1515

Jetshops handlare ökade med 117% under Black Friday jämfört med 2014

En undersökning som Jetshop gjort bland ca 1 500 kunder visar att Black Friday ökade hela 117% i omsättning och är nu den enskilt största handelsdagen under året. Cyber Monday ökade med i sammanhanget blygsamma 18%.

En undersökning som Jetshop gjort bland ca 1 500 kunder visar att Black Friday ökade hela 117% i omsättning och är nu den enskilt största handelsdagen under året. Cyber Monday ökade med i sammanhanget blygsamma 18%.

Cyber Monday, som traditionellt är e-handelns motsvarighet till Black Friday, minskar snabbt i betydelse. Årets ökning ligger till och med under den genomsnittliga tillväxten under november som helhet. Detta trots att 60% fler av Jetshops kunder gjorde någon form av riktad Cyber Monday aktivitet jämfört med förra året. De handlare som ökade mest har en närvaro i flera kanaler.

Aktiviteten bland Jetshops kunder minskade med 25% under Black Friday, jämfört med 2014. Trots det ökade omsättningen med 117%, alltså nära 33% mer än branschen i övrigt*. Undersökningen visar att konsumenterna i större utsträckning väljer att handla online under fredagen. En dag som historiskt varit den fysiska handelns största dag.

- Att konsumenterna hittar ut på nätet i större utsträckning under fredagen är intressant. Det säger oss att man förväntar sig samma erbjudanden online som i butik och att man inte bryr sig om när och var branschen vill att man ska handla. Vi ser en förändring där den integrerade handeln och marknadsföringen blir allt viktigare. Konsumenterna har anammat företeelsen och det gäller att finnas med där de finns. Black Friday är här för att stanna, säger Christian Zanders, CEO på Jetshop.

Under hela Black Friday Weekend ökade den totala omsättningen med 56% och totalt antal transaktioner med 34% jämfört med motsvarande helg 2014.

- Det är kul att följa de handlare som passerar 1000 order under Black Friday och med råge fördubblar sina volymer. Vi har sett en enorm trafikökning i våra system, men vi var tidigt ute med förberedelser och har inte upplevt några av de problem som vi sett att andra har haft. Vi jobbar tätt med våra kunder för att vara förberedda på deras aktiviteter, säger Andreas Drougge, CTO på Jetshop.

Inför Black Friday tillfrågades ett antal kunder om kommande aktiviteter och reaktionerna var blandade. Många satsar på låga priser hela året istället för under bara en dag och upplever konsumenternas förväntan på Black Friday som utmanande. Andra reagerar på att det är svårt att nå ut, då många startar tidigare under veckan.  Hela 40% av de tillfrågade gav fenomenet Black Friday underkänt.

För mer information, kontakta:
Christian Zanders - CEO, Jetshop: 46 707 76 60 76, christian.zanders@jetshop.se

Om Jetshop

Jetshop utvecklar Nordens ledande e-handelssystem Jetshop Commerce. Jetshop grundades 2003 och har snabbt vuxit till att bli en ledande teknik och kunskapspartner för digital handel. Jetshop erbjuder, e-handelsplattformar, strategisk rådgivning och digital marknadsföring. Ca 2 000 företag använder i dag Jetshop som partner för sin digitala handel.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från KIAAnnons

Målet: 100 procent laddbara bilar – redan 2024

Biltillverkaren Kia har fattat ett ambitiöst beslut – 2024 ska alla modeller som säljs i Sverige vara laddbara.

– I dag har Kia en laddbar försäljning på 77 procent, men vi nöjer oss inte med det. Vi fortsätter vår satsning på laddbart och år 2024 ska 100 procent av bilarna vi säljer i Sverige vara laddbara, säger Peter Himmer, vd Kia Sweden.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte med det. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

– Vi vill att så många som möjligt ska kunna köra elektrifierat och reducera CO2-utsläpp. Det är en målsättning vi har jobbat efter under lång tid, säger Peter Himmer, vd Kia Sweden.

Största bilmärket

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Under sommarmånaderna juli och augusti var laddhybriderna Kia Niro och Kia Ceed de mest registrerade bilarna i Sverige. Dessutom var Kia e-Niro den mest sålda elbilen i Sverige under samma period. I september var Kia det största bilmärket i Sverige, enligt statistik från BIL Sweden.

Lägst CO2-utsläpp

Många laddbara bilar har också inneburit att Kia kunnat sänka sina CO2-utsläpp och i dag har företaget det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet (46 gram CO2 per kilometer hittills i år) av de största bilmärkena i Sverige.

När det ändå pratas om miljö och minskad klimatpåverkan under körning så kan det betonas att inte mindre än 21 procent av den 10-åriga Kia-vagnparken i dag är laddbar. Och det har lett till att Kia har det lägsta CO2-snittet, 105 gram, av alla bilmärken från 2011 och framåt.

– Vi fortsätter vår satsning på laddbart med ett av marknadens bredaste modellprogram. Uppdaterade Kia Ceed Sportswagon är här och efterlängtade elbilen Kia EV6 lanseras inom kort. Under våren 2022 gör den populära suven Kia Sportage comeback som laddhybrid, fortsätter Peter Himmer, vd Kia Sweden.

Första av sju bilar

Nyheten Kia EV6 är den första av sju bilar som byggs på den specialutvecklade elbilsplattformen E-GMP. Denna ger möjligheten för ultrasnabb laddning – 10-80 procent på 18 minuter, och 4,5 minuters laddning ger en räckvidd på 100 km.

Elbilen, som nu lanseras i Sverige, har en räckvidd på upp till 528 km och släpps i fyra olika versioner: EV6, EV6 Plus, GT Line och GT. EV6 GT lanseras i slutet av 2022.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?