom It, Digital & design och Management. Med entreprenörsdrivna enheter verksamma på kundens lokala marknader erbjuder vi stor förståelse för både verksamhet och behov. Vår kultur präglas av öppenhet, entreprenörskap, hög kompetens och en vilja att ständigt utvecklas. Knowit etablerades 1990 och har i dag cirka 1 800 medarbetare representerade på 17 orter i Sverige och på fem i Norge samt en vardera i Danmark, Estland, Finland och Tyskland. Knowit AB är noterat på Nasdaq OMX i Stockholm. För mer information om Knowit besök gärna knowitgroup.com.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera